A Krím-félszigetre nem volt eltúlzott jelző a "népek olvasztótégelye" sohasem, számtalan náció nevezheti méltán magát őslakosnak. A földnyelvet fél évszázadon át uraló tatárok (és a velük keveredő törökök) legalább ugyanannyira mondhatják magukénak, mint az azt alig kétszáz éve bekebelező oroszok.
A krími tatárokat 1944-ben, közvetlenül a náci megszállás alóli felszabadulás után, Sztálin parancsára Közép-Ázsiába és Szibériába deportálták, a fasisztákkal való szovjetellenes kollaborálásukra hivatkozva. Szülőföldjükre egészen az 1980-as évek végéig nem térhettek vissza. Megüresedett házaikba oroszokat és ukránokat költöztettek - így kreálva mesterségesen egységes, orosz nyelvű lakosságot a Krímben -, akik egyúttal a deportált krími tatárok földjeit is megkapták. 1954-ben Hruscsov autonóm területként Ukrajnának ajándékozta a Krím-félszigetet, amely tett két okból is meglepő: annyi vér és küzdelem árán jutottak hozzá és tartották meg, amúgy pedig alig éltek ott ukránok.
A krími tatárok lassú visszatérése szülőföldjükre Ukrajna függetlenné válása (1991) után kezdődött, de még mindig alig egytizedét teszik ki a Krím lakosságának. Közel 100 ezer krími tatár még máig sem kapta meg az ukrán állampolgárságot. A Krím Autonóm Köztársaságban megközelítőleg másfélmilliós orosz diaszpóra és 300 000 krími tatár él, az összlakosság 2 millió fő. Bár az ukrán állam eddig is jelentős összegekkel támogatta a krími tatárok visszatérését, nemzetközi segélyszervezetek szerint ennek csaknem hússzorosára lenne szükség a teljes visszatelepítéshez.
A több mint negyedmillió krími tatárnak a szülőföldjére való visszatérése (félszázados száműzetés után) feszült helyzetet teremt a Krím-félsziget túlnyomó többségében orosz nyelvű lakosságával. Gyakran kisebb rendbontások, zavargások, etnikai villongások is előfordulnak. A Krímet olykor Ukrajna Koszovójaként is emlegetik, ez azonban - már csak az etnikai arányok ellentétes mutatóinak okán is -, túlzás. Egyes politikai erők ezeket a megmozdulásokat jó alkalomnak tekintik arra, hogy a krími tatárok radikalizálódásáról beszéljenek, jóllehet erről szó sincs.
A krími szláv-tatár konfliktus alapja jelenleg egyértelműen szociális jellegű, nincs köze az iszlám radikalizmushoz és a keresztény-iszlám ellentéthez. A visszatelepült krími tatárok szülőföldjükön nem találják meg számításukat: nincs hol lakniuk, jó, ha közülük minden második talál magának állást, utcai "piacozásból" kénytelenek életüket tengetni.
A Krím régóta az orosz és az ukrán oligarchák érdeklődésének középpontjában áll, akik (olykor szó szerint) öldöklő küzdelmet folytatnak az ottani érdekeltségek megszerzéséért. Ebben a versengésben vezető pozíciót foglal el a legnagyobb klán - a donyecki - feje Rinat Ahmetov, akit Ukrajna leggazdagabb embereként és hithű muzulmánként tartanak számon.
Léteznek különböző elméletek (és vannak bizonyítékok is, amelyek ezeknek alapul szolgálnak) arra, hogy a Krím is az iszlám terjeszkedés egyik előretolt bástyája lenne Dél-Kelet-Európában. Törökország jelentős erőfeszítéseket tesz, hogy befolyást szerezzen a félszigeten, ahogyan a volt szovjet blokk más országaiban Közép-Ázsiában is. Teszi ezt főképp a pánturáni nézetek terjesztésével, az Oroszország területén élő népek türk történelmi rokonságára hivatkozva. Hallani a Krímben szaúdi befolyásról is, sőt egyes - általában orosz - elemzések odáig is elmennek, hogy - miként Csecsenföldön is - az arab világ célja az energiahordozók szállításának stratégiai útvonalaiba való beékelődés, annak érdekében, hogy Ukrajna és Oroszország gazdaságát megbénítsák, majd az országok feldarabolása után egy közép-ázsiai kalifátus hozzanak létre.
Délnyugat-Ukrajnában azonban a muzulmán lakosság számának növekedése alapján egyelőre nem beszélhetünk az iszlám robbanásszerű terjedéséről. A krími tatárok létszáma nemcsak a fokozatos visszatelepülések következtében növekedett meg ugrásszerűen, hanem azért is, mert a politikai konszolidációval egyre többen vállalják fel hitüket és származásukat. Sorra emelkednek az új mecsetek, ülésezik saját parlamentjük, sőt olykor a népgyűlést (kurultáj) is összehívják. Vezetőjük Musztafa Dzsemilev, aki mellesleg 17 évet ült rendszerellenes propaganda miatt a szovjet időkben, 1998 óta képviseli Dzsingisz kán távoli rokonait a kijevi Legfelsőbb Tanácsban. A krími tatárok nemzeti identitásának egyik legfontosabb alkotóeleme vallási elkülönülésük. Azonban sem népességen belüli arányuk, sem habitusuk nem indokolja, hogy a Krímet potenciális terroristafészekként kezeljük.
A lenyűgöző természeti és történelmi kincsekben bővelkedő, kiváló mikroklímájú félsziget továbbra is egész évben a pihenni akaró oroszok és ukránok fő célpontja. Ennek bizonyítékaként csak Szentpétervárról naponta egy tucat vonat indul útjára, hogy kétnapos zötykölődés után a "szovjet Riviérára" szállítsa az üdülni vágyókat.
Boczka Károly