AUSTIN, TEXAS - OCTOBER 23: Nikita Mazepin of Russia and Haas F1 walks in the Pitlane during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on October 23, 2021 in Austin, Texas. Mark Thompson/Getty Images/AFP (Photo by Mark Thompson / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Több dologgal is meg kellett birkóznia az USA Nagydíjon Nyikita Mazepinnek, a Haas-istálló az egyikre azonban egy ideje már nem talál megoldást.
Az USA Nagydíj újabb csúfos vereséget hozott Nyikita Mazepinnek a Haas istállón belül, miután az orosz pilóta az utolsó helyen célba érve saját csapattársától is majdnem kört kapott. Mick Schumacher másfél perces előnye ugyanakkor nem kizárólag a német újonc jobb versenytempójának volt köszönhető, hanem annak is, hogy Mazepin a fejtámaszának leválása miatt eggyel többször járt a bokszban. És nem csak ez hátráltatta a futam során az oroszt.
Az F1-es autókban a pilótafülke belső peremén, gyakorlatilag a versenyző fejét körülölelő fejtámasz fontos biztonsági szerepet tölt be, mivel oldalirányú becsapódásnál energiát nyel el. Éppen ezért, ha menet közben leválik vagy meglazul, a csapatnak nincs más választása, mint azonnal a bokszba hívni a versenyzőjét. Ez történt Lewis Hamiltonnal is a 2017-es Azerbajdzsáni Nagydíjon, ahol az akkor még csak háromszoros világbajnok brit a győzelmet bukta el emiatt.
És ez történt Austinban Nyikita Mazepinnel is, aki ugyan sokkal kevesebbet veszített egy győzelemnél, de azért így is nagyon bosszús volt. „Rossz – felelte az orosz arra kérdésre, hogy milyen volt a futama. – Lejött a fejtámaszom az első kör második kanyarjában, ami nagyon bizonytalanná tette az első kört, mivel semmit sem láttam a tükreimben, és egy szükségtelen bokszkiállást eredményezett. Úgyhogy igen, nagyon magányos, unalmas és fájdalmas versenyem volt, miközben a gumik kiba**ottul koptak."
Mazepin fejtámasza valójában már a felvezető körben jól láthatóan meglazult, majd csak az első kör felénél, a 12-es kanyar előtti egyenesben csúszott fel annyira, hogy a tükreit is eltakarta.
Az orosz pilóta emiatt három kiállással volt kénytelen teljesíteni a versenyt, frusztráltsága pedig abban is megmutatkozott, hogy nem igazán próbálta védeni a csapatát. „Úgy vélem, emberi mulasztás történt. Lejött a kettes kanyarban. Soha nem történt velem ilyen, amióta versenyzem. Úgy hiszem, valamit máshogy csináltak, azért történt mindez.”
Günther Steiner ezt ugyan nem jelentette ki, de elmondta, a fejtámaszt rögzítő kapcsok nem fogták oda megfelelően az elemet, amelyet a kerékcserénél egy mozdulattal a helyére tettek, és utána már nem volt vele gond.
„A srácok azt mondták nekem, hogy amikor a rajtrácson felhelyezték a fejtámaszt, a két kapocs a hátulján nem rögzült rendesen. Emiatt nem kellett levennünk a fejtámaszt, amikor [Mazepin] behajtott a bokszba, hanem csak le és benyomták a helyére. Nem tudom pontosan, hogy miért nem rögzült, de lejött, és biztonsági okok miatt azonnal be kellett hívnunk. Nehéz helyzet volt, mert ha feljön a fejtámasz, a tükröket sem látja."
Nem ez volt ugyanakkor az egyetlen gondja Mazepinnek, aki arra panaszkodott futam közben, hogy valami égeti a lábfejét a pilótafülkében.
Ilyesmi előfordulhat egy F1-es autóban, olykor a versenyzők más, érzékenyebb testrészükre is panaszkodnak, ám ez esetben kimondottan furcsa, hogy a Haas nem találja az okokat.
„Néhányszor panaszkodott már arra, hogy felforrósodott a lábfeje. Néhányszor előfordult már ez. Mindig próbáltunk javítani a problémán, ami csak nála jelentkezik.
A kasztni ugyanaz, mint tavaly, és soha nem volt gondunk ezzel
– mondta Steiner, kitérve arra, hogy Schumacher sem tapasztalt hasonlót. – Micket nem kérdeztem erről, de ő soha nem panaszkodott ilyesmire, és biztosak lehetünk benne, hogy megtette volna. Úgyhogy ki kell vizsgálnunk, mitől forrósodik fel. Valami tennünk kell, a következő lépés pedig talán az, hogy változtatunk a cipőjén. Nincs semmi elromolva az autóban, és már nem először panaszkodott erre."