Mohammed bin Szulajm egy videós bejelentkezés formájában beszámolt néhány intézkedésről, amely a Forma-1 jövőjét érinti. Ezek közül a legfontosabb, hogy Michael Masi az idei évben már nem tölti be a versenyigazgató pozícióját, miután számos kritikát kapott, főleg a tavalyi szezonzáró után.
Az FIA elnöke azt követően állt a nyilvánosság elé, hogy hétfőn Londonban összeült az F1-es bizottság. Bár a beszámolók szerint az Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreiben hozott döntéseket elemző vizsgálat eredményét nem tárták a csapatok elé, a sokak szerint legfontosabb döntés megszületett, sőt, az Egyesült Arab Emírségekből származó szakember egyéb intézkedésekről is beszámolt.
Az F1-es bizottság londoni ülésén bemutattam a Forma-1-es bíráskodás javításáról szóló tervem egy részét
Mint ismert, az idényzáró végén be kellett küldeni a biztonsági autót, amelyet az utolsó előtti kör végén hívtak ki. Masi először azt a döntést hozta, hogy a lekörözöttek nem vehetik vissza a körüket, ám nem sokkal később változtatott álláspontján, és a Lewis Hamilton és Max Verstappen között lévő autókat elengedte. Ennek következtében a friss gumikra váltó holland pilóta az utolsó körben megelőzte riválisát, amivel elorozta tőle a világbajnoki címet. A Mercedes óvását elutasították, de a hatalmas visszhangot kiváltó eseménysorozat után az FIA létrehozott egy vizsgálóbizottságot.
A versenyigazgatói döntések mellett tavaly a sportfelügyelőket is rengeteg kritika érte, elsősorban azért, mert nem születtek következetes döntések hasonló esetek után. Annak érdekében, hogy a vitatott esetek számát csökkentsék, létrehoznak egy, a labdarúgásban látottakhoz hasonló rendszert.
Először is, hogy segítsük a versenyigazgatót és a döntéshozatali folyamatot, létrehozunk egy virtuális versenyirányítást
– magyarázta. – Mint a videóbíró a futballban, a VAR. Az FIA egyik irodájában helyezik majd el, és a legmodernebb technikai eszközökkel, a versenyigazgatóval történő valós idejű kapcsolattartás útján segít alkalmazni a sportszabályzatot.”
A tavalyi Azeri Nagydíjtól kezdve a közvetítésekben is lehetett hallani a versenyigazgató és a csapatok közötti kommunikációt, ami számos vitához vezetett. Erre idén az istállóknak nem lesz lehetőségük, ugyanis a versenyigazgatóhoz már nem szólhatnak közvetlenül.
„A közvetlen rádiós kapcsolat, amelyet jelenleg élőben közvetítenek, megszűnik, hogy megvédjük a versenyigazgatót a nyomástól, és lehetővé tegyük számára, hogy nyugodtan hozzon döntéseket – folytatta Bin Szulajm. –
Továbbra is lesz lehetőség kérdéseket feltenni neki egy jól meghatározott és nem tolakodó rendszer alapján.”
Az FIA elnöke arról is beszámolt, hogy a Safety Carra vonatkozó szabályok is változni fognak, ezt viszont még nem tudta részletezni. Ennek oka, hogy javaslatot csak a következő, márciusi ülésen fognak tenni, de még a szezon előtt ebben a kérdésben is döntést fognak hozni.
Ezt követően jött a közvéleményt leginkább érdeklő bejelentés: Bin Szulajm közölte, hogy Masi nem folytatja tovább a munkát versenyigazgatóként, és a barcelonai tesztekre egy erre szakosodott csapatot állítanak fel. Az ausztrál szakember utódjául Eduardo Freitast és Niels Wittichet nevezték ki, előbbi a Sportautó-világbajnokság, utóbbi a német túraautó-bajnokságban töltött be hasonló pozíciót.
A két szakember felváltva fogja ellátni a feladatokat, munkájukat pedig Herbie Blash, Charlie Whiting egykori helyettese segíti tanácsadóként.
Az FIA elnöke azzal zárta monológját, hogy Masinak új pozíciót ajánlanak fel az FIA-n belül. Az ausztrál szakember 2019-ben, Whiting hirtelen halála után lett az F1 versenyigazgatója. Már 2020-ban is előfordult, hogy megkérdőjelezhető döntéseket hozott, tavaly pedig jó néhány hétvégén főszereplővé vált. Az Abu-dzabi Nagydíj után az F1-es közvélemény jelentős része követelte a távozását.