ISTANBUL, TURKEY - OCTOBER 09: Lewis Hamilton (back) of Mercedes competes during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on October 09, 2021 in Istanbul, Turkey. The Formula One Grand Prix of Turkey will take place on October 10, 2021 at Intercity Istanbul Park. Onur Coban / Anadolu Agency (Photo by ONUR COBAN / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
Nem lesz könnyű dolga a felzárkózással a Török Nagydíjat büntetés miatt a 11. helyről kezdő Lewis Hamiltonnak, a Red Bull pedig bízik benne, hogy többek között Fernando Alonso és Pierre Gasly is nehéz feladat elé állítja majd a hétszeres világbajnokot, aki saját csapattársától nem számíthat segítségre.
A mai Török Nagydíj legnagyobb kérdése a világbajnoki címért zajló csata szempontjából az lesz, hogy a motorcseréért kapott büntetése miatt a 11. helyről rajtoló Lewis Hamilton meddig fog tudni felzárkózni, és eközben a második rajtkockából induló Max Verstappen képes lesz-e felvenni a versenyt Valtteri Bottas pole-ból induló Mercedesével.
A hétszeres világbajnok előretörését vélhetően az előle indulók sem fogják segíteni – a Red Bull tanácsadója például különösen bízik Fernando Alonso védekezési képességeiben – Sergio Pérez ugyanakkor nem fogja máshogy kezelni a hátulról érkező Mercedest, miközben a címvédő istálló nem tervezi Valtteri Bottasszal feltartani az egész mezőnyt.
Hamilton az időmérő után elmondta, hogy elsősorban arra fog ügyelni, hogy ne keveredjen balesetbe a rajtnál, utána pedig egyesével szeretné levadászni az őt a győzelemtől elválasztó ellenfeleket. Könnyű dolga azonban aligha lesz.
„Az egyetlen, amit tehet, hogy mindent belead. Nem szeretném, hogy bárki más üljön az autóban, ha arról van szó, hogy előzni kell és át kell vágni a mezőnyön.
Pénteken szimuláltuk ezeket a helyzeteket, és nagyon nehéz követni a másikat. Ezt egész évben tapasztaltuk, és vasárnap is meg kell küzdenünk vele.
Nem lesz túl sok opciónk a stratégiával, miközben csak remélni fogjuk, hogy a mezőny eleje nem tűnik el a távolban" – vetítette előre a várható forgatókönyvet Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.
Az egyetlen pilóta, aki aligha tanúsítana nagy ellenállást, ha Hamilton mögé kerülne, az a pole-ból rajtoló Bottas,
a Mercedes azonban nem tervezi, hogy a finn pilóta segítségével tartja fel a hétszeres világbajnok előtt levőket, mintegy torlódást idézve elő.
„Valtteri a saját versenyét fogja futni. Ez a győzelemről, Valtteri győzelméről és a csapat győzelméről szól, úgyhogy nem fogja feltartani maga mögött a mezőnyt" – szögezte le Wolff.
Bottas egyébként olyannyira a saját dolgával törődik egyelőre, hogy azt is tagadta, direkt rontotta el utolsó Q3-as gyorskörének harmadik szektorát (a második végén még öt ezreddel vezetett, majd elfékezte a 12-es kanyart), ezzel biztosítva, hogy Hamilton nyerje az időmérőt.
Nem, nem kértek meg, hogy lassítsak le, egyértelműen hajtottam a pole-ért.
Az utolsó szektorban elkezdtem egy kicsit küszködni az autó elejével, a 12-es és 14-es kanyarban alulkormányzott lett a kocsi. Éreztem, hogy veszítek némi időt, valószínűleg a kör korábbi részében jobban igénybe vettem a gumikat. De abszolút az első helyre törekedtem."
A Red Bull Alonsóban (is) bízik
Max Verstappen tegnap eléggé borúlátóan nyilatkozott az esélyeit illetően, és elmondta, hogy szerinte még a második helyről indulva sem lesz meg a tempója ahhoz, hogy feltartóztassa a 11. helyről rajtoló Hamiltont. Abban ugyanakkor bízik az energiaitalos csapat, hogy lesznek, akik a Mercedes pilótáját nehéz helyzetbe hozzák.
Van néhány erős srác, mint Gasly, Leclerc, vagy Alonso. Alonso nem valami nagy Hamilton-rajongó, ezt láthattuk Budapesten. Remélem, hogy [Hamilton] nem fog túl hamar felzárkózni ránk"
– nyilatkozta a német Sky-nak Helmut Marko, a bikások tanácsadója.
Az említett pilóták közül az ötödik rajtkockát elfoglaló Alonso indul a leghátrébbról, ám a spanyol úgy véli, előbb-utóbb a hatodik helyről rajtoló Sergio Pérez és a top tízen kívül kezdő Hamilton is megelőzi őt. „Pérez mögöttem van, hatodik, Lewis pedig a tizenegyedik, de előbb-utóbb át fogja verekedni magát. Sajnos előbb vagy utóbb visszakerülünk a megszokott helyünkre a futamon" – mondta a kétszeres világbajnok.
A Red Bull persze a Marko által nem említett Pérezben is bízhat, ám ahogy Bottas, úgy ő sem tervez a kelleténél jobban beleszólni a világbajnoki címért folyó csatába.
Úgy fogom kezelni Lewist, mint bármelyik másik pilótát a mezőnyben. A lehető legjobb munkát akarom végezni magamért, és senkinek a dolgát nem könnyítem meg
– nyilatkozta a mexikói, akinek szintén a minél gyorsabb felzárkózás lesz a prioritás. – Igazán remélem, hogy Lewis nem fog elkapni, és a verseny elején eléggé előre tudok lépni ahhoz, hogy az élmezőnnyel menjek. Ez lesz a kulcs."
Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke pedig úgy véli, a Wolff által is említett turbulens légáramlatok valóban megnehezíthetik Hamilton dolgát, de ezzel együtt sem szabad leírni a hétszeres világbajnokot. „Természetesen nagyon keményen fogja nyomni, de itt nem könnyű előzni, mivel ha az előtted haladónak megvan a tempója, nagy a turbulencia mögötte, a követőnek pedig óvatosnak kell lennie, hogy ne nyírja ki a gumijait.
Ezért nem kerülhet túl közel, különösen a jobb első gumi miatt, kockáztatva ezzel a szemcsésesést."
„Ugyanakkor természetesen gyors autója van. Meglátjuk, hogy milyen lesz az aerodinamikai beállítása, mert szerintem egy kicsit nagyobb leszorítóerővel mennek, úgy pedig nem könnyű előzni. De mint tudjuk, Hamilton nagyon tapasztalt és gyors pilóta, az autója nagyon jó, úgyhogy izgalmas futamra számítok."
Hamiltonnak pedig azért is kell majd a pályán pozíciókat nyernie, mert az előle indulók közül csak Cunoda Juki van más gumin, mint ő, a többiek ugyanúgy közepessel kezdenek, és a közepes-kemény egy kiállásos stratégiára játszanak. Ezzel kapcsolatban Wolff elmondta, azon is elgondolkoztak, hogy megpróbálják a kemény keveréken továbbjuttatni Hamiltont a Q2-ben, de ezt végül túl kockázatosnak ítélték meg.