Max Verstappen a pole pozíció megszerzése felé haladt a Szingapúri Nagydíj időmérőjének végén, amikor csapata utasítására váratlanul behajtott a bokszba, így csak a nyolcadik helyről indulhat a futamon. Sokan már akkor benzinhiányra gyanakodtak, és ez a feltételezés később megerősítést nyert: a címvédőt minden bizonnyal kizárták volna, ha befejezi a gyorskörét, mert nem lett volna elég üzemanyaga.
Sokakban talán felmerült a kérdés, hogy miért nem ment át a célvonalon, aztán parkolt le a pálya szélén, pláne úgy, hogy még galibát sem okozott volna, hiszen ő volt az utolsó mért körön lévő pilóta. Nos, ezzel nem jutott volna előrébb, ugyanis a szabályok kimondják, hogy ebben az esetben az ellenőrzéshez szükséges mennyiségen felül annyi üzemanyagnak kell maradnia az autóban, hogy azzal el lehessen jutni a bokszutcáig. Magyarán szólva, egyéb technikai gond esetén lehet ehhez a megoldáshoz nyúlni, de most nem volt opció.
Ugyanakkor annak ellenére sem volt törvényszerű ez a végkifejlet, hogy a Red Bull nyilvánvalóan elszámolta magát.
A rádióbeszélgetést meghallgatva és a telemetriai adatokat megnézve kiderül, hogy a Red Bull később sem volt a helyzet magaslatán, bár ez látszólag nem sok mindent befolyásolt. Ellentétben Verstappen döntésével, amely utólag mindenképpen rossznak bizonyult, és enélkül még csapata bakija ellenére is megkaparinthatta volna a rajtelsőséget.
Érdemes először megnézni az alaphelyzetet. A Q3-ban általában a versenyzők teljesítenek egy ki-, valamint egy bevezető kört, a kettő között pedig egy gyorskört. Ezt követően bemennek a bokszba, újra megtankolják az autót, és megismétlik az előző folyamatot. Mindez azt jelenti, hogy az üzemanyag-mennyiséget viszonylag egyszerű kiszámolni.
Azonban most nem ez volt a helyzet. A pálya még mindig nem volt teljesen száraz, de a körülmények gyorsan javultak. Ennek következtében a versenyzők nem jöttek ki friss gumikért, mert fontosabb volt, hogy a meglévő abroncsokat minél jobban fel tudják melegíteni. A benzin mennyiségét tehát az egész Q3-ra kellett kiszámolni. A Red Bull azon a ponton követte el a hibát, hogy alábecsülték az aszfaltcsík gyorsulásának mértékét.
A pálya [állapota] javult, és azt feltételeztük, hogy öt kör lesz a maximum, amennyit megtehetünk, de ahogyan közeledett a gyorskör, az üzemanyag túl közel volt a határhoz”
A kocka tehát bizonyos szempontból el volt vetve, de ez a hiba önmagában még nem bizonyult végzetesnek. Verstappen az elsők között ment gurult ki a pályára a Q3-ban, majd a kivezető köre után a következő körében is jó pár másodperccel elmaradt az akkor megautózható legjobb időtől. Ezalatt megbeszélték mérnökével, Gianpiero Lambiaséval, hogy két gyorskör után egy lassabb kör következik, majd újabb két gyorskör.
A Red Bull ezen a ponton sem állt a helyzet magaslatán, hiszen miután a holland versenyző teljesítette az első két mért kört, mérnöke arra szólította fel, hogy továbbra is nyomja a gázt. Verstappen erre méltatlankodva azt felelte, hogy túl későn szólt, mire Lambiase nyugalomra intette, és közölte vele, hogy mekkora minimumtempót kell autóznia ahhoz, hogy még két kör beleférjen. Ekkor sem működött tehát olajozottan a gépezet, de
ez látszólag nem sokat számított, ellentétben az következő gyorskör során történt eseményekkel.
Verstappenék megbeszélték, hogy a 25 éves pilóta hagy helyet magának az előtte autózó Pierre Gasly mögött, majd megkezdte a mért kört. Két lila szektorral kezdett, ám a 16-os kanyarban lecsúszott a csúcspontról. Abban a tudatban, hogy lesz még egy lehetősége ennél is jobb körülmények között, inkább lelassított. A Red Bull viszont túl későn ismerte fel a bajt, így Verstappen azt a kört már nem fejezhette be.
A telemetriai adatokból látszik, hogy az utolsó előtti körében több mint 7 tizedes előnyben van Charles Leclerc pole pozíciót érő köréhez képest, és a következő kanyar kijáratánál is bő fél másodperc megmaradt ebből. Ennek tudatában szinte biztos, hogy ez a kör is pole pozíciót ért volna.
Persze mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy Verstappen hibás döntést hozott, hiszen nyilvánvalóan nem állt rendelkezésére minden információ.
Természetesen fogalma sem volt, hogy a következő körét már nem fejezheti be, mint ahogyan azzal is joggal számolt, hogy a monacói versenyző javítani fog, ami végül nem történt meg. Nem beszélve arról, hogy nagyon rövid idő alatt kellett döntést hoznia. Persze most már ő is elismeri, hogy a biztosra kellett volna mennie.
„Jó körön voltam, amikor az utolsó megkezdése előtt megszakítottam. Lehetséges, hogy pole lett volna belőle. Utólag belegondolva be kellett volna fejeznünk az utolsó előtti kört, ehelyett két kört kellett megszakítanom, de az utólagos bölcsesség nagyszerű dolog.”