Mercedes' British driver Lewis Hamilton exits the pitlane during the first practice session ahead of the Qatari Formula One Grand Prix at the Losail International Circuit, in the city of Lusail, on November 19, 2021. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
Amennyiben a Red Bull ismét rendellenesen gyorsnak találja a Mercedest, óvást nyújthatnak be az ellenfél autója miatt. Ez akár már Katarban megtörténhet.
Több fronton is harcol egymás ellen a Red Bull és a Mercedes, a pályán zajló csatározás mellett különböző ügyek miatt az FIA-nál is panaszkodnak egymásra a felek. Pénteken elutasították a Mercedes felülvizsgálati kérelmét Lewis Hamilton és Max Verstappen interlagosi összetűzése kapcsán, de a Red Bull továbbra is napirenden tartja az előző verseny eseményeit.
A világbajnoki címvédő kihívója természetesen nem Verstappen védekezését kifogásolja, hanem azt, hogy szerintük a Mercedes rendellenesen gyors volt az egyenesekben, és Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke az FIA pénteki sajtótájékoztatóján kijelentette, „abszolút” kész arra, hogy óvást nyújtsanak be a Mercedes ellen, ha úgy érzik, az ellenfél autója nem szabályos.
Szerintem Brazíliában mindenki láthatta, hogy a helyzet nem normális. Igen, tudjuk, hogy az új motor révén a Mercedes fokozta a teljesítményt,
de nyilvánvaló a számunkra, hogy mi folyik itt, mivel [Hamilton] 27 km/s tempóelőnnyel közeledett és a hátsó szárnyak véglapjain a légterelők hajlásának nyomai láthatók. Ezt természetesen szóvá tettük, de az FIA-n múlik, hogy biztosítsák, az autók megfelelnek a szabályoknak. Ha ez nem történik meg, az ember panaszt tesz, amennyiben úgy hiszi, hogy egy ellenfél nem tartja be a szabályokat.”
Az ellenfelet képviselő Toto Wolff elmondta, a konkrét szárnyat idén 14 alkalommal ellenőrizték, az FIA rendelkezik a tervrajzokkal is. A csapatfőnök kijelentette, „nincs semmi, amire a Red Bull számít”, ezért akár arra is hajlandó, hogy átküldjön egy példányt a kérdéses alkatrészből az ellenfél bázisára. Horner felhívására a nyomok kapcsán Wolff azt mondta, azokat szabályosnak tartja.
A vita később a televíziós stábok műsoraiban folytatódott,
Horner a Sky Sports kérdésére egyértelmű igennel felelt, amikor felvetették neki, hogy a Mercedes képes lehet csökkenteni a légellenállást a gyorsulás révén. A brit szakember szerint az ellenfél megoldása annál is fejlettebb és nehezebben észrevehető lehet, mint amit több csapat is alkalmazott az Azeri Nagydíj előtt.
„Az viszont látható, hogy Magyarország, de különösen az előző két nagydíj óta a tempójuk exponenciálisan nőtt az egyenesekben. Ez nyilvánvalóan aggasztó a számunkra, Adrian [Newey] és Paul [Monaghan] ezért is egyeztetett az FIA-val. Ne legyenek kétségeik, ha meglátjuk itt is az autón, óvni fogunk” – jelentette ki.
A Mercedesnél nem értik a problémát
Horner rámutatott, a második szabadedzésen a Mercedes ismét 7 km/h-val gyorsabb volt a Red Bullnál, ezért elsősorban a két hét múlva esedékes Szaúd-arábiai Nagydíjon és Abu-Dzabiban aggódnak amiatt, hogy nem tudják majd tartani a lépést az ellenféllel.
Olyan helyzet alakulhat ki, mint Brazíliában, amikor az autójuk ellen egyszerűen nem lehetett versenyezni.”
A Mercedes vezető versenymérnöke, Andrew Shovlin viszont a Sky Sportsnak azt mondta, megnézték, hogy milyen nyomokra gondolnak a Red Bullnál, de ők nem találtak semmit, ezért nem is tudják pontosan, hogy miről van szó. „Úgy tűnik, hogy itt van ez a kis sztori, ami nem akar elmúlni. Részünkről teljesen elégedettek vagyunk azzal, amit felszereltünk az autóra” – mondta.
„Meghívtuk az FIA-t is, hogy nézegessék, amíg csak szeretnék. Nekik nem volt problémájuk azzal, amit használunk. Minden pályára kiválasztjuk, hogy melyik a leggyorsabb szárny és azt rakjuk fel az autóra, a továbbiakban is ezt fogjuk tenni és nem fogjuk kikérni más csapatok véleményét” – zárta rövidre a kérdést.
A nyilatkozatok után a RacingNews365.com és a Racefans.net tudósítója, Dieter Rencken és az Autosport hozzájutott egy fényképhez, amelyen a Mercedes hátsó szárnyának hátulján, a jobb oldali véglaphoz közel, függőleges nyomok láthatók, de az egyelőre nem világos, hogy a megfigyelés bizonyít-e bármit is.