Mercedes' British driver Lewis Hamilton 2021 (Front) is followed by Red Bull's Dutch driver Max Verstappen at the Yas Marina Circuit during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix on December 12, 2021. - Max Verstappen became the first Dutchman ever to win the Formula One world championship title when he won a dramatic season-ending Abu Dhabi Grand Prix. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff, a Mercedes istálló csapatfőnöke részletesen elmagyarázta, hogy miért nem nyújtottak be fellebbezést az Abu-dzabi Nagydíj végén történt vitás döntések miatt, és miért fogadták el Lewis Hamilton vereségét. Az osztrák üzletember szavaiból kiderül, hogy nem pusztán a Forma-1 hírnevének megőrzése, illetve az FIA-val kötött alku vezérelte a döntést.
A közösségi médiában sok Mercedes-drukker dühösen reagált arra, hogy a zsinórban nyolcadik konstruktőri világbajnoki címét nyerő istálló elállt a fellebbezéstől és nem támadta tovább az Abu-dzabi Nagydíj utolsó előtti körében történteket. Mindeközben az FIA bizottságot állított fel a szezonzáró vitás eseteinek kivizsgálására, ami többekben is felkeltette a gyanút arra vonatkozóan, hogy a szövetség a háttérben megegyezett a Mercedesszel, amely így nem hozza szégyenbe a sportágat azzal, hogy a bíróságon veszi el Max Verstappen vb-címét. Valójában azonban egészen más a helyzet, a Mercedes ugyanis egyszerűen belátta, hogy semmiképpen sem nyerhet.
Természetesen a Mercedes vezetői és Wolff is elmondta, hogy a sportág hírnevét is óvják azzal, hogy elálltak a fellebbezéstől, ám afelől senkinek ne legyen kétsége, hogy nem tették volna ezt, ha úgy érzik, jó esélyük van visszaszerezni az elbukott győzelmet és nyolcszoros világbajnokká tenni Lewis Hamiltont.
A verseny után felhívtam Jean Todtot [FIA-elnököt] és Peter Bayert [az FIA főtitkárát] és elmondtam, hogy nem értek egyet a döntéssel.
Persze tudtam, hogy ezek pusztán az én személyes érzelmeim, mert még jogorvoslatot kellett keresnünk és meg kellett vizsgálnunk, hogy egyáltalán óvhatunk-e, és ha igen, mi ellen. Ezt az irodámban azonnal meg is tettük" – idézte fel Wolff a közvetlenül az Abu-dzabi Nagydíj után történteket.
„Ott volt az összes mérnök, ügyvédek, Ola [Källenius, a Daimler elnöke], és együtt eldöntöttük, hogy óvást nyújtunk be. Ron Meadows és a csapat a felügyelők meghívására kétszer is járt náluk, utána pedig vártunk a döntésre, ami végül nekünk kedvezőtlen lett. Utána azt kellett eldönteni, hogy visszamegyünk a hotelba duzzogni, vagy végiggondoljuk a történteket. Vagy megünnepeljük a nyolcadik konstruktőri címet. Végül ez az, amit tettem, megpróbálva félretenni a következő napig a döntéssel kapcsolatos frusztrációt, ami az egyéni világbajnoki címünkbe került."
Utóbbi szavaival Wolff megválaszolta, hogy miért bulizott felhőtlenül a verseny után, mielőtt éles váltással kriptahangulatú sajtótájékoztatót adott az FIA év végi díjátadója előtt. A csapatfőnök betekintést nyújtott abba, hogy napokon át tépelődtek azon, hogy az elutasított óvások után fellebbezzenek-e. Erre 96 órájuk volt, tehát a verseny utáni csütörtök estig dönteniük kellett. „Az elkövetkező napokat az FIA-val, Lewis-zal, Olával és a kollégáival folytatott párbeszéddel töltöttük, hogy a helyes döntés hozzuk.
Ezekben a napokban azon vacilláltunk, hogy fellebbezzünk, vagy a dühünk ellenére álljunk el ettől és próbáljuk jobbá tenni a sportágat, arra használva ezt a helyzetet, hogy erősebb legyen a döntéshozatal.
A végső döntést a fellebbezéstől való elállásra szerda este hoztuk meg."
Wolfftól megkérdezték, hogy az egyeztetések során az FIA beismerte-e, hogy Michael Masi versenyigazgató hibás döntést hozott az utolsó futam utolsó előtti körében. A csapatfőnök elmondta, hogy nem, de hangsúlyozta, hogy megérti az indokokat.
„Ilyen helyzetben nagyon nehéz kompromittálni az embernek a jogi helyzetét. Szerintem az FIA számára nem volt világos, hogy fellebbezünk-e, ezért nem is számíthattunk beismerésre. Szerintem a helyes lépést lépték meg. Az elnök meggyőzte a Motorsport Világtanácsot, hogy állítsa fel ezt a bizottságot, vizsgálják meg az Abu-dzabi Nagydíj eseteit, és kerüljék el a hasonlókat a jövőben. Mindannyian üdvözöljük ezt a döntést, ami szerintem nem volt könnyű. Ha az ember megérti a döntéshozó szervezet természetét, láthatja, hogy az FIA közleménye erős és robosztus közlemény.
Nyilván versenyzőként az ember teljes beismerést szeretne, de ez abban a szakaszban nem volt lehetséges. Szerintem jó irányba indultunk el.
A vasárnap este történt hibák nagyságának tükrében ez egy kis lépés, de jobb, mint a semmi."
A Mercedes azonban nem a vizsgálóbizottság felállítása miatt döntött úgy, hogy nem harcol tovább a győzelemért, hanem
egyszerűen belátta, hogy úgysem nyerhet, mivel Wolff szerint a jelenlegi rendszer nem tudja kezelni, ha az FIA-nak saját magát kell elmarasztalnia.
„Úgy véltük, hogy nagyon jó helyzetben vagyunk, és ha jogi oldalról nézzük, amennyiben egy általános bíróságon ítélték volna meg, szinte garantált, hogy nyertünk volna. A Nemzetközi Fellebbviteli Bírósággal viszont az a gond, ahogyan felépül.
Az FIA nem igazán javíthatja ki a saját házi feladatát, és van különbség aközött, hogy valakinek igaza van, és bizonyítani is tudja azt.
Úgyhogy tanulni kell ebből azt, hogy a jövőben miként biztosíthatjuk, hogy az ilyen helyzetekben a helyes döntések születnek, a felügyelők ítélete a szabályok szerint történik, a bíróságon hozott ítéletek pedig – legyen szó a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságról vagy a Sportdöntőbíróságról – minden résztvevő számára igazságos és semleges módon születnek."
Szerintem jelenleg nem úgy épül fel az irányító szervezet, hogy a végén jogorvoslatot kapjunk és visszaállítsák az eredményt, amit az utolsó előtti körben elvettek Lewis-tól.
Ezért döntöttünk nehéz szívvel úgy, hogy nem fellebbezünk, mert nem kaptuk volna vissza az eredményt. Most szerintem a megfelelő eszközök vannak a kezünkben ahhoz, hogy biztosítsuk, a jövőben jobb lesz a döntéshozatal. Elszámoltathatóvá tesszük az FIA-t és a döntéshozókat azzal kapcsolatban, hogy következetesebbé és erősebbé tegyék a sportágat és a döntéshozatalt."