Lewis Hamilton a 16. időt autózva már a Q1-ben kiesett a Szaúd-arábiai Nagydíj időmérő edzésén, miközben George Russell a pole pozíciót megszerző Sergio Péreztől 9 tizedmásodperccel elmaradva a hatodik rajtkockát kaparintotta meg, azaz a két Red Bull és Ferrari mellett még Esteban Ocon Alpine-ja is előtte végzett. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke kíméletlen őszinteséggel értékelte ezt a teljesítményt, és elmondta, hogy ezek után nagyon gyorsan össze kell kapniuk magukat.
„Megpróbáltunk valamit Lewis autóján, ami nem működött. Semennyi tapadása sem volt a hátsó tengelyen.
Itt az ideje felébrednünk"
– összegzett az osztrák üzletember a német Sky-nak.
„Megpróbáltak kísérletezni Lewis autójával, ami igazán visszaütött. Olyan kicsik a különbségek és egyáltalán nem tapadtak a hátsó gumijai. Nincs meg a tempónk és most jött el a pont, amikor igazán össze kell szednünk magunkat."
Wolff a Mercedes sajtóbeszélgetésén elmondta, a jelenlegi helyzetük a 2014-ben kezdődött sikerkorszakuk előtti utolsó évre emlékezteti őt. „Imádom a versengést, mindig is imádtam. Nagyon erős nyolc évünk volt, amely alatt mi álltunk az élen. Nem mindig, de valahogy rendre sikerült az élre kerülnünk. Ez alkalommal kicsit úgy érzem magam, mint 2013-ban, amikor egyszerűen nem tudtuk hozni a Red Bull tempóját, és valószínűleg a Ferrariét sem, de tovább küzdöttünk. Így érzem magam jelenleg."
Harcolnunk kell. Egyértelműen teljességgel elfogadhatatlan a jelenlegi teljesítményünk.
Harmadik leggyorsabbak vagyunk, de olykor, mint például ma, nem. Nem opció, hogy ott maradjunk, ahol most vagyunk."
Hamilton az időmérő után elmondta, hogy változtatott az autója beállításain a harmadik szabadedzés és az időmérő között, amitől a kocsi hátulja elkezdett össze-vissza csúszkálni. Wolff szerint ezen ment el a Q3-ba jutás. „Nem voltak óriási beállítás-változtatások, de ahhoz elég nagynak bizonyultak, hogy drámai következményeik legyenek az autó teljesítményére, és eldöntsék a Q1-es kiesés és a sima Q3-ba jutás közötti különbséget."
A csapatfőnök az időmérő előtt a Sky Sportsnak elmondta, hogy nem az erőforrás teljesítménye, hanem a túl nagy légellenállás miatt veszítenek egy másodpercet a Red Bullokkal szemben az egyenesekben, majd a kvalifikációt követően elismerte, nem sikerült eléggé csökkenteniük azt. „Alacsonyabb leszorítóerős hátsó szárnyunk van, levettük az éléről a Gurney-bajuszt, de így sem tudtuk eléggé csökkenteni a légellenállást.
Összességében viszont azt mondanám, hogy ez nem egyetlen probléma, az autó számos része nem működik megfelelően, és nem értjük, hogy miért.
Egyikünk sem arra számított, hogy így fog teljesíteni a kocsi."
Hamilton már utalt rá, hogy a futamot a bokszutcából kezdheti, mert így nagyban változtathatnak az autója beállításain. Wolff a német Sky-nak megerősítette, hogy így lesz. „Megpróbálunk úgy változtatni az autón, hogy holnapra jobb legyen" – mondta.