Alpine's Spanish driver Fernando Alonso competes during first practice session ahead of the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring in Budapest, Hungary, on July 29, 2022. (Photo by ATTILA KISBENEDEK / AFP)
Vágólapra másolva!
Váratlan átigazolásával a spanyol klasszis olyan pofont adott a csapatának, hogy a fal adta a másikat, hiszen az utódjának szánt fiatal tehetség is hajmeresztően reagált. Zavaros jogi vita van kialakulóban az Alpine-nál, miután Alonso cseppet sem korrekt távozása láncreakciót indított el.
A Forma-1 nyári szünete az Alpine-nál nem a kikapcsolódásról szól majd, mert mielőbb versenyzőt kell találniuk 2023-ra Esteban Ocon mellé. A Magyar Nagydíj után Fernando Alonso teljesen váratlanul jelentette be, hogy átigazol az Aston Martinhoz, erről még a csapatot irányító új karmester, a rutinos Otmar Szafnauer is a médiából értesült.
Finoman szólva sem volt elegáns így, bár az F1-ben és más sportágakban egyaránt bőséggel akad példa hasonló viselkedésre. Alonso döntésének okáról egyelőre csak találgatni tudunk, ő nem részletezte a váltás hátterét.
Kevés érvet tudunk rövid távon felhozni az Aston Martin mellett az Alpine-nal szemben, márpedig Alonso a karrierje végén jár.
A gyári támogatás egyértelműen az Alpine malmára hajtja a vizet, amíg a zöldek a Mercedestől vásárolnak motort, váltót és hátsó felfüggesztést, valamennyire korlátozottak lesznek a saját kezükben lévő lehetőségek. A két csapat autója közül jelenleg egyértelműen előbbié az erősebb.
Az Aston Martin irdatlan beruházásokat tervez és visz véghez a javulásért, de ennek megtérülése több év múlva várható, s mint láttuk számos alkalommal, a pénzpumpa sem garancia a sikerre; elég a 2000-es évekből a Hondára és a Toyotára, vagy a 2010-es évek közepén a lesüllyedő McLarenre gondolni. Mellesleg az Alpine sem spórol, bővítik a személyzet létszámát, hogy felvegyék a versenyt az elit istállókkal, holott a költségvetési plafon mellett nehéz ilyesmit kigazdálkodni.
Az Alpine a mezőny végén kullog a megbízhatóság szempontjából, Alonso több tucat pontot vesztett emiatt, de egyrészt az Aston Martin sem jeleskedik ezen a téren, másrészt általában jobb egy viszonylag jó autó több meghibásodással, mint egy üzembiztos és gyenge.
A színfalak mögé nem látunk be, de Alonso vélhetően úgy tapasztalta, nem a jó irányba, vagy semennyire sem kormányozzák a hajót, ami csak sodródik az árral. A nagyfőnök tavaly óta Laurent Rossi, ránk pozitív benyomást tett egy személyes interjún, ám tény,
az istállónál hosszú ideje probléma a menedzsmentben zajló fluktuáció, az egyes kulcsfigurák helye ritkán látszik tisztán a sakktáblán.
Alonso talán azt unta meg, hogy Ocon a vártnál szorosabb küzdelemre kényszeríti házon belül és kemény fellépésével időnként mindkettőjüknek árt. Az Astonnál Lance Stroll bizonyára kevesebb borsot tör majd az orra alá. Viccelődtünk a kollégákkal, hogy a spanyol biztos a hungaroringi konfliktus miatt írt alá azonnal a riválishoz, de nyilván ezt már régebben elhatározta. Lehet, hogy Michael Schumacherhez mercedeses időszakához hasonlóan egy később gyümölcsöző projekt alapjainak lefektetéséhez akar hozzájárulni.
A 14-es számú autó garázsa aligha lesz a jó hangulat szinonimája ősszel. Innentől garantálható, hogy a fejlesztéseket csak késve, vagy egyáltalán nem kapja meg Alonso (nehogy értékes információt vigyen magával az Aston Martinhoz), így a teljesítményében elképzelhető némi visszaesés, no meg a motivációja is megkérdőjelezhetővé válik amellett, hogy újabb csapatnál hagy káoszt maga után.
Tekintve, hogy sérüléssel bajlódik, még azt se zárjuk ki, hogy az utolsó futamokat erre hivatkozva kihagyja. Kimi Räikkönen ugyanígy tett 2013 végén, miután megromlott a viszonya a csapattal. Hogy az melyik istálló volt? A Lotus, az Alpine jogelődje...
Ki ez a hajmeresztően reagáló fiatal?
A fordulatok közel sem értek véget Alonso inkorrekt búcsújával. Ezt lenyelte a csapat, az viszont új fejezetet nyit a történetben, hogy az utódnak szánt pilóta, a tehetségkutató-program gyémántja kategorikusan kijelentette, hogy nem fog az Alpine-nál vezetni 2023-ban, hiába tett bejelentést be a szerződtetéséről a tudta nélkül a csapat.
Ez meghökkentően erős megnyilvánulás egy nulla nagydíjon rajthoz állt versenyzőtől.
Az ausztrál Oscar Piastri és menedzsere, a korábbi sikeres versenyző, Mark Webber markában tuti jó kártya hever; ez minden bizonnyal egy megállapodást takar a McLarennel (ahonnan cserébe Daniel Ricciardo térhetne vissza az Alpine-hoz). Aduász náluk az érintett tehetsége is: Piastri azonnal bajnoki címmel gázolt át az F3 és az F2 mezőnyén is, ahogy korábban Charles Leclerc és George Russell, ilyen pedigrével van ok magabiztosnak lenni.
A pilóta önérzetét joggal sértheti, hogy az Alpine utánpótlás-programjából nem ő, hanem a tavalyi bajnokságban két hellyel mögötte végző Csou Kuan-jü kapott már idén lehetőséget a Forma-1-ben, a képességeken túl nyilván egyéb okokból is. Ezzel értékes időt veszít a kispadon.
Az Alpine szerint a megállapodásuk értelmében a 2020 eleje óta támogatott Piastri tényszerűen köteles náluk versenyezni, amennyiben a csapat így dönt. Egyesek szerint július 31. (a Magyar Nagydíj vasárnapi napja) volt a határidő az istállónak, hogy érvényesítsék az opciójukat, és Alonso egy nappal később kezdte borítani a dominót. A szerződés részletein elcsámcsoghatnak a jogászok, de bármi legyen az ítélet,
igen bizarr lenne, ha kényszerrel kellene mostani helyén tartani az ausztrált.
Valószínűbb, hogy valamilyen egyezség és kompenzáció lesz a végeredmény. Az elmúlt napok eseményeit viszont nehéz lesz feledtetnie az átejtett csapat vezérkarárnak, és nem hagyhatják, hogy ezentúl bohócnak nézzék őket.
Utoljára 2004-ben alakult ki hasonló volumenű vita egy pilóta szerződéséről, akkor Jenson Buttonért marakodott a Honda és a Williams. Külön pikantéria, hogy az Alpine istállóját irányító Otmar Szafnauer abban is érintett volt a Hondánál.