Kimi Räikkönen tavaly óta a Forma-1 történetének legtöbb futamon indult pilótája, már 20 éve versenyez a világbajnokságban, beleszámítva a kétéves távollétét is. A Hungaroringen ült le a Racefans újságírója, Dieter Rencken beszélgetni a közkedvelt finnel a karrierjéről, aki számos érdekességről lerántotta a leplet, főleg a kezdetekről.
Az közismert, hogy nem jómódban nőtt föl, gokartosként például azért nyert száraz pályára való gumikkal esőben, mert nem volt pénze esőgumikra. Most elmondta, hogy „sosem volt beltéri vécénk, amíg a családommal éltem." A versenyzőként keresett első fizetéseiből így például szüleinek segített jobb életkörülményeket teremteni, meghálálva a karriejére áldozott anyagi támogatást. „Ezt pótoltuk, és vettem egy kis földet is nekik az otthonunk mellett."
„A szüleimnek rengeteg hitele volt a házra, de mindig keményen dolgoztak. Az összes pénzüket az én és a bátyám versenyeztetésére fordították, hogy elmehessünk Finnországba, majd Európába versenyekre."
Sokáig egyáltalán nem hitte, hogy eljut a világbajnokságig. „A gokartozással eljutottam odáig, hogy nem került semmibe. Kaptam egy kis zsebpénzt [a gokartos csapattulajdonos] Peter de Bruijntől a közös munkáért, illetve gokartokat építettem, amiket eladtam. Azt terveztem, hogy még tíz évig gokartozom és valamikor pénzt keresek majd vele" – mondta.
1999-ben és 2000-ben a brit Formula Renault-ban indult, végül imponáló mérleggel megnyerte a sorozatot.
Nagyon hálás az őt felkaroló menedzsereknek, a Robertson-testvéreknek, David-nek és Steve-nek
(előbbi már nem él), nélkülük szerinte már idáig sem jutott volna el. 2000-ben aztán tesztelhetett a Sauber csapatnál, ami lényegében azonos jelenlegi istállójával, az Alfa Romeóval, és teljesítményével 2001-től kiérdemelte a részvételt a Forma-1-ben. De nem volt sima a belépője, mivel egy rendkívül gyors pályán, Mugellóban kellett megmutatnia, mire képes.
„Elfogadtam a lehetőséget, mert nem sok adódik [az F1-ben]. Próbáltam kihasználni, amennyire lehetett, ki tudja, mi sül ki belőle. Nehéz volt vezetni, tény" – ismerte el. – Nem volt szervókormány, és a nyakam ezt nem bírta. A Formula Renault-hoz képest teljesen mások voltak a féktávok és a kanyarsebességek."
Ilyen szempontból nem álltam készen, de nyilván nem mondtam nemet, nem utasítottam vissza a tesztet azért, mert nem éreztem magam elég erősnek.
„Az első nap minden nagyon gyorsan zajlott. De miután aludtam egyet, lelassultak a történések, minden sokkal normálisabbnak tűnt. Így könnyebbnek is éreztem."
Hogy Räikkönen fizikális lemaradását kiküszöböljék, a csapat háromkörös etapokra küldte ki, hogy közöttük valamennyire kipihenje a szervezete az erőhatásokat.
„Nem aggódtam túlságosan, mert nem nyomott teher, hogy 14-20 kör alatt teljesítenem kell valamit. Annyit tudtam, hogy van három napom és próbáltam tanulni, folyamatosan gyorsulni. Nem emlékszem, mit éreztem, hogy milyen gyorsnak érződött az autó és a féktávok. Annyi biztos, hogy örültem" – nyilatkozta.
A szerződését egy szállodában írta alá a Sauberrel, de a szuperlicenszet csak átmenetileg kapta meg a formaautókkal lévő tapasztalatlanságára való tekintettel.
A finn azt mondta, sosem érdeklődött, pontosan mennyi ideig érvényes a "jogosítványa",
de teljesítménye okán végül nem sokáig kellett izgulnia, maradhat-e az F1-ben.
Azóta értelemszerűen sok változás történt a sportágban, de kitalálhatjuk, hogy Räikkönent elragadná a nosztalgia és azt mondaná, hogy régebben minden jobb volt.
„A mai autók természetesen sokkal nagyobbak a régebbiknél, de mivel évről évre apránként változnak, elveszítjük a referenciát. Annyi biztos, ha vezetnék egy autót a 2000-es évek közepéről, nagyon más érzés volna. De butaság lenne, ha azt mondanám, nagyon sokban különböztek a mostaniaktól, mert az emlékezet becsap."
Nem tudom, akkor volt-e jobb vagy most. Most ilyen, és kész.
Azt viszont szívesen venné, ha a mai Forma-1-ben többet gyakorolhatnának szabadon a csapatok, és nem csak a nagydíj edzései, valamint a néhány előszezoni tesztnap állna rendelkezésükre. „Néha örülnénk, ha többet lehetne tesztelni. Mondjuk 10 napot, amikor akarunk" – jelentette ki.
Hogy Räikkönen jövőre is a mezőny tagja marad-e a lényegesen megváltozó autókban, szeptemberben derül ki a nyilvánosság számára, legalábbis az Alfa Romeo ekkorra ígéri a felállása bejelentését.