A lista összeállításánál nem csak azokat a pénzeket vették figyelembe, amit konkrétan sportolással kerestek, hanem a reklámszerződésekből keletkezett jövedelmeiket is, s mindezt átszámolva 2023-as árfolyamra.
Talán nem annyira meglepő, hogy a lista élén a Chicago Bulls egykori kosárlegendája, Michael Jordan áll. A világ valaha volt egyik, ha nem a legjobb játékosának a keresete elérte a 2,7 milliárd fontot.
Egy font 430 forint körül jár, így nem nehéz kiszámolni, hogy ezer milliárd forint feletti összegről beszélünk, ami épp ésszel egész egyszerűen felfoghatatlan. Gondoljunk csak arra, hogy Magyarországon már egy 3-4 milliárd forint körüli lottónyeremény is mekkora összegnek számít.
Ezen annyira nincs is mit csodálkozni, mivel a 14 idénye alatt hatszor lett bajnok, 14-szer All Star, hatszor a rájátszás és a döntő legjobb játékosa, tízszer a liga pontkirálya, ötször az Év legértékesebb játékosa volt, ezzel az NBA történetének legsikeresebb játékosává vált.
A Nike-val kötött szerződése a mai napig érvényben van, az Air Jordan márkájú termékek még mindig töretlen népszerűségnek örvendenek. 2013-ban az eladások elérték a 2,25 milliárd dollárt,
ezzel a piacon minden második eladott kosárlabdacipő Air Jordan volt. Ez volt minden idők legsikeresebb szponzorációs szerződése. Pályafutása során rengeteg terméket reklámozott, a teljesség igénye nélkül, üdítőitaloktól kezdve (Coca-Cola, Gatorade) elemeken át (Rayovac) autókig (Chevrolet).
Ezen reklámszerződéseinek egy része ma is él. A fizetéséből és a szponzori pénzekből több százmillió dolláros vagyonra tett szert.
Reklámértékét jól mutatják a nevével fémjelzett kölni eladási adatai: a piacra dobást követő 2 hónapban 1,5 millió üveggel adtak el belőle. Jordan saját bevallása szerint a pénzügyi sikereiben óriási szerepe volt ügynökének, David Falknak.
A listán ezt követően szinte csak golfozók jönnek: Tiger Woods, Arnold Palmer és Jack Nicklaus, de a tizedik helyen álló Phil Mickelson is ezzel a sporttal keresi a kenyerét. De ne rohanjunk ennyire előre, nézzük szép sorjában.
A második helyen álló Tiger Woods 2 milliárd fontos keresete is egészen elképesztő. A botrányairól is elhíresült golfozónak így bőven jut pénze az ügyvédekre.
Az amerikai sztár igazi szörnyetegként bánt a nőkkel. Ezt a viselkedésmintát otthonról hozta: Woods apja gyakorlatilag tönkretette saját gyermekét.
Woods az eddig elért eredményei alapján minden idők egyik legsikeresebb golfozója. 2008-ban ő volt a legjobban fizetett profi sportoló, miután 110 millió dollárt keresett.
Korábban őt is szerződtette a Nike, amely Michael Jordan utódját látta benne, és Woods főszereplésével
olyan reklámot dobtak piacra, amely a golfon belül uralkodó, bőrszín miatti egyenlőtlenségekre hívta fel a figyelmet.
Arnold Palmer, a Király
Woodsot az ugyancsak amerikai golfozó, Arnold Palmer követi 735 millió fontos nettó vagyonával, köszönhetően a nyereményeknek és az üzleti vállalkozásoknak.
Érdekesség, hogy a 2016-os halála után is folytatták a vagyonának nyilvántartását, ez
ma 1,4 milliárd fontnak felelne meg.
Palmert széles körben a sportág történetének egyik legnagyobb és legkarizmatikusabb játékosaként tartják számon. Története 1955-ig nyúlik vissza, számos versenyt nyert a PGA Touron és a ma PGA Tour Champions néven ismert versenyen.
A The King (A Király) becenévre hallgató Palmer a golf egyik legnépszerűbb sztárja volt, igazi úttörő, a sportág 1950-es években kezdődő televíziós korszakának első szupersztárja volt.
Palmer sokrétű, golfhoz kapcsolódó üzleti karriert futott be, többek között a Bay Hill Club and Lodge tulajdonosa volt Orlandóban, Floridában. Palmer egyik legújabb terméke - 2001-től tömeggyártással - az Arnold Palmer néven ismert ital -, amely édesített jeges teát limonádéval kombinált.
Az évek során Palmer több más márkakereskedést is felvásárolt több államban- Az Arnold Palmer Motors néven ismert Latrobe márkakereskedés 2017-ben 36 évnyi tevékenység után zárt be.
Az Arany Medve
Palmer régi riválisa, Jack Nicklaus 722 millió fonttal zárt, ami jelenleg már 1,354 milliárd fontot jelent. Becenevén a "The Golden Bear" (Az Arany Medve) minden idők egyik legnagyobb golfozója volt. Pályafutása során 117 profi tornát nyert, negyedszázad alatt rekordot jelentő 18 bajnoki címet hódított el.
Nicklaus hírneve lehetőséget adott számára, hogy jelentős bevételre tegyen szert a pályán kívül is. Ezeket az üzleti lehetőségeket Mark McCormack segítette elő, aki Palmert és Gary Playert is irányította.
Az IMG a golfmenedzsment bázisának kiépítése után végül más sportágakra is terjeszkedett.
Az 1970-es évek elején Nicklaus elhagyta az IMG-t, hogy létrehozza saját menedzsment ügynökségét, a Golden Bear Inc.-t. Nicklaus többek között szerződést írt alá az Eastern nevű légitársasággal is.
A támogatók tették milliárdossá
Igaz, "csak" a tizedik helyen, de felkerült a listára még egy golfozó, Phil Mickelson is, aki 855 millió fontot keresett, ami most összesen 1,13 milliárd fontot jelent már.
A sztárgolfozó 45 versenyt nyert a PGA Touron, köztük hat nagy bajnokságot. Három Masters címet (2004, 2006, 2010), két PGA Championshipet (2005, 2021), és egy Open Championshipet (2013) húzott be. Érdekesség, hogy a 2021-es PGA-bajnokságon aratott győzelmével, Mickelson 50 éves, 11 hónapos és 7 napos korában a történelem legidősebb győztese lett.
Bár Mickelson második helyen áll a PGA Tour minden idők legjobban keresők listáján, a golfozó sokkal többet keres az egyéb bevételekből, mint a pénzdíjakból. 2015-ben a Forbes 51 millió dollárra becsülte Mickelson éves bevételét.
A Mickelsont szpozoráló főbb cégek: az ExxonMobil, a Rolex és a Mizzen+Main. Korábban a Titleist, a KPMG, a Workday, a Bearing Point, a Barclays, az Amstel Light és a Ford.
2022-ben Mickelson jelentős számú szponzort veszített el, köztük a KPMG-t, az Amstel Lightot és a Workday-t, miután megjegyzéseket tett a Szaúd-Arábia által támogatott golfligáról, a LIV Golfról.
Nem ez volt az első balhéja, 2014. május 30-án a The Wall Street Journal arról számolt be, hogy az FBI és az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) nyomozást indított Mickelson és társai ellen Clorox és Dean Foods részvényekkel kapcsolatos csalások miatt.
Cristiano Ronaldo az ötödik helyen áll az első labdarúgóként
1,312 milliárd fontos bevétellel, Lionel Messi két hellyel van lemaradva a nagy rivális Ronaldo mögött, 1,229 milliárd fontot szerzett a karrierje során.
Az ötszörös aranylabdás, Európa-bajnok portugál világklasszis mesebeli összeget keres jelenleg is a szaúdi al-Nasszr együttesénél - évente 200 millió eurót keres, ami havonta 16,6 millió euró, hetente pedig 3,8 millió -, de eddig sem panaszkodhatott.
Érdekesség, hogy egy tavalyi kutatás szerint minden egyes Instagram megnyilvánulásának 3,1 millió font (1,4 milliárd Ft) az értéke. A közösségi oldalak, a fizetése és a prémium mellett is bőven van mit a tejbe aprítania. A Forbes kimutatásai alapján, 2013-ban a második legjobban kereső sportoló lett,
a maga 80 millió dollárjával, amiből 28 millió dollár származott a szponzori, és reklám bevételekből. A Nike-nál hosszútávú szerződése van, ahol a korábbi információk szerint éves szinten 20,6 millió dollárt tehet zsebre.
Emellett egy saját márkával is rendelkezik a portugál, a CR7-tel, ahol többnyire alsónadrágokat, parfümöket dob a piacra.
A Nike mellett olyan brandek álltak korábban is mellette, mint a Tag Heuer, a Motorola, vagy éppen a Samsung, vagy korábban a Coca-Cola.
Ezzel kapcsolatos az egyik legismertebb megnyilvánulása, mikor eltette az asztalról a kólás üvegeket és inkább vízivásra buzdított mindenkit a 2020-es foci-Eb egyik sajtótájékoztatóján.
Lionel Messi sincs sokkal elmaradva a portugáltól, 1,229 milliárd fonttal. A hétszeres aranylabdás, immár világbajnok támadó jelenleg a PSG-nél keresi rongyosra magát. De neki se csak a fizetéséből és a közösségi oldalakból származik bevétele.
A PSG játékosának percdíja a pályán 25 ezer forint, szponzorált megosztásaival pedig átlagosan 751 millió forintot keres.
Az elmúlt 12 hónapban 2 milliárd interakció fűződik Lionel Messi nevéhez az Instán, támogatói ezzel 59 millió dollár (22,31 milliárd forint) hozzáadott értéket generáltak. A világklasszis csakis kizárólag a legnagyobb szponzorokkal dolgozik együtt.
Többek között az Adidasszal, a Budweiserrel, a Hard Rock Internationallal, a Mastercarddal, a PepsiCo-val, a Sociosszal, na meg még legalább 10 világmárkával. Nemrég a népszerű háborús videójáték, a Call of Duty Warzone 2 előzetesében tűnt fel állig felfegyverkezve.
Ezek a cégek 50 millió dollárral, vagyis 18,9 milliárd forinttal járulnak hozzá a kasszájához minden évben.
Az NBA jelenlegi legnagyobb sztárja, Lebron James a hatodik helyen áll 1,271 milliárd fontos értékű bevétellel.
A Lakers klasszisát, "King Jamest" az NBA jelenlegi legnagyobb sztárjaként tartják számon középiskolai évei óta. Ő szerezte a legtöbb pontot az NBA történetében, megelőzve Kareem Abdul-Jabbart 2023-ban.
A színészkedő kosárlegenda - a Space Jam 2. mozifilmben is főszerepet játszott -, a négyszeres NBA-bajnok 400 millió dolláros fizetése mellett szponzorációkból és üzleti érdekeltségeiből mintegy 900 millió dollárt keresett 2022-ben.
Ki ne emlékezne rá, bejárta a világsajtót, hogy történelmi, élete végéig szóló szerződést kötött a Nike-val 2015-ben, de többek között médiavállalkozást is vezet. 2012-ben 1 millió dollárt fektetett egy éppen induló étteremláncba, a Blaze Pizza-ba,
de két százalékos részesedést birtokol a Liverpool futballcsapatában is.
A bokszlegenda Floyd Mayweather az első és egyben az egyetlen bokszoló a listán, aki 922 millió fontot keresett, mielőtt hivatalosan
2017-ben visszavonult volna, és most 1,171 milliárd fontot ér a keresete.
Az amerikai bokszpromóter és egykori profi ökölvívó, akit gyakran a történelem legjobb védekező bokszolójaként emlegetnek, veretlenül vonult vissza.
Bokszkarrierje során több mint 1 milliárd dollárt keresett.
Mayweather leginkább ingatlanokba fekteti vagyonát, a portfóliója hatalmas növekedésnek indult, miután milliós befektetéseket eszközölt. Mayweathernek egy 93 emeletes New York-i felhőkarcolóban is van részesedése, valamint sztriptízklub, divatcég, és zenei kiadó is szerepel az üzletei között,
és az egyik legnagyobb anyagi célkitűzése, hogy a ringen kívül is elérje azegy milliárd dolláros bevételt. Mindemellett Las Vegasban, Los Angelesben is van otthona, és Beverly Hillsben is birtokol egy 25 millió dolláros kastélyt.
Mayweather impozáns autógyűjteménnyel rendelkezik, van magánrepülőgépe is,
továbbá egy különleges karóragyűjteménye, amelynek egyik ékes darabja önmagában 21 millió dollárt ér. A korábbi bokszoló nem is rejti véka alá a gazdagságát, gyakran oszt meg polgárpukkasztó képeket.
A teniszező Roger Federer a kilencedik helyen áll 1,146 milliárd fonttal.
A 2022-ben visszavonuló svájci klasszis profi pályafutása során összesen 310 héten keresztül vezette az ATP világranglistáját – 237 hétig folyamatosan –, mindkét eredménnyel új rekordot állítva a férfi tenisz történetében. Pályafutása során 1251 meccset nyert, összesen 103 címet szerzett, ebből 20-at Grand Slam-tornán, 28-at ATP Masters Series-versenyen, hatot az évzáró ATP-világbajnokságon (ATP World Tour Finals). Megnyerte mind a négy Grand Slam-tornát, s ezzel teljesítette a karrier Grand Slamet.
2022-ben is Roger Federer volt a legnagyobb mértékben gazdagodó teniszező, pedig nem is játszott. Ebben az időszakban 90 millió dollárral (35,8 milliárd forint) gyarapodott, pedig a tornák pénzdíjaiból egyetlen dollárra sem tett szert,
a teljes összeg a szponzori szerződéseiből és befektetéseiből származott.
Hiába szakított 2019-ben a Nike-val, 41 millió dolláros (AUD), tíz évre szóló szponzori szerződést kötött a japán Uniqlo céggel.
Emellett többek között olyan cégek támogatták, vagy támogatják a mai napig, mint a Wilson, a svájci tejipari vállalat, az Emmi AG, a Rolex, a Mercedes, a Gillette, vagy éppen a Lindt csokoládégyár.
Érdekesség, hogy az első tízből olyan figyelemre méltó nevek maradtak ki, mint
például a Forma-1-es legenda, Michael Schumacher, a korábbi focista, David Beckham, a PSG szupersztárja, a focista Neymar, a Forma-1 hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton, a bokszoló Mike Tyson, vagy éppen az MMA-harcos, Conor McGregor.
Pedig mondani sem kell, hogy az említett nevek sem aprópénzt keresnek, kerestek a csapataiknál, a közösségi médiában. Arról nem is beszélve, hogy Beckhamnek is saját márkája van, de az összes említett sportolót támogatja valamelyik gigacég. Bár a Top10-es listára nem fértek fel, azért az éhenhalástól őket sem kell félteni.