Az Olasz Nagydíj előtt hét pilóta tudta, hogy a vasárnapi futamra helyeket fog veszíteni a rajtrácson, mivel túllépték a szezonra vonatkozó, különböző alkatrészekből álló kvótájukat.
Az egyik ilyen versenyző Max Verstappen volt, aki a második helyen fejezte be a kvalifikációt, de tisztában volt vele, hogy öt rajthelyes büntetés vár rá, mert a 2022-re engedélyezett mindössze háromból már az ötödik erőforrását készült felhasználni a szezonban.
Mivel azonban közvetlenül Verstappen mögött három versenyző is büntetésben részesült, több órás zűrzavar következett, miközben az FIA azon tanácskozott, hogy Verstappen a negyedik vagy a hetedik helyről induljon.
Verstappen végül a hetedik helyről vágott neki a futamnak, de a rajtrács sorrendjének meghatározásához szükséges hosszadalmas folyamat arra ösztönözte Brundle-t, hogy egy egyszerűsített eljárásra tegyen javaslatot.
Hét autóban kellett új erőforrás-alkatrészeket cserélni vagy egyéb szabálytalanságok miatt büntetésben részesültek a pilóták. Így a rajtrács három futam alatt másodszorra sem tükrözte távolról sem a kvalifikációs sorrendet
- írta Brundle a Sky F1-nek adott rovatában.
Ez egy elfogadhatatlan helyzet, mert amikor a nézők bekapcsolják a televíziójukat, hogy megnézzék a kvalifikációt, joggal várhatják el, hogy a verseny rajtrácsának kialakulását látják. Ehelyett több órán keresztül vártuk azt a kínos és bonyolult folyamatot, hogy hogyan alkalmazták a büntetéseket, illetve, hogy mi lesz a végleges rajtsorrend.
Lehet, hogy az áthajtásos büntetés lenne a megoldás kulcsa?
Brundle felvetette, hogy a rajtrácson való hátrasorolás helyett egy alternatív lehetőség lehetne a verseny közepén az áthajtásos büntetések kiszabása, vagy a szabálytalankodó csapatok pénzügyi szankciókkal való sújtása.
"Megoldásokra van szükségünk, mert ez rossz fényt vet az F1-re"
- mondta Brundle.
"Az eredeti koncepcióra azért van szükség, hogy a csapatok ne cserélgessék meggondolatlanul az erőforrásokat és a kiegészítő berendezéseket az autóikban.
A lehetőségek között szerepelhetne, hogy egyszerűen minden versenyzőnek több erőforrást adunk egy szezonban, vagy versenyen belüli büntetést alkalmazunk, például egy boxutcai áthajtást, amit a futam egy bizonyos pontján kell letölteni, vagy hogy a csapatokat a megfelelő pénzügyi szankciókkal vagy bajnoki pontok levonásával büntetjük, ahelyett, hogy a versenyzőknek kelljen viselniük a terhet önhibájukon kívül.
"A vegyes rajtrács érdekes versenyt eredményezhet, ha az élmezőny néhány tagjának keresztül kell vágnia magát a mezőnyön, de még jobb lenne, ha az a hat autó, amelynek reális esélye van a futamgyőzelemre, a megfelelő rajtrácsról indulna, és megvívhatnák a csatáikat egymással"
- vázolta fel ötletét Brundle.
Forrás