Mercedes' British driver Lewis Hamilton (foreground) and his teammate, Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas, drive during the qualifying session ahead of the Qatari Formula One Grand Prix at the Losail International Circuit, on the outskirts of the capital city of Doha, on November 20, 2021. (Photo by KARIM JAAFAR / AFP)
Vágólapra másolva!
Borzasztóan alakult Valtteri Bottas Katari Nagydíja, amelyen nemhogy megelőzni nem tudta őt, de még a leggyorsabb kört sem tudta elvenni Max Verstappentől, hogy ezzel segítsen Lewis Hamiltonnak a világbajnoki küzdelemben. Ám a finn pilóta pénteki teljesítménye így is jól jött a címvédőnek.
Annál rosszabbul nem is alakulhatott volna az időmérőn a harmadik rajtkockát megszerző Valtteri Bottas Katari Nagydíja, mint ahogyan végül alakult. A finn pilóta kálváriája azzal kezdődött, hogy 3 helyes rajtbüntetést kapott a sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt, majd azzal folyatódott, hogy a rajtnál a hatodik helyről visszaesett a 11. pozícióba. Innen még felkapaszkodott, és már a 3. helyen haladt, amikor a 33. körben defektet kapott és ismét visszaesett. Végül további 15 kör megtétele után, a 12. pozícióban haladva adta fel a versenyt, noha egyetlen oka még lehetett volna annak, hogy tovább menjen.
Ez az ok pedig nem más, mint a leggyorsabb kör megszerzése, ami így Max Verstappené lett. Ennyire kiélezett világbajnoki csatánál (Verstappen és Hamilton között mindössze 8, a Red Bull és a Mercedes között 5 pont a különbség) pedig akár egyetlen pontnak is döntő jelentősége lehet a végelszámolásnál.
A Mercedes ugyanakkor természetesen nem lemondott annak a lehetőségéről, hogy elvegye Verstappentől és a Red Bulltól a bónuszpontot, hanem úgy ítélte meg, hogy Bottas amúgy sem lenne képes megszerezni azt.
„Többé már nem volt leszorítóereje, úgyhogy feladattuk vele a versenyt. Az autó túlmelegedett, sérült volt, és többé nem volt gyors, ezért úgy döntöttünk, hogy inkább óvjuk az erőforrást" – nyilatkozta Toto Wolff csapatfőnök.
Nem igazán éreztük úgy, hogy pontot szerezhet. Elég nagy mértékben sérült az autó aerodinamikája, ráadásul ismét vibrációk jelentkeztek az új szett gumikon.
Végül úgy döntöttünk, hogy mivel nagyon valószínűtlenné kezd válni, hogy bármit is nyerünk, a legtöbb értelme annak van, ha behívjuk az autót" – tette hozzá Andrew Shovlin mérnökigazgató.
Azt megnézve, hogy a futam feladása előtt Bottas közel három másodperccel autózott lassabb köröket az élen álló Lewis Hamiltonnál, akinek a legjobbját Max Verstappen 1,8 másodperccel döntötte meg a verseny végén lágy gumikon, a finn tényleg nem szólhatott volna bele a leggyorsabb körért zajló csatába. Az első tízen kívül zárva természetesen sem ő, sem a Mercedes nem tarthatta volna meg az egy pontot, de az legalább nem Verstappené és a Red Bullé lett volna.
Hamiltonnak így is segített
Bottas a versenyhétvége pénteki napján még reménykedhetett abban, hogy ha győzelmet nem is szerezhet (ha Hamilton előtt is autózott volna a versenyen, biztosan el kellett volna engednie a vb-címért küzdő csapattársát), erős teljesítményt nyújthat az időmérőn és a versenyen is. Miután azonban az első két szabadedzésen még gyorsabb volt Hamiltonnál, szombatra a hétszeres világbajnok került fölénybe.
Noha az elrontott rajttal eldőlt, hogy Bottas nem tud pontot rabolni Verstappentől, Andrew Shovlin elárulta, hogy pénteken ő volt az, aki hamarabb rátalált a jó irányra a beállításokkal, amivel támpontot nyújtott Hamiltonnak, így végül úgy is tudta segíteni a csapattársát, hogy nem előzte meg a Red Bull hollandját.
„Pénteken hibátlan napja volt, elképesztően gyors volt mind egy körön, mind a hosszabb etapokon.
Nagyszerű munkát végzett a beállításokkal, végül pedig Lewis is abba az irányba ment
– nyilatkozta Shovlin. – Szombattól kezdve viszont minden kezdett kicsit nehezebbnek tűnni a számára. Az időmérőn alighanem az volt a legnagyobb gond, hogy tiszta pályát biztosítsunk neki. Nagyon szerencsétlen edzésünk volt, mert akármikor kihajtottunk a garázsból, mások kerültek elénk, és nem tudta felmelegíteni a gumikat. Aztán a versenyen nehéz volt a rajtja és az első néhány kanyar. Utána remekül visszazárkózott, és azt gondoltuk, így is remek eredményt érhetünk el csapatként, de a defekt mindent elvett."