Christian Horner, Toto Wolff and Mattia Binotto team principals during the qualification session at Formula 1 Grand Prix de Monaco on May 25, 2019 in Monte Carlo, Monaco. (Photo by Robert Szaniszló/NurPhoto) (Photo by Robert Szaniszlo / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A Ferrari és a Haas is hatalmasat javult tavaly óta, ez pedig több riválisuk gyanúját is felkeltette. Többek között Toto Wolff is azt feltételezi, hogy esetleg tiltott információcsere is történhetett a fejlesztési időszakban a két csapat között, és több kollégájával együtt az erre vonatkozó szabályok szigorítását indítványozza. Akadnak azonban olyan csapatfőnökök is, akik szerint rendben vannak a jelenlegi korlátozások.
A Ferrari az év első három futamán annyi dobogós helyezést szerzett – ötöt –, mint a 2021-es évben összesen, a Haas csapata pedig Kevin Magnussen ötödik és kilencedik helye alapján 2018 közepe óta nem látott teljesítményt mutat. Az F1-75 és a VF-22 látványos javulása miatt sokakban merül fel a kérdés, miszerint
lehet-e véletlen, hogy éppen két Ferrari-motoros autó mutatja ezt a fejlődést.
A gyanút erősíti, hogy az amerikaiak éppen tavaly ősszel telepítettek egy központot Maranellóba, a Ferrari főhadiszállásának közelébe. Toto Wolffot, a Mercedes csapatfőnökét is megkérdezték arról, mi a véleménye a Haas idei teljesítményéről.
„A Haas hatalmasat ugrott előre a stabilan utolsó helyéről, Bahreinben például azt hiszem, a Q3-ba is bejutottak – mondta Wolff. –
Ez nekünk is egy tanulási lehetőség, hiszen kétezer emberrel dolgozunk együtt, akik mind sikeresek voltunk a múltban, erre most egy nálunk sokkal kisebb csapattal harcolunk.
Szóval biztosan nagyszerű munkát végeztek."
Természetesen bizonyos mértékig elképzelhetőek kapcsolatok két F1-es csapat között – például ez megvan a Red Bull és az AlphaTauri, valamint a Mercedes és az Aston Martin között is –, mégis éppen az egyik ilyen kapcsolatban szereplő Mercedest vezető osztrák is úgy érzi, hogy szigorítani kellene a szabályokon.
„Szükség van reformokra, ha el akarjuk kerülni az ilyen jellegű vitákat, amiket az utóbbi hetekben hallani. Ha egy helyen több csapat is együtt dolgozik, az kétségtelenül polémiát generál – fejtette ki az Auto Motor und Sportnak, majd (ön)kritikusan folytatta. – Például az Aston Martin most abban a szélcsatornában tesztel, ahol mi is voltunk két éve, és a legnagyobb gondoskodással kezeljük őket. Azonban kompromisszumot kell kötnünk, mert
egyik csapatnak sem szabadna úgy együttműködnie másokkal, mint ahogyan az manapság megtörténik."
Wolff véleményét támogatja
Andreas Seidl, a McLaren vezetője – aki legfeljebb a sebességváltó belső részeit és az erőforrások adatait osztaná meg más csapatokkal –,
valamint Otmar Szafnauer, az Aston Martin korábbi-, és az Alpine jelenlegi csapatfőnöke is, akik szintén egyenlővé tennék a feltételeket az összes gárda számára, és komoly előnynek tartják, ha két csapatnak össze szabad játszania. Seidl gondolatára Günther Steiner, a Haas első embere is reagált.
Szerencsére nem Andreas vezeti az FIA-t, így legfeljebb csak javaslatokat tehet feléjük. Attól, mert egy szabály nem kedvez neked, nem változtathatod meg saját akaratból
– kritizálta Steiner a német kollégáját. – A Mercedes nyolc éven át nyerte meg a konstruktőri vb-címet, mégsem mondta senki, hogy motort kellene cserélniük. Egyes emberek úgy gondolják, hogy bármit megváltoztathatnak a szavak útján, de kétlem, hogy ez meg fog történni."
Nem Steiner az egyetlen, aki a másik oldalon áll, ugyanis megfelelőnek tartja a jelenlegi korlátozásokat Franz Tost, az AlphaTauri csapatának első embere is, aki szerint
a szellemi tulajdonokat mindenki tartsa meg magának, ám a gyakorlati együttműködés kifejezetten hasznos, hiszen például a szélcsatornák megosztása hatalmas költségektől szabadít meg csapatokat.
Tosttal tökéletesen egyetért a fiókcsapat „nagy testvérének", a Red Bullnak a vezetője, Christian Horner, valamint a harmadik Ferrari-motoros autó, a szintén előrelépő Alfa Romeo csapatfőnöke, Frédéric Vasseur is.
Nem gondolom, hogy változtatni kellene az előírásokon.
Azok éppen elég szigorúak ahhoz, hogy igazságosak legyenek, hasonlóan a pénzügyi korlátozásokkal kapcsolatos szabályokhoz. Megbízunk az FIA-ban, hogy a megfelelő intézkedéseket hozzák, elvégre ez az ő hatáskörükbe tartozik" – nyilatkozta a svájciakat irányító francia szakember.