A 2021-es szezonzáró miatt a Mercedesnél úgy érzik, "elrabolták" tőlük a vb-címet. Egyértelmű, hogy a hivatalos szövetségre, az FIA-ra neheztelnek, fő arcaik tiltakozásként nem mentek el az év végi díjátadó gálára (bár Max Verstappennek személy szerint gratuláltak, elismerték, hogy megérdemelten lett világbajnok), és azóta Lewis Hamilton például leiratkozott az F1 Instagram-csatornájának követéséről. Bár a nagy port kavaró biztonsági autós fázisról azóta sem mondta el a véleményét nyilvánosan, sejthető, hogy megbántva érzi magát. (Főnöke, Toto Wolff azóta sem tudja megemészteni, hogy vesztettek)
Talán nem is először érez így Hamilton: az emlékezetes 2007-es Brazil Nagydíjon, amikor Kimi Räikkönen szinte csodával határos módon elhappolta előle a vb-címet, rejtélyes műszaki hibával szembesült, és évekkel később elejtett egy megjegyzést, amivel mintha konspirációra célzott volna, de nem fejtette ki, mit ért azalatt, hogy a McLaren nem nyerhette meg a bajnokságot (a kémügy évében). (Egy évvel később, 2008-ban viszont pont ő volt az, aki hihetetlen szerencsével megnyerte első vb-címét, az utolsó kör utolsó felében megelőzve a drámaian lelassuló Timo Glockot. A konspiráció abban az évben is felmerült a végül második helyen végző Massa rajongóinak egy részében, aki a célvonalon, a kockás zászló alatt még bajnoknak érezhette magát.)
Hamilton hőse Ayrton Senna, és a hatalmas sikerek mellett újabb közös metszet a karrierükben, hogy nagyon mérgesek voltak az F1-et irányító hivatalos szervezet egyik döntése miatt. Hamiltont az FIA versenyigazgatója, Michael Masi sújtotta akaratlanul,
Sennát a szervezet jogelődje és vezetője, a FISA és Jean-Marie Balestre, de talán szándékosan.
A brazil klasszis 1991-ben, a Japán Nagydíj idején borult ki az előző két évben az ottani események miatt.
„Megbocsáthatatlan, ami történt. Még mindig szenvedek a megemésztésével, ha rágondolok – nyilatkozta. – Rossz volt a viszonyom Balestrével. Mindannyian tudjuk, mi történt."
Mivel három évtizeddel később járunk, felidézzük: 1989-ben Senna ütközött Alain Prosttal a sikánban Szuzukában, miközben támadta. Csapattársa kiesett, ő viszont tovább ment és nyert, csakhogy később kizárták a futamról, amiért a sikánt nem teljesítve tért vissza a pályára, így Prost megnyerte a bajnokságot. Ezen a McLaren fellebbezése sem változtatott.
Világos, hogy politikai és gazdasági csoportok manipulálták az eseményeket a színfal mögött, hogy Prost világbajnok legyen.
– fakadt ki Senna egy brazíliai sajtótájékoztatón. Hogy pontosan mire gondolt, nem tudni, annyi biztos, hogy Balestrét és Prostot összeköti a francia nemzetiség, de utóbbi ekkor már kétszeres bajnok volt, nem ez lett volna a franciák első vb-címe a Forma-1-ben, és az előző évben Senna is bezsebelte első diadalát.
A brazil az utolsó verseny után mondott olyat, hogy talán nem tér vissza – érdekes megfigyelni a párhuzamot a spekulációval Hamilton visszavonulásáról –, felmerült az is, hogy az IndyCarban folytatja.
A vádnak hamar híre kelt, és Balestre decemberben találkozóra hívta Sennát, hogy elsimítsák a feszültséget – nem sikerült. A pilóta nem tanúsított megbánást, és a Motorsport Világtanács úgy határozott, addig nem adják meg neki a szuperlicenszet (az F1-es „jogosítványt") a szezonra, amíg vissza nem vonja az állításait.
Erről januárban tájékoztatták a nyilvánosságot, miközben a McLaren egy másik bíróságon próbálta támadni a sikertelen szuzukai fellebbezés kezelését. Prost 1990-től már a Ferrarinál versenyzett, így érthető, a csapat miért szeretett volna másik 1989-es pilótájának kedvezni.
Senna és Balestre sokáig nézett farkasszemet egymással, egyikük sem engedett.
Február közepén a hivatalos nevezési listát úgy hirdették ki, hogy a McLarennél Gerhard Berger és a tesztpilóta Jonathan Palmer indul. De ez az állapot röpke egy órán át sem tartott, a FISA ugyanis kisvártatva kiadott egy közleményt Senna nevében, amely szerint a pilóta a decemberi meghallgatáson elhangzottak alapján arra jutott, hogy sem Balestre, sem egyéb csoport nem befolyásolta a döntéseivel a bajnokság végkimenetelét.
Erről a bizonyos közleményről később még lesz szó, de az nagyjából rendezte a sorokat. Azért csak nagyjából, mert Senna menedzsmentje nemsokára kitálalt az egyezség részleteiről, amitől Balestre dühbe gurult és ismét a versenyző licensze, valamint a Brazil Nagydíj rendezési jogának elvételével fenyegetett. Valószínűleg senki sem gondolta komolyan, hogy a klasszis nélkül zajlik az idény, de mint kiderült, béke egyáltalán nem született.
Az 1990-es Japán Nagydíjon újfent ütközött Senna és Prost, ezúttal már a rajtnál. Az időmérőt szokás szerint Senna nyerte, de a pole pozíció nem a pálya gyakrabban használt, jobban tapadó oldalára rakták, hanem az ellenkezőre. A brazil hiába kampányolt a változtatásért, az ígéret ellenére az nem történt meg, és az újabb sérelemtől fűtve karambolozott Prosttal, ami akkor neki jelentett vb-címet.
Egy évvel később, 1991-ben beszélt részletesebben a történtekről, s mint elmondta, nem bajnoki riválisára haragudott elsősorban, hanem a FISA-elnökre. „Egy rossz, Balestre által manipulált döntés következménye volt” – mondta Senna.
A baleset nem az én felelősségem volt. Igen, volt benne szerepem, de nem az enyém a felelősség miatta.
„Balestre parancsba adta, hogy ne rakják át a pole-t a másik oldalra. Szóltam, hogy korábban megegyeztünk erről, amire azt felelték, nem. Ez sz*r volt. Úgy gondoltam, hiába próbáltam tisztán és rendesen elvégezni a munkát, néhány ostoba megszívatott. Ezért ha Prost másnap megelőz a rajtnál, az első kanyarnál bevetődök, és jobb, ha nem kanyarodik el, mert nem fog sikerülni neki. És így is lett.”
„Bárcsak másképp történt volna. Lerajtolt, az első kanyarnál megpróbált elfordulni, nekiütköztem. Mindketten kiestünk és pocsék véget ért a bajnokság. Nekem és az F1-nek sem volt jó. Rossz döntések és a döntéshozók részrehajlásának következménye volt.”
Senna a média jelenlétében tovább ostromolta a posztjáról frissen távozó Balestrét és felelevenítette az előző két évben őt ért sérelmeket. „A kib***ott szabályok miatt eddig nem tehettük meg, nem engedték, hogy kijelentsük, ha valaki hibázott. B*szki, modern világban élünk! Profi versenyzők vagyunk. Sok pénz forog a sportágban, de nem fejthetjük ki az érzéseinket. Aki megteszi, azt eltiltják, megbüntetik, bírságot kap, kizárják, elveszik a jogosítványát.”
„Ez korrekt szabály? Korrekt így dolgozni? Nem. És ezt senki sem mondhatta ki, mert amikor megtettem az 1989-ben történt fos után – amiről mindannyian tudjuk, hogy az volt – azt színjáték követte.” Többek közt a hivatalos kommunikációban megjelent közleményre is kitért, amelynek tartalmával még mindig nem értett egyet, hogy ejtette volna a manipulációs vádakat.
„Sosem kértem bocsánatot Balestrétől. Ha tudni akarják az igazságot: változtattak a sajttóközleményen. Változtattak a megállapodáson. Alkut akartak velünk, én nem akartam. Ron [Dennis] és a Honda erőltette a megállapodást, amibe belementem bizonyos feltételekkel. Ezután aláírtam egy papírt, kiküldték faxon. Utána küldtek még egy papírt nekem, amiben teljesen más feltételek álltak” – közölte.
Mostanáig semmit sem beszélhettem róla, mert lehet, hogy elvették volna a jogosítványom. Ez tisztességes? Tiszta? Lósz*rt. Nagyon fáj.
Az 1989-es események hátteréről nem sok minden szivárgott ki azt leszámítva, hogy Balestre évekkel később a francia L'Equipe-nek nyilatkozott és elhintette, hogy "egy kicsit segítettem Prostnak megnyerni a bajnokságot, de Senna is hibázott azon a napon."
Érdekes egybeesés, hogy most is épp egy francia elnök távozik a mandátumából az FIA-nál, és szigorúan elméleti síkon lehetett érdekeltsége Hamilton vereségében, hogy ne döntse meg Schumacher rekordját a vb-címek számában, akinek annak idején a csapatfőnöke volt. Persze aligha ő utasította Nicholas Latifit, hogy ütközzön falnak és idézze elő a biztonsági autós fázist. Hogy Hamilton és a Mercedes mikor lép túl az Abu-dzabi Nagydíjon és utólag összeesküvésnek tekinti-e, később derül ki. Ebben a cikkünkben megvizsgáltuk, hogy Hamilton is ugyanúgy megérdemelte volna-e az idei VB-trófeát, amit elemzésünk szerint végül jó helyre került.
A cikk forrásai elsősorban a Motorsport-Magazine és a grandprix.com egy-egy visszaemlékező cikke.