MONTE CARLO, MONACO - MAY 23: Lewis Hamilton and Fernando Alonso of team McLaren Mercedes on a yacht in Monaco harbour attending the launch of the Steinmetz diamonds that will be on the side of both drivers racing helmets during previews prior to the Monaco Formula One Grand Prix at the Monte Carlo Circuit on May 23, 2007 in Monte Carlo, Monaco. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Fernando Alonso már nem haragszik Lewis Hamiltonra a 2007-es szezon során történtek miatt, a McLaren akkori vezetését viszont továbbra is hibáztatja. Norbert Haug, a Mercedes egykori sportigazgatója egészen másként emlékszik a történtekre.
A Forma-1 történetének egyik legfeszültebb éve volt a 2007-es, amit beárnyékolt a McLaren ipari kémkedési botránya és ennek mellékszálaként Fernando Alonso kapcsolata is megromlott a csapattal, ahol az akkor még újonc, de feltűnően versenyképes Lewis Hamilton volt a csapattársa.
A szezon mélypontja az volt, amikor Alonso megfenyegette a csapatfőnök Ron Dennist, hogy kitálal az FIA-nak a McLaren mérnökei által felhasznált, a Ferraritól származó információról, és a Magyar Nagydíj időmérőjén feltartotta Hamiltont, aki így nem tudta teljesíteni az utolsó mért körét, bár Alonso későbbi büntetése miatt végül a pole pozícióból indulhatott és nyert.
A McLarent a kémkedési botrányban való érintettsége miatt kizárták a konstruktőri világbajnokságból
és a versenyzők is lemaradtak a világbajnoki címről, ami végül Kimi Räikkönené lett, 1-1 ponttal megelőzve Hamiltont és Alonsót. A kétszeres F1-es világbajnok ma már úgy véli, nem Hamiltonnal volt konfliktusa az ominózus szezon során.
„Semmi baj nem volt Hamiltonnal, inkább a csapattal voltak nézeteltérések – idézte a Marca. – Volt néhány dolog, amiről [Hamilton] azt hitte, hogy megadják neki vagy sem, az én esetemben is megvoltak ezek, és nem értettük meg egymást, de mindig tisztelet uralkodott közöttünk, még a pályán is. Vasárnaponként
a versenyre úgy mentünk ki, hogy megvolt a véleményünk a csapatról, de egymást mindig tiszteltük a pályán. Keményen küzdöttünk, de tiszteletteljesen.”
Alonsót szembesítették a Magyar Nagydíjon történtekkel, erre kétszer is annyit felelt, hogy „semmi” sem történt, majd felidézte, hogy „lecserélték a gumikat, és alig értem fel [a mért körre]. A rajtvonalon egy másodperccel [a kockás zászló előtt] mentem át”, de arra nem tért ki, hogy ez azért történt, mert előtte szándékosan akadályozta Hamiltont a bokszban.
„Ó, igen, nos, büntetést kaptam. Igen, igen, ez volt az a büntetés, amit abban az évben Magyarországon kaptam” – zárta rövidre, majd hozzátette, „nem tudja”, hogy emiatt vesztették-e el a világbajnoki címet 2007-ben. „Egy ponttal vesztettünk, azt sok helyen meg lehetett volna szerezni, de már nem gondolkodom ezen.”
Úgy is fel lehet fogni, hogy milyen szerencsés valaki, aki legalább egy világbajnoki címet megnyert.”
A McLaren gyári partnere akkoriban a Mercedes volt, a gyártó sportigazgatója pedig Norbert Haug, aki 2013 elején adta át a stafétabotot Toto Wolffnak. Haug 1995 és 2009 vége között belülről átélte a McLaren-Mercedes sikereit és kudarcait, a Beyond the Grid podcastban azt mondta, „simán meglettünk volna a magyarországi időmérőn történt cirkusz nélkül.”
„Ez volt az egyik oka – utalt a vereségre. – Számos magyarázat volt arra, hogy miért vesztették el a világbajnokságot mindkét versenyzővel, de megbűnhődtünk, mert végül is mindkét pilóta egy-egy ponttal maradt le. Manapság már nem szenvedek ettől, de akkoriban nagyon fájt. Normális esetben az ember az ellenfeleit győzi le, nem saját magát.”
Haug pont a tűzvonalban élte meg a Hungaroringen történt eseményeket,
mert a megállapodás szerint a McLarent képviselő Ron Dennisszel felváltva mentek a sajtótájékoztatókra, és a Magyar Nagydíjon pont Haug volt soron. Máig emlékszik arra, hogy állnia kellett a sarat, miután Hamilton és Alonso kölcsönösen kiszúrt a másikkal.
„Nyilván sokan bíráltak minket. Magyarországon az eset után egy sajtótájékoztató kellős közepén találtam magam, és próbáltam megmagyarázni a megmagyarázhatatlant. Néha Ron ment el a sajtótájékoztatókra, néha én, Magyarországon én jöttem. Persze, idiótának tűntem, hogy lehet valami ilyesmit kimagyarázni? Világos, hogy nem az volt a legjobb időmérőnk, de emlékezetes, az biztos.”