Aston Martin's German driver Sebastian Vettel answers a journalist's question during a press conference on the eve of the start of the Formula One French Grand Prix 2022, on the Circuit Paul Ricard in Le Castellet, southern France, on July 21, 2022. - The French Formula 1 Grand Prix will play an important card for its future from July 22 to July 24 on the Castellet circuit, with an unprecedented mobility plan for the 200,000 spectators expected. (Photo by Sylvain THOMAS / AFP)
Vágólapra másolva!
Sebastian Vettel bejelentette, hogy az idei szezon végén befejezi Forma-1-es pályafutását. A német pilóta 15 és fél év, valamint négy világbajnoki cím után int búcsút a sportágnak.
Sebastian Vettel bejelentette, hogy az idény végén visszavonul a Forma-1-től. A négyszeres világbajnok stílusos megoldást választott arra, hogy a világgal közölje döntését: életében először regisztrált a közösségi médiára, egészen pontosan az Instagramra, ahol két videót is kitett, amelyekben angolul, illetve németül közli döntését, illetve elmagyarázza annak okait.
A német pilóta jövőjével kapcsolatban már az idény eleje óta mentek a találgatások, hogy ez lesz az utolsó idénye, vagy jövőre is marad a sportágban, többek között mi is foglalkoztunk a témával.
Mivel az Aston Martin az idei évben sem épített olyan autót, amely tartósan jobb lenne a középmezőny második felénél, Vettel döntése nem volt meglepetés.
A jelenleg 35 éves versenyző nem sokkal 20. születésnapja előtt, a 2007-es USA Nagydíjon mutatkozott be a Forma-1-ben a BMW színeiben, és a sérült Robert Kubicát helyettesítve máris pontot szerzett. A Magyar Nagydíjon pedig már a Toro Rosso színeiben versenyzett, és Japánban közel volt ahhoz, hogy dobogóra állhasson, ám nem számított Lewis Hamilton fékezésére, így nekiment Mark Webbernek, és mindketten kiestek a versenyből. Azt követő sanghaji futamon viszont nem rontott, és a negyedik helyen ért célba.
Egy évvel később pedig végrehajtotta minden idők egyik legnagyobb bravúrját, amikor az Olasz Nagydíjon előbb megszerezte a pole pozíciót, majd megnyerte a futamot. Vettel a mai napig a legfiatalabb versenyző, aki az élről indulhatott, a futamgyőztes kategóriában viszont Max Verstappen azóta elvette tőle a rekordot. A diadal pikantériája, hogy a Toro Rosso ezzel hamarabb nyert versenyt, mint a Red Bull.
Teljesítményének köszönhetően egyértelmű volt, hogy a 2009-es idényt már a nagycsapatnál kezdi. Első ottani idényében négyszer állhatott fel a dobogó tetejére, ám az idény elejét parádésan kezdő Jenson Buttont ő és más sem tudta utolérni, így ekkor még meg kellett elégednie a második hellyel az összetettben.
Nem úgy 2010-ben, amikor a Red Bull már egyértelműen a mezőny legjobbja volt,
ám tapasztalatlanságának és néhány technikai hibának köszönhetően úgy tűnt, hogy kicsúszik a kezéből a végső győzelem. Abu-Dzabiban viszont Fernando Alonsót és csapattársát, Mark Webbert is megelőzte a pontversenyben, így a mai napig ő minden idők legfiatalabb világbajnoka 23 évesen és 134 naposan.
Ezt pedig még három címvédés követte, amiből egyedül a 2012-es idény volt szoros, amikor egy izgalmas szezonzárón végül megőrizte előnyét Alonsóval szemben. 2011-ben egy pillanatig sem volt kérdés, hogy övé lesz a cím, a 2013-as idény második felében pedig nem kevesebb mint kilenc viadalt nyert meg zsinórban, amivel szintén csúcstartó.
A 2014-ben bevezetett motorformula azonban véget vetett a Red Bull fölényének, ráadásul csapaton belül is új kihívót kapott Daniel Ricciardo személyében, aki végül meg is verte a bajnokságban. Vélhetően ez is közrejátszott abban, hogy a 2015-ös idényben már a Ferrari színeiben láthattuk,
ezzel is példaképe, Michael Schumacher nyomdokaiba lépve.
Ebben az évben három versenyt is megnyert, többek között az érzelemdús Magyar Nagydíjat is. A rosszul sikerült 2016-os év után a Ferrari ütőképes autót épített, ám a Mercedes összességében még mindig egy picit gyorsabb volt, ráadásul vezetői és technikai hibák is hátráltatták.
Az igazi esély 2018-ban jött, amikor a Ferrari főleg motorfronton még egy szintet lépett. Azonban a Német Nagydíjon az élről autózva falnak ment az esőben, és ez később több szempontból is sorsfordítónak bizonyult. Onnantól kezdve Vettel hibát hibára halmozott, ráadásul a Ferrari fejlesztései is rosszul sültek el, így ismét kikapott Lewis Hamiltontól.
A következő két szezonban pedig mind a Ferrari, mind ő egyre lejjebb süllyedt. A Kimi Räikkönen helyére érkező Charles Leclerc nemhogy jobban megszorongatta, de meg is verte őt az összetettben, és csupán egyetlen futamot tudott nyerni Szingapúrban, azt is a csapat taktikájának köszönhetően.
Ez egyébként a mai napig az utolsó győzelme.
A 2020-as idény minden szempontból mélypontnak bizonyult. Már az idénynyitó előtt bejelentették, hogy ez lesz Vettel utolsó szezonja a Ferrarinál, és a két fél kapcsolata szemmel láthatóan megromlott. Ráadásul az autó is borzasztóra sikeredett, mivel akkor már nem használhatták a vélhetően szabálytalan motorjukat.
Vettel az Aston Martinhoz menekült, ahol ismét brit munkakörnyezetbe került. Szurkolói remélték, hogy itt másodvirágzását fogja élni, és bár kétségtelen, hogy kevesebbet hibázott, mint utolsó ferrari éveiben, illetve kívülről úgy tűnt, hogy a csapattal is jobb a kapcsolata, mindössze néhány fellángolásra futotta. Az Azeri és a Magyar Nagydíjon is a dobogó második fokán állt, igaz, utóbbit végül elvették tőle.
A mostani szezonban elmaradt a remélt előrelépés, és az Aston Martin borzasztóan kezdte a bajnokságot.
Azóta valamelyest javult az autó, és Vettel ki is hozott belőle néhány értékelhető eredményt, de ez most már szemmel láthatóan nem győzte meg az elmúlt években már a különböző társadalmi ügyekre is nagy hangsúlyt fektető versenyzőt.