Az F1-ből a tavalyi év végén hivatalosan kiszálló Honda legutóbbi időszaka igencsak felemásra sikeredett a sportágban, hiszen 2015-től 2017-ig semmit sem nyertek a McLarennel, majd jött egy átmeneti év a Toro Rossóval, míg végül 2019-ben a Red Bull-lal összejött a hőn áhított első hely, tavaly pedig világbajnoki címmel a zsebükben távozhattak. Jamamoto Maszasi, a japánok F1-es főnöke elárulta, hogy a McLarennel való szakítás után ő is teljesen reményvesztetté vált.
Az volt az első alkalom, hogy elvesztettem a reményt a jövőre nézve
– vallotta be a The-Race.comnak a japán szakember. – Az igazgatótanács néhány tagja feltette a kérdést, hogy »Miért folytatjuk ezt? Miért nem szállunk ki?« Én is azt gondoltam, hogy talán az lenne a legjobb.
El sem tudtuk képzelni, hogy a bajnoki címért fogunk harcolni úgy [ahogy 2021-ben]. Nem volt fény az alagút végén."
Az előzmények ismeretében ez pedig teljességgel érthető, hiszen a Honda három szezon alatt nemhogy nem nyert, de dobogóra sem tudott állni a McLarennel, és 60 verseny alatt mindössze 133 pontot gyűjtöttek.
Miután a 2017-es koncepcióváltás sem hozta meg a várt eredményt, a McLarennek elege lett és kiadta a japánok útját, akiket a mezőny akkor leggyengébb csapata, az éppen egy évvel korábbi Ferrari-motorokat használó, a csőd széléről visszatáncoló Sauber is kikosarazott. Ennyire voltak mélyen.
Végül azonban nem szálltak ki, mivel a Red Bull már a fejlődés jeleit mutató 2017-es szezon során látott bennük fantáziát. Ám Maszasi elárulta, hogy először nem Helmut Markóval és Christian Hornerrel, hanem Franz Tosttal, az Alpha Tauri (akkor Toro Rosso) csapatfőnökével egyezetettek. „Franz Tost volt, aki valójában azt mondta, hogy a Honda meg tudja csinálni ezt.
Beszélt az igazgatótanács tagjaival, és azt mondta, hogy folytatnunk kell, hogy felálljunk.
Mielőtt Helmuttal beszéltünk, Franzzal diskuráltunk egy kicsit."
A Honda így 2018-ra a Toro Rosso motorpartnere lett (a Renault Carlos Sainzért cserébe belement, hogy a bikások kisebbik csapata felbonthassa motorszállítói szerződését), és abban az évben óriási szerepet játszott a japánok fejlődésében, akik amellett, hogy sokkal nagyobb részt vállalhattak az F1-gyel és az FIA-val való kommunikációból és a sportág politikai oldalából (a McLaren ezekbe nem engedett beleszólást nekik), a motorfejlesztés terén is szabadabb kezet kaptak, és sokkal nyíltabb kapcsolatot építettek ki, mint a wokingiakkal.
A sikereik tükrében pedig az sem csoda, hogy a 2015-ben és 2016-ban velük együtt szenvedő Jenson Button sajnálja, amiért egykori csapata 2017-ben ajtót mutatott nekik. „Ott voltam velük a hibrid-projekt kezdetén, és nem volt könnyű dolguk. Küszködtek az elején. Nyilván néhány évvel le voltak maradva mindenkitől és rengeteg megbízhatósági gonddal szembesültek.
Sajnálatos, hogy a McLaren nem tartott ki mellettük. [A McLarennek] könnyű volt ujjal mutogatni, amikor nem voltak sikeresek, és a legmegbízhatatlanabb egységre mutattak, ami a motor volt.
Most, egy olyan csapattal dolgozva, mint a Red Bull, úgy tűnik, hogy elég jó partneri kapcsolatot alakítottak ki" – nyilatkozta az Autosportnak a 2009-es világbajnok.