A tengerentúlon a hatvanas években kezdett elterjedni a Black Friday kifejezés, ami a hagyományosan a november negyedik csütörtökén megünnepelendő hálaadás utáni pénteket jelöli. Kezdetben az amerikai családoknál kiemelten fontos ünnep után haza- és átutazók, az ő vásárlásuk miatt kialakult gigászi forgalmi dugókra és fennakadásokra használták a rendőrök, tűzoltók, mentősök, más közszolgálati és hatósági alkalmazottak a Black Friday, vagyis fekete péntek kifejezést erre a napra.
A rengeteg vásárlásnak köszönhetően aztán egy másik megközelítésből is elkezdték értelmezni a Black Friday-t: hagyományosan ezen a napon fordul át a kereskedőknél az éves nyereség mérlege pirosból feketébe, vagyis nyereségbe. Magyarországon csak 2013-ban jelent meg először a Black Friday, és a hozzá köthető kereskedelmi akciók.
A Black Friday elnevezés egyet jelent a visszautasíthatatlan akciókkal, ami a futballban is tetten érhető - elég ha csak megnézünk néhányat a focivilág legnagyobb bizniszeiből. Abszolút toplistás a Juventus, mely 2012-ben ingyen szerezte meg Paul Pogbát a Manchester Unitedtől, hogy négy évvel később 110 millióért adja vissza az angol klubnak. Helye van az összesítésében Gareth Bale igazolási történetének, akit a Tottenham szerzett meg 14 millió euróért a Southamptontól 2007-ben, majd hat év elteltével 99 millió eurós árat szabtak ki érte a Real Madridnak - a spanyolok pedig ki is fizették az összeget. Ugyancsak a Real Madrid nevéhez fűződik egy másik Black Friday mértékű ügylet, habár nehéz eldönteni, hogy az eladó Milan járt-e a jobban a pénzzel, vagy a madridiak a brazil támadóval. A Milan annak idején mindössze 8,2 millió eurót fizetett Kakáért, a Real Madridnak pedig 69 millióért adták el.
Ahogy nincs sport tévéközvetítés és tévé nélkül, úgy a Black Friday-ről sem választható le a készülékek forgalmazása - különösen üdvös a kereskedők számára, ha a három találkozik. Így volt ez a 2022-es akciós időszak alatt, amikor is pont novemberben kezdődött a futball világbajnokság. A népszerűbb sportesemények idején egyébként is megemelkedik a televíziók iránti kereslet, és mivel tavaly mindez különleges akciókkal is együtt járt, természetes, hogy világszerte rekordot döntöttek az eladások. Az Egyesült Államokban az okosórák, az AirPodok, valamint az intelligens hangszórók és televíziók fogytak legnagyobb számban.
Az összesített eladások értéke pedig meghaladta a 9 milliárd dollárt, amivel új rekord született. Magyarországon az egyik online kereskedelmi hálózat összesítései alapján a Black Friday napján a negyedik legtöbbet vásárolt termék volt a televízió, melyre darabonként átlagosan 170 ezer forint körüli összeget költöttek.
„A cikket támogatta a Black November szervezője, a Media Markt."