Még csak ismerkedsz a CS:GO közvetítésekkel? Segítünk ezzel a gyorstalpalóval!

Vágólapra másolva!
Korunk egyik leggyorsabban fejlődő sportága az e-sport, ami évről évre nézők millióit szegezi a képernyők elé és dollár százmilliókat mozgat meg. E-sporttá több videojáték is kinőtte már magát, például a Counter-Strike: Global Offensive, ami a legnépszerűbb kompetitív, azaz versenyszerűen űzhető FPS játék a piacon.

Magyarországon egy kivételes együttműködésnek köszönhetően az Origo oldalán egész évben élőben követhetik a CS:GO világának egyik legkiemelkedőbb és legnagyobb presztízsértékű versenysorozatát, a BLAST Premier megmérettetéseket.

Mint minden sportot, ezt is lehet alapszinten és szakavatott szemmel is követni. Előbbieknek kedvezve, összegyűjtöttük a közvetítéseken elhangzó leggyakoribb kifejezéseket, és azokat a leglényegesebb információkat, szabályokat, amiket jó, ha megjegyeznek az e-sporttal, különösképpen a CS:GO-val még csak ismerkedők.

Ezeket a kifejezéseket sok esetben az angol nyelvből vette át a magyar is, ismeretük pedig elengedhetetlen a mérkőzések valódi élvezetéhez.

Bár elsőre úgy tűnhet, hogy a Counter-Strike csak egy sima lövöldözős játék, a háttérben komoly felkészülés előzi meg a meccseket, óriási stratégiai és kommunikációs tudást, valamint csapatmunkát igényel a játékosoktól.

Mi a játék célja?
Két csapat, két különböző térfélről indulva küzd meg egymással. A védekezők, vagy másnéven CT-k célja, hogy egy adott körben likvidálják az ellenfél csapatának összes játékosát vagy az azok által élesített bombát hatástalanítsák. A támadók ugyancsak ellenfeleik likvidálására vagy pedig a bomba meghatározott helyen lévő élesítésére és felrobbantására törekednek. A félidőben a térfelek és azzal együtt a szerepek is felcserélődnek.

Mikor nyer egy csapat?
A már említett célok hajhászása az alap játékidő szerint 30 db, egyenként 1 perc és 55 másodperces körön át zajlik. Az lesz a meccs győztes csapata, aki a 30-ból hamarabb éri el a 16 nyert kört.

Milyen hosszú egy mérkőzés?
Az alap játékidő 30 kör, amennyiben szükséges, úgy lehetséges hosszabbítás bevezetése, ami extra köröket jelent a csapatok számára.

Mikor van félidő?
Egy meccs félidejét a 15. kör után hirdetik ki. Ekkor néhány percnyi pihenés és gondolkodás áll a csapatok rendelkezésére, majd jön a folytatás.

Lehet-e hosszabbítás a meccseken és milyen formában zajlik az?
Igen. Amennyiben a 30. lejátszott kör után 15-15 az állás és az adott verseny szabályzata szerint az előrehaladáshoz feltétlen szükséges egy győztes és egy vesztes, úgy a mérkőzésre hosszabbítást vezetnek be. Ez a jelenlegi szabályok szerint 6 extra kört jelent, 3 kör után pedig az extra játékidőben is félidő és térfélcsere van.

Pisztolykör: A mérkőzésnek, valamint a második félidőnek az első körei, amikor a csapatok rendelkezésére csak pisztolyok állnak. Ezekben a körökben nem vásárolhatnak más fajta tűzerőt.

Vásárlás: Minden kör eleje egy 20 másodperces vásárlási szakasszal kezdődik, a játékosok ekkor vehetik magukhoz felszerelésüket, amivel az adott körben játszanak. A pisztolykörökben mindenkinek azonos összeg áll rendelkezésre a vásárláshoz, a későbbiekben a körök kimenetelétől függ, hogy mennyi virtuális pénzzel kezdenek a csapatok.

Bomba élesítése: A támadó csapat célja, hogy egy adott területen élesítsék a bombát, ami 40 másodperccel később robban. Amennyiben a bomba felrobban, a támadók nyerik a kört.

Bomba hatástalanítása: A védekező csapatnak, amennyiben a támadók élesítették a bombát, az a célja, hogy hatástalanítsák azt. Ha ez sikerül nekik, úgy ők nyerik a kört.

Defkit: A védekező csapat, a CT-k alapesetben 10 másodperc alatt tudják hatástalanítani a bombát. Ha azonban a kör elején vásárolnak maguknak Defkitet, vagyis hatástalanító készletet, úgy gyorsabban, mindössze 4 másodperc alatt megakadályozhatják a detonációt. Ez kördöntő lehet minden meccsen.

CT játékosok: Így nevezzük a védekező csapatot. Counter-Terrorists, röviden CT, magyarul pedig Terrorelhárítók.

T játékosok: Így nevezzük a támadó csaptot. Terrorists, röviden T, magyarul pedig Terroristák.

Eco: Econak, eco körnek nevezzük azt, amikor egy csapat szándékosan nem vásárol magának komoly felszerelést. Ezt a kört nyilván sokkal nehezebb megnyerni, de ha el is veszítik azt, biztosítani tudják maguknak, hogy a következő körnek minden játékos teljes felszereléssel vágjon neki.

Forcebuy: Forcebuynak azt a kört nevezzük, amikor az ecohoz hasonlóan nehéz anyagi helyzetben van egy csapat, de a teljes eco helyett vásárolnak maguknak felszerelést, csak éppen nem maximális mennyiséget.

Flash: Flashnek, magyarul vakítónak nevezzük a játék egyik gránátját, ami nem sebez a játékosokon, de óriási taktikai előnyt jelenthet. A gránát felrobbanása elvakítja a játékosok látását a pályán és pár másodpercig a hallásukat is tompítja.

Ace: Ace-nek nevezzük azt, amikor egy adott körben egyetlen egy játékos intézi el az ellenfél csapatának mind az öt játékosát.

Spray control: A játékban használható automata fegyverekkel rendkívül nehéz lőni, a pontos lövések leadása hosszú hónapok, akár évek gyakorlását követeli meg. Spray controlnak nevezzük azt, amikor valaki hiba nélkül lő egy automata fegyverrel.

Clutch: Clutchnak nevezzük azt, amikor egy adott körön belül, az egyik csapat utolsó játékosa több ellenféllel marad szemben, mégis megnyeri a kört.

OT: Az OT rövidítés az overtime szóból ered és a hosszabbítást jelenti.

Ezek azok a legfontosabb alap kifejezések, amelyek gyakran elhangzanak egy-egy CS:GO közvetítésben, megértésük segít egy-egy kör mélyebb megértésében, okozati összefüggések feltárásában. Ha kedvet kaptál belenézni az élő közvetítésbe, június 15-től kezdve, egész héten át követheted a tavaszi BLAST Premier szezon döntő versenyét az Origo.hu oldalán!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!