Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a várakozásoknak megfelelően a Haas nem hosszabbított szerződést Mick Schumacherrel, helyette Nico Hülkenberget igazolta le a 2023-as idényre. A 23 éves versenyző így két év után távozik a Forma-1-ből, legalábbis ideiglenesen biztosan.
Nem sokkal a bejelentéseket követően a Haas össze is hívott egy sajtótájékoztatót, amelyen Günther Steiner csapatfőnök beszámolt a döntés hátteréről. Az olasz szakember elárulta, Schumacher javuló formája nehéz helyzetbe hozta a csapatot, ezért is tartott sokáig letenni a garast valaki mellé.
Mick sokat fejlődött a szezon során, ezt mindenki láthatta, időközben remekül néztek ki a dolgok
– kezdte. – Ezért tartott ennyire sokáig a döntés [meghozatala], nem könnyítettük meg a saját dolgunkat. Rendkívül sokáig tartott, amíg eldöntöttük, mi a legjobb a csapatnak. Ezt mindig is mondtam. Mick nagyon jól teljesített néhány futamon.”
Mindezek ellenére már hetek óta sejteni lehetett, hogy Schumacher nem tarthatja meg az ülését. Steiner azt is elárulta, hogy mi hiányzott a német pilótából, ami miatt úgy döntöttek, hogy nem folytatják vele a munkát.
„Jó néhány éves tapasztalat a Forma-1-ben – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Emellett soha nem volt más csapatnál, csak nálunk. Nico korábban három vagy négy istállónál is megfordult, úgyhogy megvan ez a rutinja. Idő kell ahhoz, hogy megszerezzük ezt a tapasztalatot, most viszont nincs időnk, tovább akarunk lépni. Nem szeretnénk ott maradni, ahol most vagyunk, hanem jobbak akarunk lenni. [Schumacher] egyszerűen nem rendelkezik olyan tapasztalattal, mint Nico.
Márpedig erre szükségünk van, hogy előrébb juttassuk az istállót.”
Korábbi sajtóértesülések szerint Schumacherrel Brazíliában közölték a rossz hírt, ám Steiner cáfolta ezt a híresztelést. Az 57 éves szakember elmondta, hogy Hülkenberggel szerdán írták alá a szerződést, így korábban nem is értesíthették volna honfitársát. Hozzátette, a döntés kárvallottja éretten reagált a történtekre.
Jövőre így Hülkenberg lesz Kevin Magnussen csapattársa, akiknek volt egy emlékezetes ügyük a 2017-es Magyar Nagydíj után. Azóta mindkét versenyző megerősítette, hogy nincsenek rossz viszonyban egymással, és most Steiner is elmondta, hogy bár a beleegyezését nem kérte, azért beszélt a dán pilótával, hogy meggyőződjön arról, hogy nincsenek haragban egymással.
A Haas döntését többen is kritizálják abból a szempontból, hogy Hülkenberg konkrétan a mezőny harmadik legidősebb versenyzője lesz Fernando Alonso és Lewis Hamilton után. Steiner szerint azonban nem egy szezonra terveznek ezzel a párossal.
Nem árulhatom el a szerződés tartalmát
– szögezte le. – Szerintem még van néhány évünk ezekkel a pilótákkal, nem is olyan idősek. Az egyik harminc, a másik harmincöt éves, nem fognak olyan gyorsan leállni. Ezen majd néhány év múlva elgondolkodunk. Rövid távon, a következő két évben az a cél, hogy a csapat legalább a középmezőnybe kerüljön vissza.”
Másrészről a Haas egy ideig most aligha akar fiatal pilótákhoz nyúlni. Tavaly két újonccal próbálkoztak Schumacher és Nyikita Mazepin személyében, és bár az orosz versenyző hivatalosan nem a teljesítménye miatt lett elküldve, nem mondhatni, hogy a kísérlet sikerrel járt.
„Egy fiatal pilóta mindig kockázatot jelent – magyarázta Steiner. – A McLaren szerződtette [Oscar] Piastrit, de végső soron senki nem tudja, hogy Forma-1-es autóban mennyire lesz jó. A Forma-3-ban és a Forma-2-ben remek volt, de a Forma-1-ig nagy lépést kell megtenni.
Az embernek alaposan át kell gondolnia, hogy mekkora rizikót hajlandó vállalni, ha egy újoncot ültet az autójába."
Hülkenbergen kívül Daniel Ricciardo neve is felmerült, ám maga az ausztrál versenyző erősítette meg, hogy a Haashoz vagy a Williamshez nem akart menni. Most Steiner is elárulta, hogy a két fél között nem alakultak ki komoly tárgyalások.
„Soha nem beszélt velem, aztán Brazíliában nekünk jött. Most már nem veszem fel a telefont – utalt nevetve az interlagosi első körös ütközésre, majd hozzátette, korábban azért felhívta Ricciardót, csak hogy érdeklődjön a terveiről. – Ebből semmi nem lett. Daniel nem teljesített jól, különben még mindig a McLarennél versenyezne. Ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ha az ember ilyen [pilótát] igazol le, kockázatot vállal, hogy vissza tudja-e hozni a régi szintjére vagy sem.
Azonban ahhoz, hogy csapatként fejlődjünk, Nico Hülkenberg a legjobb opció számunkra, ezért szerződtettük őt.”
Sokan azon is felkapták a fejüket, hogy a közhiedelemmel ellentétben a Ferrarinak egyik ülés sorsába sincs beleszólása. Ennek következtében vélhetően Antonio Giovinazzi és Robert Svarcman sem volt igazán komoly esélyes. „Folyamatosan kapcsolatban állunk velük, és jó a viszonyunk – beszélt a maranellóiakról Steiner. – Elmagyaráztuk nekik, hogy mit akarunk és miért, ők pedig megértették.”