A szezonrajt olyan szempontból nem okozott meglepetést, hogy a Red Bull nagyon magabiztosan vitte el az első két helyet Bahreinben. Verstappen győzelme egy pillanatra sem forgott veszélyben. A holland és Sergio Pérez mögött viszont a vártnál nagyobb küzdelem alakult ki, talán kevésbé várt résztvevőkkel. A két Ferrari egy ideig tartotta a lépést, de Leclerc-nek műszaki gondjai adódtak, Carlos Sainzot pedig a hajrában leelőzte a sokadvirágzását élő Fernando Alonso az Aston Martinnal, miközben a két Mercedes csak a három istálló autói mögött tudott „poroszkálni".
A mezőny most úgy érkezett a Vörös-tenger partján található Dzsiddába, hogy olyasmire nehezen számíthatunk, mint ami az előző két szaúdi futamon történt. 2021-ben Max Verstappen és Lewis Hamilton emlékezetes, ütközésig fajuló küzdelmet vívott a futamgyőzelemért, tavaly pedig a holland a két Ferrari előtt nyert, de egyelőre most nehéz elképzelni hasonló dobogót.
A Szaúd-arábiai Nagydíjat harmadszor rendezik meg, az első kettő között mindössze 112 nap telt el, most egy kicsit többet kellett várni a visszatérésre.
Dzsiddában mindössze harmadik alkalommal rendeznek nagydíjat, de bőven van már így is emlékezetes momentum a Szaúdi Nagydíjakról. 2021-ben az élen zajló csaták, valamint a versenyigazgatói, illetve sportfelügyelői döntések mellett a balesetekről is őrzünk emlékeket. A legveszélyesebb ezek közül George Russell és Nyikita Mazepin ütközése volt, amikor a Haas akkori pilótája hátulról beleszállt a feltorlódott mezőny miatt hirtelen lelassult Williamsbe. A viszonylag sok baleset miatt 2022-re is több ponton átalakították a pályát, de 2023-ra is maradt még módosítandó részlet a pályarajzon.
2022-ben Max Verstappen hatalmas csatában nyerte meg a nagydíjat, miután a hajrában előzte meg Charles Leclerc-t. Már a rajt előtt drámaian alakult az akkor szintén második futam a sorban. Cunoda, valamint az időmérőn balesetet szenvedő Mick Schumacher el sem tudott rajtolni, végül pedig csak 13 versenyző tudott beérni.
A két futam tapasztalatai után több változtatást is eszközöltek, természetesen azért, hogy a pálya még biztonságosabb legyen és a sokszor szidott látási viszonyok javulhassanak a kanyarokban. Öt kanyarban is változtattak, hogy kevésbe rázkódjanak, pattogjanak az autók, és hat kanyarban pedig a szegélyköveket cserélték le. A 14-es és a 20-as kanyarokban a kerítés került odébb, hogy nagyobb legyen a bukótér, a 8-as és a 10-es kanyarokban pedig a látási viszonyokat javították a kerítések átmozgatásával. A 22-es és 23-as kanyar S-vonalvezetését kicsit összenyomták és jóval komolyabb lassításra kényszerítették ezzel a versenyzőket. A Jeddah Corniche Circuit elnevezésű aszfaltcsík továbbra is 27 kanyart tartalmaz, ez pedig a legtöbb a Forma-1 pályái közül.
„Nem számítok könnyű versenyre. A pálya teljesen más, mint a bahreini, sokkal gyorsabb.
A gyors kanyaroknak köszönhetően most is versenyben leszünk. A pályán többnyire a jobb láthatóság miatt változtattak, remélhetőleg nekünk, pilótáknak könnyebb feladatunk lesz ebből a szempontból,
pér szakasz kifejezetten veszélyes volt" – mondta el a véleményét Max Verstappen.
Dzsiddában általában nincs túl sok esély a csapadékra és ez ezúttal sincs másként, az előrejelzések alapján teljesen ki lehet zárni az eső lehetőségét. A hőmérsékletre nem lehet majd panasz, 25-27 fokokat mondanak azokra az időpontokra, amikor a versenyzők autóba ülnek majd, tehát az esti órákra, de a szél többféle gondot okozhat. Egyrészt felfújhatja a homokot az aszfaltra, másrészt pedig napról napra változhat az iránya, de az előrejelzések szerint nagy gond ezzel sem lesz, maximum 30-35 km/órás lökések lehetnek.
A dzsiddai pálya sok szempontból más, mint a bahreini volt. A maga 6174 méterével a versenynaptár egyik leghosszabb pályája a szaúdi, és sok a rendkívül hosszú, padlógázas szakasz, ami nem feltétlenül kedvez sok, új fejlesztésű autónak.
A versenytaktika is teljesen más lesz, hiszen a gyors tempó kevésbé „eszi" a gumikat, így várhatóan a legtöbb csapat egykiállásos taktikával készül majd,
ahogy ezt tette tavaly az első tíz helyezett versenyző közül mindenki. DRS-zónából továbbra is három van a pályán, így reménykedhetünk benne, hogy előzést is láthatunk többet, mint az első hétvégén, de nem biztos, hogy a tavalyi 58 helycserét meg tudja majd dönteni a 2023-as futam.
Az FIA a 27-es kanyarban módosította a DRS-zónát azért, hogy megakadályozza a versenyzőket abban, hogy a kanyarban potenciálisan nem biztonságos módon fékezzenek, azáltal, hogy a DRS-zónát 27 méterrel lerövidítette, és az érzékelő zónát közvetlenül a 27-es kanyar csúcspontja utánra helyezte át. A változtatásra azért is volt szükség, mert 2021-ben Max Verstappen és Lewis Hamilton majdnem egymásba szaladtak a taktikázás miatt, az előző szezonban pedig a holland világbajnok a Ferrari pilótájával, Charles Leclerc-rel került hasonló összetűzésbe.
A gyors, utcai pályára a Pirelli ugyanazokkal a gumikeverékekkel készül, mint egy évvel korábban, amik az eddigi adatok alapján jól beváltak. A tipikus, utcai pálya ismérve a viszonylag sok baleset és az ennek köszönhető safety-caros szakasz, aminek hála, 2022-ben gyorsan abroncsot cseréltek a versenyzők és a keményebb keverékeken fejezték be a futamot. A Bahreini Nagydíj a tapadásról és a fékezésekről szólt, míg a Szaúdi Nagydíjon az oldalirányú erőkkel kell többet foglalkozni, ami más kihívást jelent majd a mérnököknek és a versenyzőknek.
Gyomorproblémák miatt egy nappal elhalasztotta utazását a címvédő és kétszeres vb-győztes Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője. A 25 éves pilóta a Twitter-oldalán közölte, hogy az elmúlt napokban gondjai voltak a gyomrával, de már teljesen jól érzi magát.
„Sajnos emiatt egy nappal halasztanom kellett az elutazásomat, így csak pénteken érkezem a helyszínre" - írta Verstappen. konstruktőrök között vb-címvédő Red Bull istálló közölte: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) beleegyezett abba, hogy Verstappen ne vegyen részt a versenyhétvége előtt sorra kerülő kötelező csütörtöki sajtóeseményeken.
A holland versenyző az idén ott folytatta, ahol tavaly év végén abbahagyta, és címvédőhöz méltó módon fölényes győzelmet aratott a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon, amelyen ráadásul mögötte másodikként csapattársa, a mexikói Sergio Pérez zárt.
Ennél komolyabb gondokkal kell megküzdenie Charles Leclerc-nek, ugyanis a Ferrari monacói versenyzője rajtbüntetéssel kell, hogy induljon majd. A Ferrari problémát fedezett fel a Bahreini Nagydíj reggelén Leclerc autójának motorvezérlőjében, emiatt elővigyázatosságból kicserélték a vezérlőelektronikát és az energiatárolót, de a futamon is adódtak problémái, ami miatt 18 körrel a vége előtt a harmadik helyről esett ki. A csapatoknak csupán két vezérlő áll a rendelkezésükre az egész szezonban, minden további csere automatikusan tízhelyes rajtbüntetést von maga után.
Miután Maranellóban kielemezték az alkatrészeket, szerdán Fred Vasseur csapatfőnök megerősítette, hogy Leclerc autójába cserélték az elemet, vagyis már a harmadik vezérlőegységet kellett beszerelni, így Leclerc a lehető legjobb esetben sem indulhat a 11. rajthelynél előkelőbb helyről.
Vasseur arról is beszélt, hogy a csapat új alkatrészekkel készül Szaúd-Arábiában. Az első szárnyakból újakat vetnek majd be, de a hátsó szárnnyal is megy a kísérletezés: a Bahreinben már kipróbált, egy tartóoszlopos hátsó szárny Szaúd-Arábiába is a csapattal tartott. Az előző versenyen nem hozta a várt hatást, így egy hagyományos alkatrésszel versenyeztek a végén.
Röviden: A Red Bull újabb sikerét. Kicsit bővebben arra számíthatunk, hogy Max Verstappen újra verhetetlen lesz, könnyen lehet, hogy élete első szaúdi pole-pozícióját is begyűjti, ez ugyanis eddig csak Lewis Hamiltonnak és Sergio Péreznek sikerült. A szakértők szerint a pole-ért Leclerc vívhat majd a hollanddal, de a futamon a két Red Bull mögött újra Fernando Alonso tűnhet fel és a fogadóirodák csak a világbajnok spanyol mögé rangsorolják a Ferrarikat és Lewis Hamiltont, valamint George Russellt is.
„Várom a visszatérést, főleg azután, hogy 2022-ben az élről indulhattam. Próbáljuk tartani a szintet, amit Bahreinben elkezdtünk, de még tudunk fejlődni, lehet még jobb az autó. Sok információt gyűjtöttünk az első hétvégén, sokat dolgoztunk a színfalak mögött. Érdekes lesz, ki hogyan teljesít majd, mert minden más lesz a Szaúdi Nagydíjon mint az első futamon" – mondta Pérez a hétvége előtt.
„Az autó nagyon jó volt Bahreinben, élveztük a hétvégét, de most Dzsiddára kell koncentrálnunk, ami nagyon más kihívást jelent. Két hetet töltöttünk Bahreinben, mind nagyon jól megismertük a pályát és az ottani viszonyokat, de most más kihívás vár ránk. Igazán csak Ausztráliát követően tudjuk majd megítélni, mi is pontosan az erősorrend a csapatok között. Két lábbal a földön kell maradnunk" – mondta a szezon eddigi meglepetésembere, Fernando Alonso, aki szerint az Aston Martinnál a biztonsági autós fázisokra is külön készülnek.
A Szaúd-arábiai Nagydíj programja
1. edzés: péntek 14:30-15:30
2. edzés: péntek 18:00-19:00
3. edzés: szombat 14:30-15:30
időmérő: szombat 18:00-19:00
verseny: vasárnap 18:00-
Helyezés | Versenyző | Csapat | Pont |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 393 |
2. | Lando Norris | McLaren F1 Team | 331 |
3. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 307 |
4. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 262 |
5. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | 246 |
6. | George Russell | Mercedes-AMG | 192 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG | 191 |
8. | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 149 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | 62 |
10. | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 31 |