Az AC Milan vezetői a napokban jelentették be, hogy mezszponzori szerződést kötöttek a több egyesületet is támogató légitársasággal, a Fly Emiratesszel, amely összesen 60 millió eurót fizet a milánói egyesületnek. Mindez azt jelenti, hogy a következő idénytől a klub szezononként 15 millió eurót kap a cégtől, azaz tovább növelte a bevételeit, hiszen az eddigi mezszponzor, a bwin évente kevesebb, mint 12 millió eurót fizetett. A milánóiak a nemzetközi összehasonlítást tekintve is ott vannak az élcsoportban, a klub szurkolói tehát elégedettek lehetnek a vezetőség munkájával.
Bő egy évvel ezelőtt a pénzügyi szakértők többsége a gazdasági válság miatti visszaesést jósolt ezen a területen. "A pénzügyi nehézségek idején a cégek értelemszerűen a költségcsökkentésre törekednek, aminek az egyik legegyszerűbb és legkézenfekvőbb módja a szponzoráció csökkentése" - nyilatkozta például a readingi egyetem sportmarketinggel foglalkozó professzora, Chris Brooks. Valamivel pontosabban jósolt 2008 novemberében a coventryi egyetem sportmarketing- és üzleti stratégiai karán tevékenykedő Simon Chadwick: "A legfelsőbb szinttől eltekintve a kluboknak a következő másfél évben alaposan át kell értékelniük a mezszponzorokkal kapcsolatos elvárásaikat."
A sport+markt nevű sportmarketinggel foglalkozó intézet kimutatása szerint az öt topliga és a holland bajnokság klubjai a 2006-2007-es idényben összesen 405,3 millió eurót kaptak a mezszponzoroktól, két idénnyel később ez összeg már csak 395,5 millió volt. A legnagyobb visszaesést a francia és az angol egyesületek produkálták: Franciaországban ennek elsődleges oka az volt, hogy az állam jelentősen korlátozta az alkohol-, és a szerencsejáték hirdetését, Angliában pedig a font jelentős gyengülése okozta a legnagyobb problémát. Jövő nyártól azonban várhatóan az összegek ismét emelkednek, köszönhetően annak, hogy több nagy klubnál is 2010-ben járt le a vonatkozó szerződés, és majd mindegyiknek sikerült az érvényben lévőnél jobb megállapodást kötni.
Nem az AC Milan az egyetlen csapat, amelynek mezén új cég neve olvasható a következő idényben. A Liverpoolnál például tavaly szeptemberben jelentették be, hogy 2010-től már nem a Carlsberg lesz a mezszponzor: a dán sörgyár 1991 óta állt kapcsolatban a Vörösökkel, vagyis a Premier League-ben mindig ezzel a névvel ellátott szerelésben játszott a gárda - amiért a legutóbbi szezonban nyolcmillió fontot kapott. Az új szponzor ennek a két és félszeresét fizeti majd: a Standard Chartered Bank nevű pénzintézet évi 20 millióért láthatja majd a nevét a liverpooliak mezén.
A bank egyébként nem Liverpoolban próbálkozott először, hanem a Manchester Unitednél, amelynek az AIG amerikai biztosítóval volt szerződése, ám a gazdasági válság miatt a vállalat már 2009 januárjában bejelentette, hogy nem fogja meghosszabbítani a 2010-ben lejáró kontraktust. A manchesterieknek így aztán volt idejük új szponzort keresni, nem is volt hiány érdeklődőben: a Standard Chartered Bank mellett a Sahara nevű indiai pénzügyi vállalat, a Samsung és a Saudi Telecom is tárgyalt a klubbal. A befutó azonban ugyanarról a piacról került ki, mint a korábbi támogató: az egyesület már 2009 nyarán megegyezett az Aon amerikai biztosítóval az együttműködésről. A cég négy idényen keresztül szezononként 20 millió fontot fizet majd - az AIG "csak" 14 milliót utalt a Vörös Ördögöknek. Az Aon valószínűleg abban bízik, hogy a szponzorációnak hasonló hatása lesz, mint az AIG esetében: annak köszönhetően ugyanis, hogy az utóbbi cég neve éveken keresztül ott volt a manchesteri mezeken, a világ 47. legismertebb globális brandje lett, a legelismertebb vállalatokat rangsoroló Barron listán pedig a 84. helyről a 30.-ra jött fel.
A ManUnited mezén hamarosan új hirdető lesz
A többi európai meghatározó klub is igyekszik lépést tartani az angolokkal, és ez nem csak a Milanra vonatkozik. A Real Madrid ebben a szezonban "csak" 15 millió eurót kap főszponzorától, a bwintől, azonban tavaly szeptemberben 2013-ig meghosszabbították a megállapodást, melynek értelmében idényenként 20 milliót kap majd a spanyol klub - egyes források szerint 25-öt. Hasonló helyzetben van a Bayern München is, amely mezszponzorától, a T-comtól eddig évi 20 milliót kapott, ám a nyártól megújuló szerződésben ennél nagyobb összeg szerepel, de hogy pontosan mekkora, azt a felek nem hozták nyilvánosságra.
A jelentős reklámértékkel bíró egyesületeknek tehát nem nehéz kiemelkedő támogatót találniuk, de a kisebb klubok nehéz helyzetben vannak. Erre az angol példa a legszemléletesebb: a West Bromwich Albion hiába szerepelt a Premier League-ben a 2008-2009-es idényben, nem tudott megfelelő szponzort találni, és így üres mezzel játszotta végig a szezont, amelynek végén kiesett a legjobbak közül. De a többiek sem jártak sokkal jobban: az angol élvonal újoncai közül jelenleg a Burnley és a Wolverhampton Wanderers csak 400 ezer fontot kap a mezszponzorától szezononként, a Hull City félmillió fontot könyvelhet el, a Wigan Athletic és a Bolton Wanderers pedig egyaránt 750 ezer fontot kap. A csődközeli helyzetben lévő Portsmouth csak 250 ezer eurót kap mezszponzoráról egy szezonra.