SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 14: #44 Lewis Hamilton of Mercedes, winner of the Grand Prix Sao Paulo of Formula 1 2021 at Interlagos autodrome in Sao Paulo, Brazil, on November 14, 2021. Stringer / Anadolu Agency (Photo by STRINGER / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
A Sao Pauló-i Nagydíj után is megbüntették Lewis Hamiltont, noha ezúttal nem hátrasorolás lett a "jutalma".
Lewis Hamilton a két korábbi, a motorcsere, illetve a szabálytalan hátsó szárny miatt kapott büntetés mellé egy harmadikat is begyűjtött a Sao Pauló-i Nagydíjon, noha az összes szankció közül ez volt az egyetlen, ami vélhetően egyáltalán nem izgatta. A felügyelők ugyanis beidézték a verseny után a hétszeres világbajnokot, amiért a levezető körben kikapcsolta a biztonsági övét, de végül csak pénzbüntetést osztottak ki neki.
Ezen, a levezető körben készült fényképen is látható, hogy Hamilton feje a megszokottnál jóval kijjebb van a pilótafülkéből, ami becsatolt biztonsági öv esetén nem lenne lehetséges Forrás: Anadolu Agency via AFP/2021 Anadolu Agency/Stringer
A Hamiltont szemből mutató fedélzeti kamerán látszik, hogy a Mercedes pilótája a célvonal átszelése után rögtön a Senna-sikánban kioldotta a hatpontos biztonsági övet, és az autóból kifelé nyújtózkodva kezdett el integetni a közönségnek.
Ezzel viszont megszegte a Nemzetközi Sportkódex erre vonatkozó pontját, amiért a felügyelők vizsgálat alá helyezték, majd 5000 ezer eurós pénzbírsággal sújtották, további 20 ezer euró befizetését pedig 2022 végéig felfüggesztették.
Érdekességkép megjegyezhetjük, hogy Max Verstappen 50 ezer eurós bírságot kapott a saját és Hamilton autójának megfogdosása miatt, azaz pont tízszer akkorát, mint riválisa a kikapcsolt biztonsági övért.
„A 44-es rajtszámú autó vezetője kikapcsolta a biztonsági övét a levezető körben a verseny végén. Noha a felügyelők megértik az ünneplés iránti vágyat, alapvetően nem biztonságos kikapcsolni a biztonsági övet addig, amíg az autó mozgásban van – olvasható a felügyelők indoklásában. – Ezekben az autókban a lassú tempó is nagyon gyors egy be nem kötött utasnak, továbbá a Forma-1-es pilóták példát állítanak a junior kategóriákban versenyzők elé, és kritikus fontosságú, hogy a junior kategóriákban versenyzők megértsék az autóban levő biztonsági berendezések mindenkori használatát."
Hamilton fedélzeti kamerája közvetlenül a befutó után Forrás: F1 TV
Hasonló esetek egyébként korábban is előfordultak, Charles Leclerc a 2020-as Spanyol Nagydíjon pedig két kört tett meg versenytempóban úgy, hogy nem volt bekapcsolva a biztonsági öve, ő azonban nem kapott érte még pénzbüntetést sem. Emiatt feltételezhető, hogy Hamilton tette is csak azért szúrt szemet és került vizsgálat alá, mert valaki (alighanem a Red Bull) felhívta erre a felügyelők figyelmét, akiknek ezután nem volt más választásuk, mint kivizsgálni a történteket.
A harmadik Európa-bajnokság elődöntőjében 1968-ban Olaszország és a Szovjetunió 120 perc alatt 0-0-ra végzett, a 11-es párbajt még nem alkalmazták tétmeccsen, így az akkori szabályok értelmében a továbbjutásról pénzfeldobás döntött. Érdekes, hogy erre az eseményre szinte minden ott lévő másképp emlékezett utólag, és mivel közülük már senki nem él soha nem fogjuk megtudni az igazságot, csak azt, hogy Olaszország szerepelhetett a fináléban, ahol megismételt mérkőzésen győzte le Jugoszláviát.