A tavalyi szezon során számos kritika érte a sportfelügyelőket és a versenyigazgatót a nagydíjak közben és után született döntések miatt. Az idei évtől a tavalyi abu-dzabi futamon történtek hatására jelentős reformokat vezettek be, és igyekeztek könnyíteni a mindenkori versenyigazgató helyzetét, ám jócskán akad még tennivaló.
Ezt bizonyították a Szaúd-arábiai Nagydíj biztonsági autós fázisa során történtek, amikor Carlos Sainz hiába jött ki Sergio Pérez előtt a bokszból, a mexikói pilóta megelőzte a Ferrari spanyolját, majd az FIA óriási késlekedéssel, csak a verseny újraindításakor utasította a pozíció visszaadására a Red Bull pilótáját, holott azonnal nyilvánvaló volt, hogy jogtalanul birtokolja a helyet. Sainz és Binotto is változásokat sürget.
„Végső soron szükségtelen felfordulás kerekedett ebből, mert hat kört töltöttünk a biztonsági autó mögött, és Checónak milliónyi lehetősége lett volna elengedni engem, majd jót csatázhattunk volna az újraindításnál” – értékelt a verseny után a már futam közben, a rádióban is értetlenkedő spanyol, aki felvetette, sokkal nagyobb galibát is eredményezhetett volna a lassan meghozott döntés.
Ha például George [Russell] megelőzött volna, akkor mit csinálunk? Checónak Russellt és engem is el kellett volna engednie, ami rá nézve is elképesztően igazságtalan lett volna, vagy esetleg nem adja vissza a helyet, mert már ott van Russell közte és köztem. Ez rám nézve lett volna nagyon igazságtalan."
„Ezek azok a dolgok, amelyeket sportági szinten jobban kell csinálnunk, és szerintem egyszerűsítenünk kell azokat, hogy gyorsabb és mindenki számára érthetőbbek legyenek, emellett pedig a versenyzők is sokkal tisztább fejjel versenyezhessenek."
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke is utalt rá, hogy
gyakorlatilag egyetlen lassítás alapján bárki számára nyilvánvaló volt, hogy Sainz előbb ért oda a bokszutca kijáratában levő második biztonsági autós vonalhoz, mint a pályán érkező Pérez,
ezért nem igazán tűnt indokoltnak, hogy nem cserélték vissza még a biztonsági autós fázis alatt a pozíciókat.
„Kissé túl sokáig tartott döntést hozni és a felügyelők elé terjeszteni az esetet – mondta a svájci olasz. – Úgy tűnik, hogy végül a biztonsági autó bejövetelekor hozták meg a döntést, és már túl késő volt az újraindítás előtt helyet cserélni.
Ezzel nem hibáztatni akarom őket, de úgy tűnik, hogy az ilyen típusú döntéseknél fel kell gyorsítanunk a folyamatot, mert elég nyilvánvaló volt a helyzet. Szerintem lehetne ezt másként csinálni, és fontos is lenne másként csinálni.
Sokkal igazságosabb lenne az újraindítás előtti helycsere, mert ebben a sorrendben kellett volna legyenek, és az újraindítás utáni csata szempontjából sem mindegy."
Sainz rávilágított, hogy nemcsak Pérez nem tudta őt támadni a harmadik helyért, hanem ő sem tudott beleszólni Leclerc és Verstappen küzdelmébe, azaz ő is is hátrányt szenvedett.
„A legfontosabb, hogy beszélnünk kell az FIA-val, mert Checo tulajdonképpen elvesztette az esélyt, hogy harcoljon velem az újraindításnál, én pedig az esélyt, hogy harcoljak Max ellen. Rengeteg körünk volt a cserére, de az FIA nem engedte. A versenyzés és az F1 érdekében ezeknek a dolgoknak gyorsabban és hatékonyabban kellene történnie."
Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy Sainz nagy valószínűséggel akkor sem tudott volna beleszólni az első két hely sorsába, ha Pérez korábban elengedi, a versenytempója ugyanis ismét elmaradt Leclerc és Verstappen tempójától. Ezzel együtt a spanyol pilóta fontos lépést tett a szaúdi hétvége során a jó irányba.
„Egyértelműen jobban éreztem magam, mint Bahreinben, és sikerült egy kis előrelépést elérni az én oldalamon az autó érzetével.
A lehetőség, hogy mindösssze száz nappal azután visszatérhettünk erre a pályára, hogy a tavalyi autóval versenyeztünk itt, sokkal tisztább képet nyújtott arról, hogy melyik az a két-három típusú kanyar, amelyekben továbbra is le vagyok maradva ezzel az autóval.
Ez most már elég világos a számomra. Remek lehetőséget biztosított, hogy megérthessem, milyen mértékben kell alkalmazkodnom és mennyire kell még a saját ízlésemhez igazítani a kocsit. Úgy éreztem, hogy a futamon tettünk egy kis lépést a helyes irányba."
Sainz úgy érzi, előbb-utóbb neki is lesz esélye a győzelemre, addig is pedig pozitívum, hogy közvetlenül ott van az éllovasok mögött.
„Miközben továbbra sem vagyok teljesen összecsiszolódva az autóval, fontos pontokat és dobogós helyezéseket szereznem addig, amíg nem leszek 100%-os. Akkor pedig el fog jönni az ideje, hogy csatlakozzak ezekhez a srácokhoz az élen zajló csatában."
A spanyol pilóta jelenleg csapattársa mögött a második helyen áll a pontversenyben.