Christian Horner és Helmut Marko szidalmai és csípős megjegyzései, valamint a világbajnoki csatában résztvevő egyik fél érintettsége miatt a szokottnál nagyobb figyelem irányult egy, első ránézésre elég egyértelmű hátrasorolásos büntetésre a Katari Nagydíjon.
Max Verstappent és Valtteri Bottast azért küldték hátrébb a rajtrácson, mert az időmérő edzés harmadik szakaszának végén egyaránt nem lassítottak sárga zászlós jelzésnél, a Red Bull azonban kikelt a döntés ellen, mondván csak egy „zsivány" sportbíró egyéni akciójáról volt szó. Az F1 versenyigazgatója most elmagyarázta, hogy miért nem.
Christian Horner és Helmut Marko azt állította, hogy miután megszűnt a Pierre Gasly továbbra is a célegyenesben guruló, majd megálló defektes autója miatt életbe léptetett sima sárga zászlós jelzés, az egyik pályabíró önhatalmúlag úgy döntött, hogy elkezdi lengeti előbb a sima, utána pedig a dupla sárga zászlót (utóbbi már csak Verstappent érintette), ami szerintük azért volt baj, mert a LED-panelek nem jeleztek, azaz a pilóták kormányára sem érkezett jelzés, és a csapatok a monitorokon sem látták azt, így figyelmeztetni sem tudták a versenyzőjüket.
Michael Masi utólag elmondta, valóban a sportbíró döntése volt a sárga zászló alkalmazása, ám ezzel semmi probléma nincs, mivel a sportbíróknak az a dolga, hogy az adott szituációt felmérve döntsenek a sárga zászló alkalmazása mellett.
Fényjelzés pedig azért nem volt érvényben, mert az azt kezelő sportbíró lassabban reagált, mint a zászlót lengető. „Szerintem a helyi sportbírók annyit csináltak, hogy [a fényjelzést működtető] bíró előtt reagáltak. Ennyire egyszerű. Ha megnézzük, hogy mi volt a pályán, mi történt és mit csinált Pierre, a sportbírók ösztönösen cselekedtek az alapján, ami ott volt előttük" – mondta a versenyigazgató.
„Minden sárga zászlójelzés, ami a pálya széléről történik, a sportbírók kezében van. Ez így van minden helyszínen a motorsport összes vállfajában. Ezeknek a sportbíróknak a feladata eldönteni, hogy sima vagy dupla sárga zászlót lengetnek, és az alapján döntenek, amit látnak. Ezért vannak ott."
A helyi sportbírók kezelik a sárga zászlót, mindig is ők kezelték. A fényjelzéseket azok bevezetése óta szintúgy. Akárcsak a fehér és a kék zászlókat mind az edzések, mind az időmérő alatt.
Amit nem a helyi sportbírók kontrollálnak, az a biztonsági autó, a virtuális biztonsági autó és a piros zászló. Ezt a hármat központilag irányítjuk. Minden más a sportbírók dolga."
Masi kitért arra is, hogy azért tartott ilyen sokáig meghozni az ítéletet (kevesebb mint két órával a futam előtt közölték a büntések tényét), mert nagyon alaposan meg kellett vizsgálniuk minden körülményt, fedélzeti kamerás felvételt és adatot. Christian Horner szerint egyébként az ilyen döntések a világbajnoki csata jelentette óriási tét miatt tartanak most a szokottnál is tovább, mert a felügyelők a helyes döntést akarják hozni.