A Szaúd-arábiai Nagydíj pénteki második szabadedzése után néhány órán keresztül valós forgatókönyvnek tűnt, hogy az aznap a pályától 8 km-re az Aramco olajipari óriási egyik tározóját ért rakétatámadás miatt az egész versenyhétvégét lefújják, és teszik mindezt azért, mert a pilóták nem lesznek hajlandóak rajthoz állni.
Végül a versenyzők és egyes szakaszokban a csapatfőnökök, illetve az F1 vezetőinek részvételével zajló négy órás megbeszélés végére kialakult az a közös álláspont, hogy szombaton és vasárnap is autóba ülnek, de a pilóták nyilatkozatai azért rávilágítanak, hogy többen valóban fontolgathatták a visszalépést.
A The-Race.com úgy tudja, hogy a megbeszélésen jelen levő pilóták egy kis csoportja volt a szószóló és kérdezte ki a csapatfőnököket és az F1 vezetését a lehetséges forgatókönyvekről és biztosítékokról a biztonságos folytatást illetően, míg több olyan versenyző is akadt, akiben komolyan felvetődött a bojkott lehetősége.
Hogy nem mindenki értett egyet a folytatás mellett végül közös megegyezéssel meghozott döntéssel, az elég nyilvánvalóvá vált akkor, amikor a hétvégi későbbi részében a versenyzőket a pénteki eseményekről kérdezték.
Nem azért vagyok itt, hogy ezt kommentáljam.
Csoportként együtt dolgoztunk, sportként vitattuk meg a dolgot és hoztunk döntést" – zárta rövidre a kérdést Lewis Hamilton az időmérő után.
„Erre a kérdésre inkább nem válaszolnék" – felelte Valtteri Bottas, amikor arról érdeklődtek nála, hogy akart-e versenyezni, és szeretne-e a jövőben is visszatérni Szaúd-Arábiába. Azt ugyanakkor elmondta, hogy végül belátták, nem lett volna értelme bojkottálni a hétvégét.
„Mindannyian aggódtunk, hogy biztonságos-e itt versenyeznünk, de rendesen elmagyarázták a helyzetet. Emellett végigmentünk az opciókon, hogy mi van akkor, ha nem versenyzünk és hogy ettől még például a csapatnak itt kell maradnia néhány napig összepakolni a cuccait, úgyhogy nem tudtunk volna hirtelen repülőre ülni hazafele."
„Már itt voltunk, így a legjobb opció az volt, hogy versenyzünk. Növelték a biztonságot és a védelmet, úgyhogy szerintem mindenki egyetértett abban, hogy nekünk is versenyeznünk kellene, és remélni a legjobbakat."
„Tisztázásra volt szükség – jelentette ki George Russell. – Jó volt, mindannyian egységesen kiálltunk, először mint pilóták, aztán a Forma-1-gyel közösen. Végső soron bízunk Stefano [Domenicaliban, az F1 elnök-vezérigazgatójában] és az egész Forma-1-ben, és nem lennénk itt, ha nem ez lenne a helyes."
„Úgy vélem, hogy ez a helyes döntés. Nincs válaszom minden kérdésre, nem vagyok sem politikai, sem katonai védelmi szakértő, úgyhogy meg kell bízni a körülöttünk levőkben.
A szervezők sem lennének itt, ha nem gondolnák úgy, hogy biztonságos, miként a királyi család sem. Magabiztosságot ad az, hogy ők itt vannak, és én megbízom Stefanóban és a Forma-1-ben."
Charles Leclerc szintén nem akarta elmondani, hogy pontosan miről volt szó és mit vitattak meg.
Nem igazán akarunk részletekbe menni arról, hogy mit beszéltünk meg.
Mindannyiunknak nagyon hasznos volt közösen beszélni erről. Nyilvánvalóan kényes kérdés, úgyhogy beletelt egy kis időbe. Akárhogy is, már itt vagyunk, és szerintem hallgatnunk kell azokra, akik a biztonságért felelnek. Meg kell bíznunk bennük."
Sergio Pérez a The-Race szerint azon versenyzők közé tartozott, akik nagyon aggódtak a folytatást illetően. „Aggódtunk a biztonságunk miatt, de nem csak a sajátunk, hanem a szerelőink, mérnökeink és mindenki más biztonsága miatt is. Nyilván pilótaként sok mindenről nem tudunk, úgyhogy fontos volt összegyűlnünk. Végső soron ez a mi sportágunk és együtt veszünk részt benne. Úgy éreztük, hogy a helyes dolog előre tekinteni és versenyezni. Túl sok részletről nem tudok beszámolni."
Carlos Sainz azért hozzátette, hogy „sok megbeszélnivaló lesz a jövőben", Kevin Magnussen pedig elmondta, hogy „senki nem érezte magát kényelmesen pénteken, mindenkiben ott volt a félelem és az aggodalom."
A folytatás melletti döntés után több olyan hír is napvilágot látott, miszerint a szaúdi szervezők azzal tartották sakkban a mezőnyt, hogy amennyiben nem versenyeznek, nem engedik őket a tervezettnél korábban repülőre ülni, tehát mindenképpen az országban kell maradniuk. Ezt végül többen is cáfolták, Daniel Ricciardo és Toto Wolff pedig leszögezte, hogy senki nem kényszerítette a versenyzőket a versenyzésre.
„Részesei voltunk a párbeszédnek, ami nem egyoldalú párbeszéd volt. Nagyon is bevontak abba, hogy mi lehet a végkifejlet, vagy minek kellene lennie, amiben mindannyian egyetértettünk" – mondta az ausztrál.
Nem volt erőszakoskodás a részünkről, helyette jó párbeszédet folytattunk
– jelentette ki a Mercedes csapatfőnöke. – Amikor a csapatfőnökök beszéltek a pilótákkal, szerintem a józan észt hozták fel és nem helyeztek rájuk nyomást, de talán ez máshogy jött le. Végül csodálatos volt a show és nagyszerű előadással szolgáltunk. A sportnak pedig szerintem ezt is kell tennie."
Domenicali szerint egyébként „a bojkott nem a megfelelő szó" arra, hogy mi történt pénteken, és „nem azért vagyunk itt, hogy két tábort alkossunk. A Forma-1 nagy családja vagyunk. A pilóták aggódtak, és meg kellett beszélnünk és rendesen el kellett magyaráznunk a dolgokat."