Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes AMG Petronas F1 Team during practice ahead of the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 1, 2022 in Northampton, United Kingdom. (Photo by Jose Breton/Pics Action/NurPhoto) (Photo by Jose Breton / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A Brit Nagydíj hétvégéjén Lewis Hamilton már nem visel ékszereket az autóban, miután sajtóértesülések szerint ellenkező esetben akár el is tilthatnák. A brit pilóta biztatóan kezdett Silverstone-ban, de kijelentette, hogy a hosszú etapot tekintve még mindig nem érték utol riválisaikat.
Véget ért Lewis Hamilton és az FIA hónapok óta tartó kötélhúzása. A hétszeres világbajnok sokáig nem volt hajlandó betartani a szövetség régi-új szabályát, miszerint az autóban ülve semmilyen ékszert nem lehet viselni, ám a Brit Nagydíjon végül engedett a szövetség nyomásának.
Az ügy még az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén kezdődött, amikor Niels Wittich versenyigazgató szokásos jegyzetében leírta, hogy tilos az ékszerek használata. Mindez önmagában nem jelentett újdonságot, hiszen az FIA Nemzetközi Sportkódexében már 2005 óta szerepel, ám eddig nem igazán kényszerítették ki az előírás betartását.
A Miami Nagydíjon egyértelműsítették, hogy aki megszegi a szabályt, annak büntetéssel kell számolnia.
Hamilton már akkor felemelte a szavát az intézkedés ellen, és azzal érvelt, hogy az orrpiercingjét csak beavatkozás útján lehet eltávolítani. A 37 éves pilóta végül haladékot kapott, ám az FIA akkori kommunikációja szerint a Monacói Nagydíjra már felkészülten kellett érkeznie ezen a téren.
Ebből azonban végül nem lett semmi, és Hamilton gond nélkül részt vehetett a hercegségbeli futamon, mint ahogyan Bakuban és Montrealban is. Az ügy már-már kezdett lecsengeni a nyilvánosságban, amikor Silverstone-ban jött a fordulat.
A brit pilóta ugyanis úgy érkezett meg a helyszínre, hogy már nem viselte orrpiercingjét.
Könnyen lehet, hogy mindez annak köszönhető, hogy sajtóértesülések szerint az FIA tényleg komolyan fontolgatta az eltiltását, ami hazai pályán nyilvánvaló okokból különösen rosszul érintette volna. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy Hamilton immáron egyetért az intézkedéssel.
„Elég őrült dolog belegondolni, hogy mindazok mellett, ami a világban történik, ez áll a középpontban az embereknél – nyilatkozta egy sajtóbeszélgetésen. – Azt mondanám, hogy aggasztó, mert sokkal fontosabb dolgunk is van. Tényleg el kell kezdenünk más, fontosabb területekre koncentrálni. Versenyezni fogok ezen a hétvégén, és együtt fogok dolgozni az FIA-val. Úgy fogalmaznék, hogy ez az ügy nem annyira fontos. Együtt fogok dolgozni Mohammed [bin Szulajm FIA-elnökkel] és a csapatával, hogy fejlődhessünk.”
Hamilton: Már nem vagyunk mérföldekkel lemaradva
A Mercedes Hamilton révén kifejezetten jól kezdte a Brit Nagydíj hétvégéjét, hiszen a második szabadedzésen mindössze Carlos Sainz előzte meg. Ami az első gyakorlást illeti, azt az eső többé-kevésbé elmosta, de a hétszeres világbajnok így is megtett jó néhány kört.
„Jó nap volt – jelentette ki a Sky Sportsnak. – Kár, hogy az első szabadedzésen nem tudtunk többet menni, de tudjuk, hogy ez az időjárás teszi különlegessé [a helyszínt]. Előfordulhat, hogy az egyik kanyarban vagy a pálya felén esik az eső, máshol pedig száraz. A hatosban és a hetesben, illetve valamennyire a kilencesig nedves volt, a többi szakaszon viszont száraz. Mindez megnehezítette [a helyzetet, mert az interek tönkrementek, a slickekhez viszont túlságosan vizes volt [a pálya].
Azonban így is megtettünk körülbelül tíz kört, amivel nagyon elégedett vagyok, és nem hiszem, hogy sokan eljutottak idáig.”
A második tréning már száraz körülmények között zajlott, és a Mercedes, illetve Hamilton a Spanyol Nagydíj hétvégéje óta egyetlen alkalommal sem szerepelt annyira biztatóan, mint most. Mindez annak ellenére is igaz, hogy a kocsi rázkódása még mindig jelen van.
„A második gyakorlás elég jól alakult – folytatta. – Még mindig eléggé pattog [az autó], nem feltétlenül az egyenesekben, hanem inkább a kanyarokban, ami elég kemény. Nem fizikailag kemény, mert a kocsiban csak ülünk, hanem a gumik és minden más szempontjából. Továbbra is dolgoznunk kell, de úgy érzem, egy kis lépést megtettünk előre.”
A Mercedes komoly fejlesztési csomaggal készült a silverstone-i hétvégére, ám Hamilton leszögezte, nehéz megmondani, hogy pontosan mi változott, mert az előző, montreali pálya jellegében nagyon eltér a Brit Nagydíj helyszínétől. A hétszeres világbajnok hozzátette, a hosszú etapok során még mindig nem érik el a Ferrari és a Red Bull szintjét, de legalább nem beláthatatlan a távolság.
A versenytempónk nem annyira jó, mint a többi srácé, de nem mérföldekkel vagyunk elmaradva
– fogalmazott. – Egyértelműen fejlődtünk, de biztos vagyok benne, hogy az autónak még van hova javulnia.”
Természetesen nem csak Hamilton érezte biztatónak a kezdetet, hanem vélhetően a Mercedes minden tagja. Így volt ezzel Andrew Shovlin mérnökigazgató is, aki szintén kiemelte, hogy a hosszú etapokat tekintve megközelítették ellenfeleiket.
Úgy tűnik, tettünk egy lépést előre, mert péntekenként általában nem vagyunk ott az élmezőnyben
– értékelt. – Úgy sejtem, hogy a Ferraritól és a Red Bulltól többre lehet számítani, de a hosszú etap szintén biztató volt. Általában azt látjuk, hogy ilyenkor fél másodperc, vagy akár hét-nyolc tized a különbség a gyorsabb csapatokkal szemben, most viszont nem úgy nézett ki, hogy ez megvan. Valószínű, hogy ez köszönhető a pályának is, amely fekszik az autónak. Ugyanakkor egyértelmű, hogy rengeteget kell dolgoznunk a pattogás miatt, nagy sebességnél jelenleg elég trükkös a helyzet. A fejlesztések ugyanakkor remélhetőleg a jó irányba mozdítottak el minket.”
A műsorban szereplő Jenson Button, 2009 világbajnoka felvetette a brit szakembernek, hogy a Becketts-kanyaron Hamilton sokkal simábban ment át, mint a többiek, akik túlkormányzottsággal küszködtek. Shovlin azonban rámutatott, hogy ez csak az érem egyik oldala.
„Ez Lewis erősebb kanyarjainak egyike – magyarázta. – Az egyensúly jónak tűnik, és [a kocsi] elég nyugodt volt.
A kilencesben [Copse] és a tizenötösben [Stowe] viszont egy kicsit küszködünk, a pattogás miatt.”
Hamilton csapattársa, George Russell csupán a nyolcadik helyen végzett, jelentősen elmaradva a 37 éves versenyzőtől. Felmerül a kérdés, hogy a Mercedes szokás szerint ezúttal is más beállításokat használt-e, amire Shovlin megadta a választ.
„A kezdésnél ugyanolyanok voltak az autók – mondta. – Az volt a lényeg, hogy a kemény és a közepes gumit is meg akartuk nézni. George a keményeken kezdte a második szabadedzést, és egy kicsit szenvedett a tapadással, amely a mostani, hűvösebb körülmények között nagy nehézséget okoz. Ez egy kicsit visszavetette őt a továbbiakban, de a hosszú etapja elég szépen alakult.”