BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: Mercedes GP Executive Director Toto Wolff and McLaren Team Principal Andreas Seidl look on from the grid prior to the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Ahogyan arról beszámoltunk, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 7 millió dollár mellett a szélcsatorna-tesztelési idő 10 százalékos csökkentésével büntette a Red Bullt a 2021-es költségkorlát túllépéséért. Christian Hornerék elfogadták ezt a szerintük rendkívül szigorú szankciót, a vetélytársak főnökei azonban értetlenül állnak a szerintük az energiaitalosok számára kedvező döntés előtt.
A Mexikóvárosi Nagydíjon Mattia Binotto hiányában a Ferrarit vezető, egyébként a csapat versenyigazgatójaként dolgozó Laurent Mekies szerint a költségkeret 2,2 millió dolláros túllépése (amelynek egy része egy hibásan dokumentált adójóváírásnak tulajdonítanak) nagyobb előnyt jelentett a Red Bull számára, mint amekkora hátrányt szerez az FIA büntetésével.
Kétmillió [dollár] komoly teljesítményjavulást jelent, ezzel körönként akár két tizedmásodpercet is nyerhettek
– mondta Mekies. – Nem gondolom, hogy a 10 százalékkal kevesebb tesztelési idő semmissé fogja tenni ezt az előnyt, pláne hogy a nem az aerodinamikára költött pénzt másra tudják majd fordítani."
A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl szintén úgy véli, hogy a büntetés nagysága nem arányos a bűn mértékével. A német szakember bízik abban, hogy a hasonló szabálysértéseket máskor ennél súlyosabban bünteti az FIA, az idén 145-ről 140 millió dollárra csökkentett költségkeretet pedig szerinte szintén nem lesz nehéz betartani a csapatok többségének.
Nem is hallgattam meg [Horner pénteki sajtótájékoztatóját], mert nyilván csak egy újabb mesedélutánt tartott, az pedig nem igazán érdekel
– nyilatkozta Seidl a Sky Sports-nak. – Kilenc csapatnak sikerült betartania a szabályokat és csak egynek nem... Véleményem szerint a büntetés nagysága nem felel meg a kihágás mértékének és
máskor ennél szigorúbb büntetéseket szeretnék látni, hiszen egyáltalán nincs senkinek sem oka arra, hogy átlépje a költségkorlátot.
Ezt idén az istállókkal, az F1 vezetésével és az FIA-val is többször átbeszéltük és épp ezért lett csökkentve a keret. Ha valaki mégis átlépi, remélhetőleg a megfelelő büntetést kapja majd érte."
A Mercedest irányító Toto Wolff is úgy gondolja, hogy kaphatott volna súlyosabb büntetést a Red Bull, ám az osztrák csapatfőnök a Sky Sports kamerái előtt inkább arról beszélt, hogy a rivális istállónak elég büntetés a tekintélyének csorbulása.
A pénzbüntetés és a fejlesztési idő csökkentése mellett a jó hírnevükben is kárt tett ez az ügy.
Az átláthatóság és a jó kormányzás világában ez nem történhet meg következmények nélkül, hiszen minden csapat felelős a márka, az alkalmazottak és a partnerek képviseletéért – mondta Wolff. – Nem hagyhatjuk, hogy a költségek kikerüljenek az ellenőrzés alól. Az amerikai sportágakban, mint az NBA vagy az NFL, fizetési sapkát vezettek be, és egészségesen működik minden. Mi
a költségplafonokkal kezdtük, ami rendkívül fontos volt ahhoz is, hogy jobb egyensúlyt teremtsünk a csapatok között. Mindannyian 140 millió dollárért dolgozhatunk, ami azt jelenti, hogy idővel a kisebb csapatok felzárkózhatnak,
még ha előnyös is a több, szélcsatornában eltölthető idő. Alapvetően ez az, amire vágyunk: még szorosabb versenyek még több versenyző között."