Az utóbbi napokban ismét viszonylag nagy figyelmet kapott a több mint két hónapja megrendezett szezonzáró, amelyen vitatott körülmények között dőlt el az egyéni világbajnoki cím sorsa. Ennek egyrészt az az oka, hogy az FIA a héten jelentett be több intézkedést, köztük Michael Masi versenyigazgató eltávolítását, és a Mercedes bemutatója utáni sajtóbeszélgetéseken is érthető módon szóba került a téma.
Amikor a Nemzetközi Automobil Szövetség január közepén elindította a vizsgálatot, felröppent a pletyka, hogy a Mercedes többek között az ausztrál szakember kirúgását követeli, és Lewis Hamilton hallgatásának hátterében is ez áll. Toto Wolff azonban tagadta, hogy az FIA döntésének köze lett volna akár ehhez, akár ahhoz, hogy végül nem fellebbeztek a végeredmény megváltoztatásának érdekében.
Az, hogy mi attól tettük függővé a fellebbezéstől való elállást, hogy bárki is elhagyja-e az FIA-t, nem igaz
– nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke a nemzetközi média néhány képviselőjének. – Nem tudom, hogy ez honnan jön. Úgy gondolom, a Forma-1-es döntéshozatal folyamatának átalakítása megtörtént, emellett a technikai szabályzattal kapcsolatos döntésekre is szükség volt. Nagyszerű szezon volt a tavalyi, de nagymértékű polarizációt idézett elő olyan döntésekkel, amelyeket nem mindig volt könnyű megérteni.”
Mint ismert, Masi előbb úgy döntött, hogy a lekörözöttek nem előzhetik meg a biztonsági autót, nem sokkal később azonban érkezett az üzenet, hogy a Lewis Hamilton és Max Verstappen közötti autók megtehetik ezt. Ez végül lehetőséget teremtett a friss gumikon autózó holland pilóta számára, hogy az utolsó körben megelőzze riválisát, néhány szurkoló pedig úgy vélekedett, hogy az eseményeket előre megrendezték. A feltételezés több okból is abszurdnak tűnik, így érthető módon Wolff szerint sem ez állt a háttérben.
„Nem, nincs szó bundázásról, csak a körülmények és a döntések voltak példátlanok, és számunkra nyilvánvalóan sokkolóak – szögezte le. – Három körrel a vége előtt kaptunk egy üzenetet, hogy a lekörözött autók nem vehetik vissza a körüket.
Három-négy perccel később pedig jött két üzenet a semmiből.”
Az osztrák üzletember hozzátette, utólag most már tudják, hogy a Red Bull győzködte Masit eredeti döntésének megváltoztatásáról, aminek következtében „szó szerint fél perc alatt elúszott a bajnokság, ami példátlan.”
Az FIA Masi elküldése mellett egyéb döntésekről is beszámolt, amellyel javítaná a döntéshozatal folyamatát. A versenyigazgatói posztot ketten fogják betölteni felváltva, és a csapatok nem kommunikálhatnak közvetlenül velük. Emellett létrehoznak egy, a labdarúgásban látott videobíróhoz hasonló rendszert, és a Safety Carra vonatkozó szabályokat is átalakítják. Wolff a korábbi kijelentésének megfelelően ismét hangsúlyozta, hogy ezen lépéseknek köszönhetően lezárhatják a történteket.
„Túl kell lépnünk rajta, ez már a múlté – fogalmazott. – Úgy gondolom, a Mohammed [bin Szulajm FIA-elnök] által bejelentetett intézkedések után félre kell ezt tennünk. Nem fogjuk elfelejteni, mert az egyszerűen nem lehetséges, de most már 2022-re kell összpontosítanunk.”