Nyolcból nyolc – így kezdte a szezont a Red Bull. Az abu-dzabi szezonzáróval együtt pedig már kilencből kilencnél tart a csapat. Ilyen hosszú sorozata már kétszer is volt az energiaitalosoknak, a tizedik azonban ezelőtt még sosem jött össze. Ahogy
az idény első kilenc futamát is mostanáig csak egyetlen istálló tudta mind megnyerni: 1988-ban a McLaren végül 11-ig jutott, ami egyben az abszolút rekordnak is számít a sportágban.
Ezek mind olyan számok, amelyek sokaknak megdönthetetlennek tűntek, ám az idei Red Bullnak reális esélye van arra, hogy új rekordokat állítson be vagy döntsön meg. A következő állomás ráadásul a Red Bull Ring, amely (a nevéből is látszik, hogy) a csapat hazai pályája. Nem mellesleg pedig Max Verstappen egyik kedvenc és egyben legsikeresebb helyszíne, úgyhogy nem amellett szólnak a jelek, hogy ezen a héten törik meg a konstruktőri címvédő sorozata.
A pilóták (még az újoncok is) nagyon jól ismerik a spielbergi aszfaltcsíkot, hiszen
a 2014-es naptárba visszakerülés óta most már a 12. verseny jön a pályán.
Ez úgy lehetséges, hogy 2020-ban és 2021-ben az Osztrák mellett Stájer Nagydíjat is rendeztek itt. Verstappen az elmúlt három alkalommal pole pozíciót szerzett, az elmúlt hét futamból pedig haton dobogóra állt, és ebből négyet meg is nyert Spielbergben.
Tavaly azonban ez nem sikerült neki, hiszen a 2022-es Osztrák Nagydíjon Charles Leclerc kiváló versenyzéssel megszerezte az első helyet, miközben a két csapattárs – Sergio Pérez és Carlos Sainz – nem tudta befejezni a futamot. "Apró" probléma a Ferrarinak, hogy
mindmáig ez a Scuderia utolsó győzelme az F1-ben – azóta 18 Red Bull-siker mellett 1 Mercedes-elsőség született.
Ahogy egy évvel ezelőtt, úgy idén is sprintfutamos hétvégét rendeznek Ausztriában, ám ezúttal már az új, Bakuban is látott formátummal. Nem árt átismételni, hogy ez azt jelenti, hogy szombat délelőtt nem második szabadedzést, hanem a sprintfutamra történő kvalifikációt rendeznek, míg a pénteki délutáni időmérő a vasárnapi verseny rajtsorrendjét szabja meg. Szombaton így egy teljesen független napot tartanak, ahol a kvalifikáció 18-15-12 perces szakaszok helyett 12-10-8 perces etapokból áll, amelyből az első két részben közepes, a harmadik részben pedig lágy keverékű gumikon kell körözni.
A pálya vonalvezetése semmilyen lényegi elemében nem változott meg tavaly óta, így továbbra sem a legrövidebb, de a köridőt tekintve a leggyorsabb helyszínnek számít a Red Bull Ring. A 4318 méteres pályán
egy kör megtételéhez alig több mint 1 percre van szükség, hiszen a tíz kanyarból három padlógázasnak számít.
Ugyanakkor a pálya legmagasabb és legalacsonyabb pontja között 69 méter a szintkülönbség, aminek a kanyaroknál a gumikezelésben is szerepe lehet.
Ezt emelte ki a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola is, aki az időjárási körülményeket is fontosnak tartotta megemlíteni. Nem véletlenül, ugyanis amellett, hogy a hőmérséklet alig éri majd el a 20 Celsius-fokot, könnyedén lehet, hogy az F1-es sprintfutamok történetében először lesz esős a szombati miniverseny, ahogy
a teljes hétvégét befolyásolhatja a csapadék.
A péntek hajnali adatok alapján a pénteki időmérőre és mindkét szombati eseményre szinte biztosnak tűnik az esőzés, de a vasárnapi főfutamon sem elhanyagolható a csapadék valószínűsége – az F1 történetében eddig megrendezett 36 spielbergi versenyből mindössze négyszer volt eső vasárnap délután.
Noha az eső teljesen szokatlan lenne a pilóták számára, az erőviszonyokat azért így is be lehet lőni. Az élcsapatok nem érkeznek különösebben nagy fejlesztésekkel Ausztriába, de júniusban mindannyian módosítottak az autójukon, amelyeket már részben ki is próbálhattak. A Mercedes Spanyolországba vitt újításai úgy tűnik, sikeresen beváltak (Toto Wolff csapatfőnök bizakodással telve, de kihívásokról beszélve vezette fel a számára hazai nagydíját), ahogy a Montréalba fejlesztésekkel érkezett Aston Martin és Ferrari versenytempója is biztatónak tűnt Kanadában.
A McLaren ugyan komoly újításokkal készült (ami az eddig hatból hat top 7-es spielbergi helyezéssel rendelkező, múlt héten kirabolt Lando Norrisnak segítség lehet), ám mivel sprinthétvégéről van szó, Ausztriában csak egy szabadedzés áll rendelkezésre a teszteléshez, így érthető, hogy a többség nem mostanra időzítette a a nagy változásokat. Azonban
Fernando Alonso szerint a montréali hétvége nem volt elég az autó kiismerésére,
így a kétszeres világbajnok aggódva nyilatkozott az Aston Martin hétvégéjével kapcsolatban. Hasonlóan a Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur is azt emelte ki, hogy remélhetőleg elegendő volt a szimulátorban elvégzett munka az elmúlt másfél héten, mert pénteken biztosan nem lesz elég idejük kijavítani az esetleges hiányosságokat.
A Red Bullnál alapesetben nem lenne miért aggódni, hiszen Verstappen formája és az autó képességei alapján toronymagas favorit a holland, aki egy különleges versennyel kapcsolódott ki hétközben. Max Verstappen az elmúlt három hétvégén még a korábbiakhoz képest is dominánsabb teljesítményt nyújtott:
Monacóban, Montmelóban és Montréalban is rajt-cél győzelmet aratott, így immáron 224 kör óta folyamatosan ő halad az élen.
Ez vasárnap akár további 71-gyel növekedhet, amellyel Alberto Ascari 1952-es eredménye óta a leghosszabb sorozatot produkálná.
A kétszeres világbajnok elsőségét elvileg leginkább Sergio Pérez veszélyeztethetné, ám a mexikói nagyon mély gödörbe került az elmúlt hetekben. Az elmúlt három hétvégén nem tudott dobogóra állni, így 69 pontra nőtt a hátránya az összetettben, míg a csapat tanácsadója, Helmut Marko már arról beszélt, hogy a tesztpilóta Daniel Ricciardóra is feladatok várhatnak a közeljövőben, ha Pérez így folytatja. Márpedig még az is kétséges, hogy a hétvégén folytatja-e, ugyanis a szerda esti rosszulléte miatt
a teljes csütörtöki sajtónapot kihagyta, így állapotfüggő az is, hogy rajthoz állítja-e őt a Red Bull a hétvégén.
Pérez a legutóbbi sprinthétvége nyerteseként a csapata honlapjának még úgy nyilatkozott, hogy ezen a trükkös hétvégén szeretne ismét a győztesek útjára lépni, ám erősen kérdéses, hogy egyáltalán lehetősége lesz-e ezt megmutatni. Épp Spielbergben, ami amúgy is Pérez egyik legrosszabb helyszínének számít, és nemcsak a tavalyi kiesése miatt.
Tehát minden (az előzetes eredmények és a nyilatkozatok legalábbis mindenképpen) amellett szól, hogy a Spanyol Nagydíjhoz hasonlóan a Mercedes két pilótája jelenti majd a legnagyobb fenyegetést Max Verstappenre, de a holland megelőzéséhez várhatóan az ő vagy a Red Bull hibájához is szükség lesz. Mindenesetre a dobogós helyek sorsába a Ferrari és az Aston Martin, de akár a McLaren és az Alpine is beleszólhat, így ha az első helyért nem is, ott az izgalom gyakorlatilag garantált. És ki tudja: egy F1-es sprinthétvégén bármi megtörténhet, pláne ha esővel kombinálják...
Helyezés | Versenyző | Csapat | Pont |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 393 |
2. | Lando Norris | McLaren F1 Team | 331 |
3. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 307 |
4. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 262 |
5. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | 246 |
6. | George Russell | Mercedes-AMG | 192 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG | 191 |
8. | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 149 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | 62 |
10. | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 31 |