Vágólapra másolva!

Pénzügyi sikertörténet a Bajnokok Ligája, főképpen a legutóbbi hízókúra óta. Két éve bővült a mezőny 24 csapatról 32-re, megugrottak a bevételek is, az 1998/1999-es 260 millió svájci frankról (mintegy 44 milliárd milliárd forint) egy év alatt 730 millióra (124 milliárd forint) nőttek, és a számítások szerint ebben az idényben megközelíthetik az egymilliárdot (168 milliárd forint). Dől a klubokhoz a pénz, a bevétel 75 százaléka őket illeti.

Az ötlet egyszerű, a legjobb bajnokságokból (olasz, német, spanyol, angol, francia) több csapat is bekerül a csoportfordulókba, tehát kevesebb az üresjárat, gyakrabban játszanak egymással a sztárcsapatok, egymást érik a slágermeccsek a tévében, sorban állnak a hirdetők.

De ez a fa sem nő az égig, és ha minden héten csoda meccseket lát az ember, már nem is olyan érdekes az egész. Inflálódik a BL, legalábbis a tévés nézettségben, márpedig ez a legfontosabb ebben az üzletben is.

A Sport24.com és a La Tribune francia gazdasági újság szerint az öt vezető tévés piacon (Németországban, Olaszországban, Franciaországban, Angliában és Spanyolországban)több mint 17 százalékkal esett a BL-meccsek átlagos nézettsége: 1997/98-ban 14,86 százalék volt, 1999/2000-ben már csak 12,62, 2000/2001-ben pedig 12,14 százalék.

Elgondolkodtató számok, mert a bevételek háromnegyede a tévés közvetítésekhez kötődik. A klubok már tavaly is háborogtak, és követelték, hogy csökkentse az UEFA a BL-meccsek számát, mert a játékosok túlterheltek, fáradtak, sokkal könnyebben sérülnek meg, mint korábban, egy világsztár pályafutása jóval rövidebb, mint mondjuk húsz évvel ezelőtt. Az európai szövetség nem is nagyon reagált egy darabig a követelésekre, majd kijelentette, hogy ez a világ a létező világok legjobbika.

Az UEFA elnöke, Lennart Johansson októberben azt mondta budapesti látogatása alkalmával: fontos, hogy az öt nagy ország mindenképpen több klubot indíthasson, mert tőlük jön a pénz, viszont esélyt kell adni a kicsiknek is, így hát nemigen csökkenthető a létszám. De lehet, hogy nem is kell csökkenteni.

A felmérések szerint a tévéket legkevésbé a most zajló második csoportfordulók érdeklik, mert még mindig nincs közvetlen kiesés, szóval valahogy nyúlik az egész, mint a rétestészta, és ezt már unják egy kicsit a nézők.

Így hát elkerülhetetlennek tűnik a reform, az UEFA vezérkara már el is kezdte a tanácskozást, de az biztos, hogy 2003 előtt szó sem lehet változtatásról, mert akkor járnak le a reklámszerződések.

Kósa Tamás

Korábban:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!