A múlt heti tesztek után számos kérdés foglalkoztatta a Forma-1-es közvéleményt, köztük minket is. Tényleg harcolhat futamgyőzelmekért a Ferrari? Valóban gyengélkedik a Mercedes? Mennyire rendeződhet át a középmezőny és a hátsó régió? Nos, azt nem állítjuk, hogy ezek bármelyikére is teljesen biztos választ kaptunk, de azt igen, hogy mindegyiknél sokkal közelebb kerültünk a megoldáshoz a Bahreini Nagydíj pénteki napján.
Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a második szabadedzés sokkal mérvadóbb volt, mint az első. A délutáni gyakorláson Max Verstappen végzett az élen, de Charles Leclerc kevesebb mint 1 tizeddel maradt el tőle. A Mercedes hátránya viszont jóval nagyobb volt ennél, és most már alighanem tényleg kijelenthető, hogy a brackley-iek joggal kongatták a vészharangot a felkészülés után.
A versenyszimulációk során hasonló kép rajzolódott ki, bár a maranellóiak tempóját nehéz belőni.
A Mercedes viszont itt is komoly hátrányt hozott össze, és ezen a ponton már az a kérdés is felmerülhet, hogy mennyire kell hátrafelé figyelniük. George Russell nem véletlenül fogalmazott úgy, hogy akár az Alpha Tauri és az Alfa Romeo is gyorsabb lehet náluk.
És ha már a hinwili alakulatnál tartunk, ők a Haasszal egyetemben rendkívül bizakodóak lehetnek abban a tekintetben, hogy komoly előrelépésre számíthatunk tőlük a tavalyi idényhez képest. Velük ellentétben a McLaren, az Aston Martin és a Williams mérnökei vélhetően sokat vakarták a fejüket, ugyanis tavalyi önmagához képest mindhárom istálló kifejezetten rosszul kezdte a hétvégét.
A tesztek után más-más módon, de kommunikációjában mind a Ferrari, mind a Red Bull igyekezett elkerülni, hogy egyértelmű esélyesnek láttassák magukat. A maranellóiak kerek-perec kimondták, hogy a bikásokat tartják favoritnak, míg a másik oldalon azt szajkózták, hogy bár optimisták, de ők sem tudják, hogy mire számítsanak.
A második szabadedzés alapján talán mindkét alakulatról kijelenthető, hogy nem beszéltek mellé,
ugyanis a Red Bull egy fokkal valóban gyorsabbnak tűnik a Ferrarinál, de egyelőre egyáltalán nem tűnik akkorának az előny, hogy Verstappen unalomba fullassza az időmérőt és a futamot.
Az egykörös tempót tekintve mindössze 87 ezred volt a differencia a holland versenyző és Leclerc között, ami nyilvánvalóan simán megfordítható különbség, amennyiben az olasz istálló nagyobbat lép előre, mint riválisa. Nem véletlen, hogy a címvédő nem volt elbizakodott, és Christian Horner csapatfőnök is dicsérte a Ferrari sebességét, a másik oldalon pedig a monacói versenyző hangsúlyozta, hogy van még benne tartalék.
Ezen a ponton érdemes kitérni a mostani és a tavalyi köridők összehasonlítására. A tesztek alapján úgy tűnt, hogy Bahreinben az átlagosnál nagyobb lesz az eltérés a kettő között, ám a második tréning alapján mégsem ez a helyzet. Verstappen mostani leggyorsabb köre ugyanis csupán 1,091 másodperccel maradt el a 2021-es második szabadedzés, szintén általa futott legjobb idejétől.
Mindezt ráadásul úgy, hogy idén eggyel keményebb keverékeket használnak.
Persze gyorsan tegyük hozzá, hogy ezen a téren az időmérő lesz az igazán mérvadó, és Verstappen tavaly közel 3 másodpercet gyorsult a kvalifikáció utolsó szakaszára, ráadásul az autója közben megsérült. A másik fontos tényező pedig az időjárás, hiszen a tavalyi péntek jóval melegebb volt az ideinél, így most kevésbé kellett számolni az abroncsok túlmelegedésével.
Ami a versenyszimulációt illeti, bár a Ferrari tempóját nehéz megítélni, hiszen Leclerc mindössze két kört teljesített, talán így is kijelenthető, hogy a futamot a Red Bull várja nagyobb esélyekkel. Miután az első mért körükben Verstappen és Leclerc szinte teljesen azonos időt autóztak, a holland pilóta még további két körön keresztül tartotta ezt a tempót, míg a monacói már a következő körében jelentősen visszaesett, és nem kizárt, hogy pont emiatt tért vissza a boxutcába.
Persze itt sem lehet biztosra menni, és nem kizárt, hogy vasárnapra fordul a kocka. Már csak azért is, mert, ahogyan rendszerint igyekszünk hangsúlyozni, nem ismerjük a motorüzemmódot, valamint az üzemanyagszintet.
Ráadásul a Ferrarinak taktikai előnyt jelenthet, hogy a jelek szerint hasonló forgatókönyv játszódhat le, mint számos tavalyi futamon, csak akkor a Mercedes volt a maranellóiak (feltételezett) szerepében.
Ezalatt azt értjük, hogy Sergio Pérez egyelőre sokkal jobban elmarad csapattársától, mint Carlos Sainz, így ha a spanyol versenyző és Leclerc legalább közel tud maradni Verstappenhez, akkor a két csapattárs stratégiájának szétválasztásával nehéz helyzetbe hozhatják a Red Bullt.
A gumikról ezen a ponton is érdemes beszélni, hiszen sokkal kevésbé koptak, mint a tavalyi második szabadedzésen (utóbbit az akkori esélylatolgatásunkban lehet megtekinteni). Verstappen akkor nyolc kör alatt több mint másfél másodpercet lassult,
most pedig a kilenc mért kör alatt a legjobb és a legrosszabb idejének különbsége nem érte el a 7 tizedet.
Persze az éremnek, mint oly sokszor, ezúttal is két oldala van. Ahogyan már említettük, nem szabad elfelejteni, hogy a tavalyinál eggyel keményebb keverékek, valamint az eltérő hőmérsékleti adatok is a mostani gumiknak kedveznek, ebből a szempontból mindenképpen.
A teszteken jól látszott, hogy a Mercedes a többieknél nagyobb mértékben pattog az egyenesekben, ennek ellenére sokan nem hitték el, amikor komoly gondokról beszéltek. Verstappen még oda is szúrt nekik, miután Lewis Hamilton kijelentette, jelenleg nem a győzelmekért harcolnak.
Természetesen végleges választ csak az időmérő, illetve a verseny fog adni, de nagyon úgy néz ki, hogy a tavalyi évvel ellentétben ezúttal nem tudtak mindent kijavítani az idénynyitóra. A felvételeken egyértelműen kivehető volt, hogy a W13-asra továbbra is jellemző a delfinezés. Ennek tudatában a csapat mérnökigazgatója is osztja Russell és Hamilton pesszimizmusát.
A tempó tekintetében jelentős a lemaradásunk a Ferrarihoz és a Red Bullhoz képest, főleg Maxszal összehasonlítva a hosszú etapokon
Bár a konstruktőri címvédő nem ehhez szokott az elmúlt években, Russell 593 ezredes lemaradása Verstappen mögött még nem is tűnik annyira vészesnek, hiszen egyrészt Sainz is majdnem ennyit kapott, másrészt ez alapján a Mercedesnek legalább hátrafelé nem kell figyelnie. A brit pilóta ugyanakkor nem véletlenül emelte ki a versenytempót.
A fenti grafikonon jól látszik, hogy a lágy gumikon Verstappen sokkal gyorsabb volt Russellnél, és az etap elején rendre több mint 1 másodpercet adott neki.
Bár úgy tűnik, hogy a Red Bullon hamarabb elkezdtek kopni az abroncsok, a végére nagyjából visszaállt a kezdeti különbség, sőt, az utolsó körre meg is nőtt. Ha nem is ilyen mértékben, de vélhetően a Ferrari is előttük maradt volna, ha Leclerc értékelhető mennyiségű kört autózik.
Ami azonban még aggasztóbbnak tűnhet, hogy az első öt kör átlagát tekintve az Alfa Romeo és a Haas is gyorsabbnak bizonyult a Mercedesnél. Felmerül a kérdés, hogy mennyire érdemes azzal számolni, hogy a Mercedest hátulról megszorongatják, és bár erre nem lehet biztos választ adni, de több jel is arra mutat, hogy ezen a téren nem kell aggódniuk.
Az egyik ilyen maga Hamilton, aki a közepeseken teljesítette a hosszú etapját, és körátlaga így is csupán 27 ezreddel maradt el csapattársáétól. A másik pedig Shovlin idézett félmondata, miszerint néhány tizedet nyerhetnek. Persze ez igaz a többiekre is, ám ha ezt valaki ennyire nyíltan kimondja, akkor vélhetően
nemcsak arra gondolt, hogy a motorüzemmód terén tartalékoltak, hanem ennél valamivel többre célzott.
Hogy a Mercedes mikor orvosolhatja a pattogást, és ezzel mennyit nyerhet, az nem ennek a cikknek a tárgya, mivel nagyon úgy néz ki, hogy nem ezen a hétvégén fog megtörténni. Ennek köszönhetően normál körülmények között már a dobogó is jó eredménynek tűnhet, a futamgyőzelem pedig kisebbfajta csodának minősülne.
Már a teszteken is voltak jelei annak, hogy bizonyos csapatok felfelé, mások lefelé fognak elmozdulni a tavalyi idényhez képest, akár több pozícióval is. Ugyanakkor a második szabadedzés alapján ennek mértéke jóval nagyobb lehet, mint amire előzetesen számítottunk, persze nem elvéve annak a lehetőségét, hogy a visszaeső istállók javulnak.
Ami a pozitív oldalt illeti, elsőként mindenképpen az Alfa Romeót és a Haast kell megemlíteni: Valtteri Bottas a 6., Mick Schumacher a 8., a visszatérő Kevin Magnussen pedig a 10. helyen zárt, de ami talán ennél is fontosabb, hogy a versenytempójuk sem rántotta vissza őket a tavaly megszokott helyükre vagy annak közelébe.
Persze nem kizárt, hogy ők kevesebbet tartalékoltak a többi istállónál, mindenesetre eddig kifejezetten ígéretesen szerepeltek, legalábbis a teljesítmény szempontjából.
A megbízhatóság ugyanis már teljesen más tészta. Az első szabadedzésen Bottas mért körig sem jutott el, és már most, az első versenyhétvégén be kellett szerelni neki a második vezérlőelektronikát. A Haasnál egyelőre nem volt gond a hétvégén, de a teszteken őket sújtotta a legtöbb ilyen jellegű hiba.
„Nagyon furcsa, meglátjuk, [de] nem tudom azt mondani, hogy elhiszem [hogy ennyire jók vagyunk] – idézi Magnussent a The-Race.com. – Látni akarom vasárnap is, mielőtt elhiszem.” Schumacher szintén igyekezett lehűteni a kedélyeket, amikor kijelentette, hogy „srácok, ez csak a második szabadedzés volt”, de mosolyát nem tudta leplezni.
Az Alpine-nál szintén elégedettek lehetnek, hiszen Fernando Alonso az 5. helyen zárta a második tréninget, és ő volt az utolsó, aki még 1 másodpercen belül maradt Verstappenhez képest. Ráadásul minden bizonnyal a versenytempójuk is jobb, mint amit a grafikon mutat, mivel a kétszeres F1-es világbajnok hiába autózott közepeseken,
így is 279 ezreddel jobb körátlagot hozott össze Esteban Oconnál.
Felemás érzésekkel zárta a napot az Alpha Tauri, hiszen az első szabadedzésen Pierre Gasly zárt az élen, helyi idő szerint este viszont csak a 13., illetve a 14. helyen végeztek. A 26 éves versenyző szerint a melegben egyértelműen jobb teljesítményre képesek, ám a hűvösebb időjárás nem segített nekik. Ennek tudatában biztosan örülnek annak, hogy az előrejelzések szerint az időmérőn és a versenyen is magasabb lesz a levegő hőmérséklete, mint pénteken volt.
Nem zárt jó napot a McLaren, hiszen Lando Norris csak a 11. lett, míg Daniel Ricciardónak idő előtt véget ért a második gyakorlás, ráadásul a versenytempójuk sem tűnik erősnek. A wokingiak ugyanakkor annak legalább örülhetnek, hogy a fékhűtést tekintve előreléptek, bár végleges megoldást még mindig nem találtak, és kérdéses, hogy az ideiglenes változat mennyire lesz működőképes.
A gyár az elmúlt hét-nyolc nap során teljes erőbedobással dolgozott azon, hogy előálljunk a most az autónkon lévő megoldással, amit a szabadedzések alapján kell kiértékelnünk
Akik viszont nem igazán találhatnak pozitívumot, az az Aston Martin és a Williams. Ezen két alakulat pilótái valószínűleg az utolsó négy helyen végeztek volna, ha Ricciardo autója nem adja meg magát. A versenyszimulációk során pedig hasonló volt a helyzet: a McLaren után a silverstone-i alakulat következett, majd tőlük is jelentősen lemaradva a grove-i istálló. Egyedül a Sebastian Vettel helyére beugró Nico Hülkenberg lehet valamelyest elégedett, miután csak 103 ezredet kapott Lance Strolltól, bár hozzá kell tenni, hogy a kanadai versenyző leggyorsabb köre nem volt tökéletes.
Ami a várható taktikát illeti, fontos megemlíteni, hogy a Q3-ba jutott pilótáknak mostantól nem lesz kötelező a Q2-ben használt abroncsaikon rajtolniuk. Ugyanakkor érdekes lehet a különböző versenyzők, illetve csapatok stratégiája, ugyanis a lágy és a közepes keverék között a vártnál nagyobb, 1,2 másodperc a differencia, a kemények pedig további 2,2 másodperccel lassabbak. Persze ez versenytávon változhat, de most egyáltalán nem biztos, hogy a C2-es lesz a leggyakoribb abroncs a rajtnál, főleg annak tudatában, hogy a gumikopás szempontjából is jobb a helyzet.