Akárhogyan is végződik Fernando Alonso F1-es pályafutása, az már biztos, hogy bizonyos szempontból furcsa karriert tudhat maga mögött. A spanyol pilóta már 24 évesen felért a csúcsra, majd legyőzte az F1 addigi legsikeresebb versenyzőjét, Michael Schumachert, a következő 15 évben viszont egyetlen bajnoki címet sem nyert. Előbb Lewis Hamiltonnal keserítette meg az életét a McLarennél, később kétszer is az utolsó pillanatban bukott el Sebastian Vettellel és a Red Bull-lal szemben, a hibrid korszakban pedig egyszer sem kapott versenyképes autót, már ha ott volt a mezőnyben.
A spanyol pilóta nemrég szerepelt a Forma-1 hivatalos podcastjában, a Beyond The Gridben, így alkalma nyílt részletesebben beszélni három legnagyobb riválisáról. Schumacher legyőzését mindig is nagy becsben tartotta, és elárulta, a tudat, hogy Schumacher az év végén (mint később kiderült, ideiglenesen) befejezi a karrierjét, furcsa pillanatokat szült.
A 2006-os bajnokság nagyon értékes volt, és fantasztikusan éreztük magunkat, mert a legenda, vagyis Michael és a Ferrari ellen versenyeztünk
Alonso már többször is elmondta, hogy ő a német versenyzőt tekinti a legnagyobb ellenfelének, amit most is leszögezett. Annak ellenére, hogy 2006-ban ők ketten csatáztak a végső győzelemért, az akkor még csak 24-25 éves Alonso nagyon felnézett vetélytársára.
„Számomra Michael volt a legnagyobb rivális a pályafutásom során, Sok szempontból olyan volt, mint egy tanár. Fiatalon érkeztem meg a Forma-1-be, és olyan bajnoki címért küzdöttem, amelyre talán nem voltam felkészülve. Mellettem ott volt Michael minden tudásával és a hozzáállásával.
Soha nem adta fel, és mindig valami különlegeset nyújtott.”
Abban az idényben már tudni lehetett, hogy Alonso a következő évet már a McLaren színeiben kezdi meg. Csapattársa az akkor bemutatkozó Hamilton volt, aki váratlanul felnőtt a spanyol versenyző mellé, aminek a sportág történetének egyik legádázabb küzdelme lett az eredménye. Meg az, hogy összességében hiába volt valamivel jobb a McLaren a Ferrarinál, végül Kimi Räikkönen ért fel a csúcsra nevető harmadikként.
„Lewis-zal szerintem nem volt meg az a versengés, amit vártam – vélekedett Alonso. – Igaz, hogy 2007-ben egy csapatnál voltunk, és ez általánosságban a lehető legkiélezettebb küzdelem. Abban az évben egyikünk sem volt kész [a bajnoki címre]. Ugyanannyi ponttal végeztünk a bajnokságban, amit kiegyenlített csatának lehet tekinteni, de mindketten teljesíthettünk volna jobban.”
Onnantól kezdve viszont csupán 2010-ben fordult elő, hogy mindketten az utolsó futamig harcban voltak a bajnoki címért, de 2010-ben Hamiltonnak már csak matematikai esélye maradt. Ráadásul a pályán sem sokszor találkoztak, 2014 után pedig lényegében csak a 2017-es Mexikói és az idei Magyar Nagydíjon vívtak test a test elleni küzdelmet, aminek a végén Hamilton hozta a papírformát.
A következő években jobb csomagom volt a Ferrarinál, mint neki, így nem volt harc közöttünk
– magyarázta a 40 éves pilóta. – Most pedig, hogy átigazolt a Mercedeshez, ő rendelkezik jobb csomaggal, így nem igazán tudunk egymással csatázni. Ez egy hiányzó része a karrieremnek, ő nyilvánvalóan a sportág legendája. Michaelhez hasonlóan a határok feszegetésére késztet, és ha az ember meg akarja verni Lewist, akkor a legjobb teljesítményt kell nyújtania.”
A 2010-es évek elején így nem Hamilton, hanem Vettel volt Alonso legnagyobb ellenfele. A Ferrari akkori versenyzője háromszor is a 2. helyen végzett a német pilóta mögött, és akkoriban többször is hangoztatta, hogy vetélytársa az autónak köszönheti sikereit. Manapság viszont egy fokkal árnyaltabban látja a helyzetet.
„A másik természetesen Sebastian – utalt a még ma is versenyző egykori riválisaira. – Nyilvánvalóan nem ugyanolyan csomaggal rendelkeztünk, hogy kerék a kerék ellen versenyezzünk, de néhány bajnoki címért így is az utolsó futamig harcoltunk.
Azokban a szezonokban, 2010-ben és 2012-ben az embernek a legjobbját kellett nyújtania, ha le akarta győzni a Red Bull valamivel jobb csomagját, amivel szerintem akkoriban rendelkeztek.”
Ahogyan Alonso is utalt rá, 2010-ben és 2012-ben vívtak emlékezetes csatát. Mindkét évben a Red Bullé volt a gyorsabb autó, de előbb elsősorban saját hibái, majd technikai problémák hátráltatták Vettelt. A 32-szeres futamgyőztes ugyanakkor leszögezte, hogy elismeri a négyszeres világbajnok eredményeit.
„Voltak problémáik, néhány megbízhatósági [gond]...akadtak versenyek, amelyeket nem fejeztek be, mi pedig még mindig harcoltunk a bajnoki címért – mondta Alonso. – Minden egyes hétvégén erősnek kellett lennünk, hogy ebben a pozícióban maradjunk. Mindannyian részei a pályafutásomnak, és mindegyiküket nagyon tisztelem.”