Vágólapra másolva!
A Német Labdarúgó Liga által megbízott WHU egyetem kutatása szerint a rövid, személyre szabott tartalmat szeretik a legjobban a Bundesligát követő fiatalok. A Sportsmarketing.hu cikkéből kiderül, hogy a 10-22 éves korosztály kifejezetten kedveli a minőségi online tartalmat, és az idősebbekkel ellentétben szívesen fizetnek is érte. A TNS és a Deloitte felmérései is azt mutatják, hogy egyre nagyobb a kereslet a fizetős, online tartalomra, ez pedig a közeljövőben óriási változásokat hozhat a televíziós közvetítésekben és a kiegészítő tartalmak előállításában. 

Christian Seifert, a DFL vezérigazgatója elmondta, a Z generáció (az 1997 után születettek) elismeri a digitális tartalom értékét. Ez némileg ellentmond a freemium mentalitásnak, ami fontos üzenet minden médiavállalat számára (a freemium olyan üzleti modell, ami egy terméket vagy szolgáltatást ingyenesen hozzáférhetővé tesz, de az extra funkciókért, szolgáltatásokért vagy virtuális javakért már díjakat számol fel).

A Z generáció meccsnapon napi négy és fél órán át fogyaszt német focit Forrás: sportspromedia.com

A Z generáció tagjai már kevésbé hajlandók végignézni egy focimeccset, inkább a rövidebb tartalmakat kedvelik, közvetlenül a meccs után, vagy már meccs közben is.

Sokan nem is azért kapcsolják be a televíziót, mert a meccs érdekli őket, inkább a kedvenc játékosukra kíváncsiak, egy hozzájuk köthető óriási sztorira.

Ráadásul az utóbbi időben egyre elterjedtebbek a részletes statisztikákkal foglalkozó internetes oldalak, így a meccsek mellett már ezek iránt is óriási a kereslet.

Vegyünk egy példát. A Paris Saint-Germain Kylian Mbappé mesterhármasával 3-1-re legyőzte a Monacót, és megnyerte fennállása nyolcadik bajnoki címét. Ebben már szinte alig van hírérték, az viszont sokkal érdekesebb, hogy a húszéves vb-győztes csatár már 30 gólnál jár a Ligue 1 idei szezonjában, ezzel pedig Jean-Pierre Papin 1989/90-es idénye után az első francia játékos lett, aki legalább 30 gólt szerzett a bajnokságban.

Ráadásul a kétszeres aranylabdás brazil Ronaldo után ő az, aki 21 éves kora előtt 30 gólt szerzett az öt európai top bajnokság egyikében.

A fenomén az 1996/97-es szezonban 34 gólt lőtt a La Ligában az FC Barcelona játékosaként. És ha ez nem volna elég, Mbappé a Monacónak lőtt első gólja előtt 38 kilométer per órás sebességgel száguldott a kapu felé, ezzel pedig olyan átlagsebességet produkált, mint a jamaicai Usain Bolt, aki a 100 és a 200 méteres síkfutás világcsúcstartója.

Nos, ezek azok a tartalmak, amelyek lázba hozzák a fiatalokat, hiszen témát adnak, és azonnal vitatkozni lehet azon, hogy ki a jobb futballista: Ronaldo vagy Mbappé? Ki nyerné az olimpián a síkfutást: Bolt vagy Mbappé?

A "baby boomer"-ek (a második világháború után születettek) és az X generáció tagjai (az 1965 és 1980 között születettek) még a televíziót részesítik előnyben a weboldalakkal és applikációkkal szemben, de amíg az előbbi generáció lelkesen lapozza az újságokat, az utóbbi már hanyagolja a nyomtatott sajtót.

Az Y és a Z generáció már egyáltalán nem vesz újságot,

és sokkal többet nyomkodja a telefonját tévénézés helyett. Vagy éppen közben! Figyeljék csak meg: amikor elmegyünk egy kocsmába meccset nézni, az emberek fele a telefonjába temeti az arcát. A nyomtatott sajtó fokozatos eltűnése és az új generáció igényei előrevetítik, hogy hamarosan a televíziózásban is óriási változások lesznek.

Az Y és a Z generáció már többet nyomkodja az okostelefontját a tv-nézés helyett Forrás: sportspromedia.com

Az Egyesült Államokban a négy kiemelkedő sportág (NFL, NBA, NHL, MLB) célközönségét már nem a tévénézők alkotják. Mindegyik ligának van saját meccsnézős alkalmazása, ahol személyre szabott ajánlatok közül választhat a szurkoló: megveheti az összes meccset, egy adott csapat összes meccsét, előfizethet akár egy hónapra, akár a rájátszásra, vagy épp csak az alapszakaszra. Ezeket a meccseket élőben is nézheti, de máskor is, esetleg beéri az összefoglalóval. Mindezt rengeteg platformon: Xbox, Play Station, telefon, tablet, laptop, így 0-24-ben elérhető az összes kiválasztott mérkőzés. Tévé már nem kell a meccsnézéshez.

Tavaly ősszel az amerikai kábeltelevíziós társaságok minden idők legrosszabb negyedévét zárták, hiszen az ágazat 1,1 millió előfizetőt veszített július és szeptember között, erre eddig még nem volt példa. Ennek oka többek között az olyan streaming szolgáltatók megjelenése, mint a Netflix, a Hulu és az Amazon Prime.

Ezeknek a mintájára épült fel a DAZN,

amely 2016-ban indult, és sportközvetítésekkel foglalkozik, amelyeket a vállalat online felületén élőben lehet követni, de akár felvételről is visszanézhetőek. A szolgáltatás jelenleg az Egyesült Államokban, Japánban és néhány európai országban érhető el, de idén tovább terjeszkednek.

A világbajnok bokszoló, Saúl Canelo Álvarez álomszerződést kötött a streaming szolgáltatóval Forrás: NOTIMEX/Bernardo Moncada

Az emberek többsége valószínűleg sokáig nem tudott a vállalkozás létezéséről, amíg az idén januárban be nem jelentette, hogy

365 millió dollárért szerződtette a 28 éves világbajnok ökölvívót, Saúl "Canelo" Álvarezt, aki a következő öt évben 11 mérkőzésen lesz látható a startup felületén.

A DAZN hozhatja el a sportközvetítések új korszakát, hiszen ez a vállalat a Netflix mintájára építve egy streaming platformra költözteti a legnépszerűbb sporteseményeket.

Az Amazon a sportközvetítésekben látja a jövőt,

ezért szerződtették az Egyesült Államok legnagyobb sportcsatornájának – az ESPN-nek – a volt alelnökét, Marie Donoghue-t. Csak évek kérdése, és kedvenc sportjainkat már nem hagyományos tévécsatornákon fogjuk nézni, hanem a különböző streaming szolgáltatóknál. A cég az NFL és a tenisz mellett idén már 20 angol első osztályú bajnoki meccset is élőben közvetít az Amazon Prime-előfizetőknek. Ma még ugyan jelentős az Amazon előnye sportközvetítésekben, de itt vannak a nyomában a többiek is. A Disney jövőre két új streaming platformot is bemutat, s az egyik kifejezetten a sportra és az élő mérkőzésekre koncentrál majd. A Disney tulajdonában van az ESPN is, amely piacvezető ezen a területen.

Persze, ez a trend nagyrészt Németországban és az Egyesült Államokban hódít. Magyarországon a sportszeretők egyelőre a televízióra hagyatkoznak.

A statisztikák szerint egy átlagos Bajnokok Ligája-mérkőzést 350 ezer ember néz meg a televízióban, míg a meccsről szóló online anyagot maximum 70 ezren olvassák.

Székely Dávid, az M4 Sport csatornaigazgatója szerint a magyar sportszeretők a közeljövőben nem fognak fizetni a prémium tartalmakért.

Így tévézés közben is tudnak keresni más tartalmat vagy kiegészítő tartalmat arról, amit éppen a tévében követnek. Az m4sport.hu oldalon most már több mint két éve minden NB I-es focimeccset kommentátorral közvetítünk, az emberek pedig láthatóan keresik ezt a tartalmat, ha a tévében éppen nem a saját csapatuk látható. A kattintások ötödét az interneten keresztül meccset néző emberek hozzák" – kezdte Székely Dávid, aki elmondta, hogy a megváltozott fogyasztói szokásokkal tartani kell a lépést: a nézők ugyanis elvárják a gyors reagálást.

Székely Dávid, az M4 Sport csatornaigazgatója Fotó: Hirling Bálint - Origo

„Az emberek most már nagyon röviden foglalkoznak egy-egy tartalommal.

Kétpercesnél hosszabb videót értelmetlen kitenni a közösségi médiafelületre, mert megunja az ember, és elkapcsol" – folytatta az M4 Sport csatornaigazgatója, aki egyelőre nem tartja elképzelhetőnek, hogy Magyarországon átvegyék az uralmat a fizetős tartalmak.

Ezek a cégek mind vásárolnak sportközvetítési jogokat, és tesztelik a közönséget. Ha például az UEFA Indiában a Facebooknak adja el a Bajnokok Ligája közvetítési jogait, azzal lehet, hogy jobban jár, mert a cég kitesz néhány reklámot a meccs alatt, ami több emberhez jut el, mintha a tévében menne. Az Amazon is vett közvetítési jogokat a Premier League-meccsekre, de ezek fizetős szolgáltatások lesznek. Úgy gondolom, nálunk ez egyelőre nem működhet, mert rengeteg sportcsatorna van. Az Magyarországon bárhol fogható, az ingyenes M4 Sport mellett van még kilenc sportcsatorna a különböző kábelcsomagokban, így az embereknek nem éri meg előfizetni másra.

– tette hozzá Székely Dávid, az M4 Sport csatornaigazgatója.

Szabó Péter, a magyar Goal.com újságírója, a Cold Rainy Nights in Britannia bloggere, a Spíler TV szakértője rengeteg mindent csinál meccselemzés közben.

„Mivel nekem alapvetően a munkám része az, hogy meccseket nézzek, ezért nálam ez a dolog eléggé megoszlik. Ha egy meccsről mondjuk elemzést írok, akkor nyilván leülök, és az elejétől a végéig megnézem a kilencven percet, akár többször is, majd átböngészem a statisztikákat, hogy azáltal akár megerősítsem vagy cáfoljam a saját meglátásaimat.

Van, aki már ekkor beszáll egy beszélgetésbe, ami mellett maga a meccsnézés már szinte háttértevékenységnek számít. Hasonlóan cselekszem én is, ha csak kedvtelésből leülök megnézni egy mérkőzést – kezdte a Spíler TV szakértője, aki szerint a sportközvetítések szerepe a már említett okok miatt teljesen megváltozott akár a tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képest.

Szabó Péter rendszeres vendég a Spíler TV Premier League-közvetítéseiben Forrás: spilertv.hu

„Mivel a legtöbb szurkoló már akár telefonján eléri a legtöbb információt, ezért a meccs körítése során fontos, hogy olyan információ hangozzon el, ami felkelti a figyelmet, és ami nem számít evidenciának mindenki számára.

A néző alapvetően nem ostoba, átlát a szitán, és elég hamar rájön, hogy a stúdióban ülő szakértő csak blöfföl, és nem fog tőle kapni semmi olyat, ami miatt érdemes mondjuk a szünetben is odafigyelni a képernyőre.

Ebben az esetben a meccshez tartozó kísérőműsor elveszíti a létjogosultságát. Nem elég elmondani, hogy az egyik csapat fölényben játszik, hanem rá kell világítani ennek az okára. Persze különböző szerkesztői felfogások léteznek, de amikor én szerepelek a televízióban szakértőként, akkor az az alapelvem, hogy olyat kell mondani a nézőnek, amit akkor, abban a pillanatban máshol nem kap meg ennyire egyszerűen".

A Spíler TV szakértője szerint is lehet jövője a fizetős tartalmaknak, de Magyarországon ez a kezdeményezés a telített piac miatt egyelőre nem megvalósítható.

„Igény biztosan lenne rá, már csak azért is, mert sokak számára szinte követhetetlen, hogy a kedvenc csapatukat vagy kedvenc bajnokságukat mikor épp milyen sportcsatornán tudják nézni. Ugyanakkor azt látni kell, hogy a magyar piac ilyen szempontból nemcsak kicsi, de még emellé rendkívül telített is. Jelenleg Magyarországon épp ezért széles körben nem elérhető egyetlen ilyen szolgáltatás sem, és bár a sorozatok és filmek esetén a fizetős streaming szolgáltatók itthon is népszerűek, sportközvetítések terén jelenleg egy hasonló kezdeményezés (még) nem lenne életképes" – folytatta Szabó Péter. Kiemelte, hogy a sportcsatornák sikeres működéshez mára már elengedhetetlen az online jelenlét.

Bármikor ki lehet tenni egy rövid videót arról, hogy Mauricio Pochettino mondjuk miért játszatott három belső védőt a Manchester City ellen, és utána már az élő közvetítés során is hasonlóra fog számítani a néző. Majd ha leül a tévé elé, akkor nem kapcsol el félidőben vagy a meccs lefújása után, mert majd jön egy olyan tartalom, ami hozzáad a meccsnézés élményéhez, és nem csak háttérzajként funkcionál" – tette hozzá a Spíler TV szakértője.

Máté Pál, a Sport TV főszerkesztője emlékeztetett rá, hogy az internet megjelenésével sokan halálra ítélték a könyveket, a piac mégis életben maradt. Szerinte korosztálytól függetlenül bárkit le lehet ültetni a tv elé, csak minőségi tartalommal kell megtölteni a műsort.

„Az élő sportközvetítés speciális eset. Az, hogy a Z generáció tagjai nem bírnak megülni a fenekükön, és nem néznek tévét, nem teljesen igaz. A rangos sportközvetítések még ezt a korosztályt is oda tudják ültetni a televízió elé. Biztos vagyok benne, hogy az élő sportközvetítés továbbra is klasszikus bástyája marad a lineáris tévézésnek.

Amikor az internet elterjedt, akkor elkezdték temetni a könyveket, a könyvpiac mégis nagyon jól megvan. A mi esetünkben is azt kell vizsgálni, hogy milyen tartalmak, milyen tálalásban a legcélszerűbbek a fiatalabb generációnak.

Szerintem komoly különbségek nincsenek, hiszen ennek a generációnak és az idősebbeknek is izgalmas, érdekes tartalomra van szüksége, amit nézni tudnak. A váratlan sikerek közül a darts és az amerikaifocit említhetném, amellyel óriási rajongótáborra tettünk szert, de a kézilabda Bajnokok Ligája, a Bundesliga és a labdarúgó Európa-liga küzdelmei is bőven leültetik az embereket a képernyő elé" – mondta Máté Pál, aki kiemelte a Sport TV darts- és amerikaifoci-közvetítéseit, amelyekkel óriási rajongótáborra tett szert a csatorna, melynek közel 200 ezer követője van a közösségi oldalon.

Máté Pál szerint a fiatalokat is le lehet ültetni a televízió elé Forrás: youtube.com

A Sport TV főszerkesztője is úgy gondolja, hogy a fizetős tartalmak egy ideig még nem fognak berobbanni a magyar sportpiacra.

„Rengeteg sportcsatorna van, mindent lefed a kínálat, ráadásul ott vannak a nyelvi korlátok is. Nyilván ha ennek lesz terjedése, akkor először angol, spanyol, német és olasz nyelvterületeken fog elterjedni. Magyarországon még hosszú idő, mire ez megveti a lábát" – tette hozzá Máté Pál.

Dóczi Tamás, a Testnevelési Egyetem sportszociológusa szerint a mai fiatalokba már bele van kódolva, hogy egyszerre több dologra figyeljenek.

„Az a generáció, amelynek az online világ már kisgyerek korától ott van az életében, megszokja az azonnaliságot. Ráklikkel valamire, ami azonnal meg fog jeleni. Ugyanakkor az online világ jellemzője a felületesség. Átfutunk valamit, aztán megyünk is tovább. Mindannyiunkat erre tanít az internet. Az idősebbeket is, csak a fiatalok ezt már természetesként veszik. Szintén fontos dolog a történetben a multitasking, amikor egyszerre több dolgot csinálunk.

– kezdte Dóczi Tamás, aki úgy érzi, hogy a posztmodern kor egyik sajátossága, hogy már nincsenek nagy történetek, inkább csak szeletek. – Ez a meccseknél is megmutatkozik, mert lehet, hogy nem érdekel az egész, ezért csak az összefoglalót nézem meg. Átpörgetem, és ami nekem ebből kell, azt kiválogatom. Az online-ság következménye, hogy én választhatom ki, hogy mit akarok látni a képernyőn. Régebben egy csatornán volt adás, és azt kellett nézni, amit kaptunk. Majd a következő generáció már abban nőtt fel, hogy lehet ugrálni a tévécsatornák között, de még akkor is azt kapta, amit ott adtak.

Mára eljutottunk arra a szintre, hogy óriási a szabadság és a választási lehetőség".

A Z generáció tagjai már nem tudnak egyszerre egy dologgal foglalkozni Forrás: Cultura Creative/Gpointstudio

Sokak szerint hamarosan eljöhet az ideje, hogy a streaming szolgáltatók kiszorítják a piacról a tévécsatornákat. Az M4 Sport csatornaigazgatója és a Sport TV főszerkesztője egyelőre nem tart ettől a folyamattól. Dóczi Tamás szerint sem fogják hagyni a tévétársaságok, hogy elveszítsék legfontosabb műsoraikat.

„Ez a folyamat jelenleg is zajlik, és gyorsulni is fog, de a tévének azért bőven van még ideje. Egy felmérés szerint a fiatalok már többet néznek más képernyőt, mint tévét.

Ha a piacon felgyorsulnak az események, akkor a nézőknek is menniük kell. Ettől függetlenül a televízió továbbra is jelen van, és a csatornák nem fogják tétlenül nézni, hogy elveszik tőlük a lehetőségeket. Több tévétársaságnak is van már online elérhetősége, ahol a nézők plusz tartalomhoz juthatnak. Úgy gondolom, a tévétársaságok leginkább ebbe az irányba tudnak mozogni" – tette hozzá Dóczi Tamás, a Testnevelési Egyetem sportszociológusa.

Magyarországon a sportcsatornáknak egyelőre nincs okuk a rettegésre, de a Z generáció fogyasztási szokásai már előrevetítik a televíziós sportforradalmat. Sokaknak nyilván olyan szokatlan lesz, mint a videobíró bevezetése a labdarúgásba, de a technika rohamos sebességgel fejlődik, ezzel pedig muszáj lesz tartanunk a lépést.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!