December 7-én a Manchester United stadionjában, az Old Traffordon találkozott a 20-szoros angol bajnok, háromszoros (BEK-) BL-győztes sztárcsapat vezetősége és Sir Dave Brailsford valamint Jean-Claude Blanc, az INEOS óriásvállalat két legmagasabb rangú, sportért felelős vezetője. Mikor a Jasszim sejk vezette katari csoport visszavonta a klubra tett ajánlatát, tulajdonképppen eldőlt, hogy a világ egyik legnagyobb vegyipari vállalata lesz az utóbbi tíz évben apróbb sikerektől (1 FA-kupa, 2 Ligakupa és egy Európa-liga került a vitrinbe) eltekintve csak a kudarcokat halmozó sztárcsapat tulajdonosa.
Sir Jim Ratcliffe, az INEOS tulajdonosa nem is akárkiket küldött az Old Traffordra, két valóban fontos ember ült le tárgyalni a klub megbízott igazgatójával, Patrick Stewarttal, és a futballügyekért felelős John Murtough-val.
Sir Dave Brailsford, az INEOS sportigazgatója, valamint a cég teljes sport portfólióját átfogó Jean-Claude Blanc felbukkanása azt jelzi, hogy komolyak a szándékok, aminek nem fog mindenki örülni.
Ratcliffe ugyanis már jelezte, hogy amennyire csak majdani tulajdonosi jogosítványai engedik, a klub minden területén komoly változásokat szeretne eszközölni. Patrick Stewart korábban a Brit Kerékpáros Szövetség (British Cycling) teljesítményért felelős igazgatója volt, míg Blanc a Juventusnál dolgozott klubigazgatóként, mielőtt átigazolt volna marketing nagyfőnöknek a Paris Saint-Germainhez. Minden bizonnyal a francia lesz az új vezérigazgató, ő veszi át a novemberben lemondott Richard Arnold helyét, és sokak szerint akkor kezdődik majd csak az igazán rossz világ.
Blanc (aki csak névrokona a korábbi Juventus-játékosnak és edzőnek, Laurent Blanc-nak) ugyanis Torinóban és Párizsban is megmutatta, hogy könyörtelenül elvégzi a piszkos munkát és meghozza azokat a döntéseket, amiket muszáj meghozni.
"Megérkezel egy környezetbe, ami szükségszerűen borzasztóan felfokozott állapotban van, hiszen probléma hegyekkel kell szembenézned.
Az első 100 nap éppen ezért sorsdöntő, ha hozol egy rossz döntést ebben a 100 napban, máris mindenek vége, és húsz évbe telik kijavítani.
Mi az első 100 napban sok jó döntést hoztunk" - mondta a Financial Timesnak 2015-ben már a PSG pályára állításának egyik főszereplőjeként.
A vállalat évtizedek óta jelen van a sportban. Többnyire jó üzleti érzékkel látják meg, hova érdemes beszállni, de, ha rendet kell tenni valahol a sikerekért, akkor szívfájdalom nélkül hozzák meg a szükséges döntéseket. Az INEOS a világ egyik legnagyobb petrolkémiai cége, és, ahogy saját területén, úgy a sportban sem szeret második lenni. Mindig-mindenhol persze nem lehet győzni, de, ahol lehet, ott kell is.
A cég nem szórja ész nélkül a pénzt például a svájci bajnokságban, hiszen az nem kardinális kérdés, hogy bajnok lesz-e a Lausanne, ahogy az sem cél, hogy - bár megtehetnék - belemenjenek egy költekezési versenybe a Paris Saint-Germainnel.
Éppen megfelel a dobogó környékén egerészni.
A profi kerépársport, valamint a két csúcskategóriás technikai sport, a Forma-1 és a vitorlázás már más tészta, ott a legjobbnak kell lenni, ami, ha nem is mindig sikerül, de ez az egyértelműen kitűzött cél a csapatvezetők és a versenyzők számára is. De böngésszük végig a sport tárgyú befektetések listáját!
Aki csak egyszer is nézett az elmúlt négy évben országúti kerékpárversenyt, ami magasabb szintű volt egy tömbkörüli biciklizésnél, az egészen biztosan találkozot az INEOS nevével. A cég 2019-ben a sportágból távozó Sky helyére lépve vett át annak World Tour (az országúti kerékpározás legmagasabb szintje) csapatát. Ez egy olyan akvizíció volt, amikor az INEOS nem egy anyagi, szervezeti gondokkal küzdő, lerongyolódott brigádot karolt fel, hanem az adott sportág aktuálisan legjobb csapatát vette a nevére.
A Sky 2019-ben hét éven belül a hatodik Tour de France-t nyerte, akkor éppen Geraint Thomas révén, a csapat azonban éppen a dominanciája miatt első számú közellenség volt a szurkolók körében.
Dave Brailsford volt az, aki megkereste Ratcliffe-et az ötlettel, ő pedig igent mondott. Az eddig inkább rejtőzködő életmódot folytató ekkoriban kezdett többet szerepelni a nyilvánosságban, a rossznyelvek szerint pedig csak azért szállt be a kerékpársportba, hogy kicsit "zöldebbé" tegye kőolajra épülő cégét.
A csapat megvételét végül stílszerűen egy Brailsforddal és G. Thomassazal közös monacói bringázás során döntötte el Ratcliffe, akit nem tántorított el, hogy a Sky versenyzőit folyamatosan doppingolással vádolták akkoriban. Szögezzük le: soha egyetlen versenyzőjük sem bukott meg!
A csapat Egan Bernal révén rögtön egy Tour de France-győzelemmel nyitott, a további igazán nagy sikerek azonban elmaradtak. A 2020-as és 2021-es Giro d'Italia-győzelem csak szépségtapasz volt a COVID-19-járvány idején felemás (rengeteg hiányzó, illetve verseny közben kizárt bringás) mezőnyök idején. A csapat versenyzői ugyan nyertek világ- és olimpiai bajnoki címeket (Filippo Ganna például mindkettőből gyűjtöt), de hiába tripláztak Tokióban (Richard Carapaz az országúti, Ganna az időfutam, míg Tom Pidcock a mountainbike aranyérmet vitte haza), a legfontosabb versenyen, a Tour de France-on hol egy szlovén (Tadej Pogacar), hol egy dán (Jonas Vingegaard) siheder húzta keresztül a számításaikat.
Ráadásul a holland Jumbo-Visma és az UAE Team Emirates nem volt rest irdatlan pénzeket költeni, hogy versenyben maradjon, ráadásul még sportszakmailag is felvették a versenyt a britekkel.
A csapatnak tehát 2021 óta nem nyert Grand Tourt, azóta mintha átok ülne rajtuk: Chris Froome és Egan Bernal is súlyos balesetet szenvedett, az is csoda, különösen utóbbi esetében, hogy még életben vannak, nemhogy versenyeznek. G. Thomas esik-kel, Tao Geoghegan Hart szintén nem a szerencse fia, ő jövőre már a Lidl-Trek versenyzője lesz, nem pedig az INEOS következő brit Tour-győztese. Rajta kívül a fél csapat távozik, de a legfontosabb ember, a gárdát két éve tulajdonképpen egyedül irányító Rod Ellingworth is. A csapatvezetés pedig nem árulja el, hogy magától ment vagy küldték.
Egy biztos: a World Tour legnagyobb, 52 millió eurós költségvetéséből gazdálkodó csapatánál nem elég az élmezőny hátát nézni...
A végén még kiderül, hogy valami az INEOS-nak is túl nagy falat. Jim Ratcliffe 2019-ben vette meg a Mercedes csapat 33 százalékát, így a német autógyártóval, valamint Toto Wolff csapatfőnökkel azonos értékű és befolyású tulajdonos lett. Itt ugyanis nem nagyon jönnek a győzelmek, amiről főleg a Red Bull és Max Verstappen tehet. Az első évben, azaz a 2021-es szezonban a Mercedes még sorozatban nyolcadszor megnyerte a konstruktőri világbajnoki címet, Lewis Hamilton azonban csak második lett a pilóták pontversenyében a holland mögött. De legalább nyertek kilenc futamot (8-at Hamilton, 1-et pedig Valtteri Bottas), míg
az elmúlt két idényben összesen egy(!) alkalommal állt Mercedes-pilóta a dobogó tetején,
amikor 2022-ben George Russell nyerni tudott az utolsó előtti futamon Sao Paulóban.
A Mercedesnek nem jöttek jól az FIA szabálymódosításai, melyekhez a Ferrari jobban, a Red Bull pedig sokkal jobban alkalmazkodott. De kit érdekel, ha így is dől a pénz, mondják az INEOS londoni központjában. Az elmúlt években ugyanis soha nem látott mértékben nőttek a Forma-1 kereskedelmi bevételei, ezzel együtt pedig a csapatok piaci értéke is az egekbe szökött: a Mercedes becslések szerint mintegy 815 millió eurót ér, a 2022-es üzleti évben pedig közel 90 millió euró profit osztottak szét a három tulajdonostárs között.
A Forma-1 is drága mulatság, de a vitorlázás legmagasabb szintje talán még az autósport csúcskategóriáján is túltesz. Ratcliffe 2017-ben ismerkedett meg az olimpiai bajnok vitorlázóval, Ben Ainslie-vel, aki szinte megszállottan hajszolta az Amerika Kupa-sikert, ami a sportvitorlázás csúcsa.
Azonban még a Forma-1 történetének legzseniálisabb mérnökével, Adrian Newey-val az oldalán sem járt sikerrel.
Ratcliffe, aki maga is lelkes vitorlázó, 2018-ban jelentette be, hogy tokkal-vonóval megveszi a csapatot potom 110 millió fontért, egyúttal az összes addigi támogatótól is elköszönt.
2019-ben bemutatták a csapat első hajóját, a Britanniát, a COVID-19 járvány azonban keresztbe húzta a nagy terveket. Maradt a további fejlesztés, amibe már beszállt a Mercedes F1-es csapat is, pontosabban annak "alkalmazott tudomány" részlege. A Britannia II 2021 februárjában mégis kudarcot vallott Aucklandben, ahol az Emirates Team New Zealand csapat kihívójának jogáért szálltak vízre. Az elődöntőben aratott 4-0-s győzelem után a döntőben 7-1-re lemosta őket az olasz Luna Rossa Prada Pirelli csapat.
Így maradt az újabb felkészülés, mert az INEOS Britannia jövő ősszel újra megpróbálja...
Ha az igazi topfociban még nincs is tapasztalata az INEOS-nak, azt nem lehet mondani, hogy valamennyire már ne ismernék a világ legnépszerűbb sportágát. Az INEOS kicsiben a City Group-ot másolja, és, ha akkorára még nem is nőttek, de azért már jelen vannak két kontinens három országában.
A portfólióba tartozik a francia OGC Nice, a svájci Lausanne-Sport és az elefántcsontparti Racing Club Abidjan.
Utóbbi klub kiváló "játékostermelője" előbbi kettőnek, melyek közül egyértelműen a francia csapat a fontosabb Ratcliffe számára. Dave Brailsford is az ő kedvükért hagyta ott a kerékpáros csapatot.
Ratcliffék kezdő csapattulajdonosként 2017-ben elkövették azt az amatőr hibát, hogy megpróbálták megváltoztatni a Lausanne címerét és klubszíneit, de gyorsan rájöttek, hogy ez nem egy bringás csapat, ahol senkit nem érdekel, milyen színű trikóban tekernek a sportolók. A szurkolók elég hangosan és egyértelműen magyarázták el a különbséget...
"Engesztelésül" a csapat kapott 2020-ra kapott egy új, 12 ezer férőhelyes stadiont, bár talán jobban örültek volna a drukkerek, ha 2018-ban és 2022-ben nem esett volna ki a csapat az élvonalból.
A MU-szurkolók dörzsölhetik a tenyerüket, hiszen,
ha az INEOS 2017 óta 50 millió svájci frankot költött a Lausanne-ra, 2019 óta pedig 100 millió eurót a Nizzára,
bizonyára bőkezű lesz akkor is, amikor a világ egyik legsikeresebb sportmárkáját kell felfuttatni. Az, hogy sok pénzből még többet lehet csinálni, egész biztos csábító lesz Ratcliffe és az INEOS számára, ez viszont ugyanakkor nem garancia az eredményekre: a Lausanne, mint írtuk már kétszer is kiesett, a BL-álmokat szövögető Nice-nél pedig lassan alakul a szőttes, a csapat eddig két-két 5. és 9. helyet tudott összehozni a Ligue 1-ben.
Sok szurkoló a Lausanne és a Nizza vergődését összekapcsolva már "INEOS-átok"-ról beszél, ami a pénzbőség ígérete mellett akár meg is rémisztheti a MU-szurkolókat.
Ha valakinek, akkor a nizzai drukkereknek biztos lesznek álmatlan éjszakáik a United részesedés megvásárlása miatt: az OGC Nice jelenleg a PSG mögött második a tabellán, de kérdés mennyit tud, akar, illetve fog áldozni rá az INEOS az új kedvenc mellett. Ráadásul azonos tulajdonosi körbe tartozó klubok nem is nevezhetnek ugyanabba az UEFA-sorozatba, ami szintén megoldásért kiált, ha mindkét klub - álmodjunk egy merészet - BL-induló lenne.
Egy kis átigazolási botrány
A Nizza 2022 nyarán vette meg a 21 éves francia védőt, Alexis Beka Bekát a Lokmotív Moszkvától. Csakhogy az orosz csapat 100 százalékos tulajdonosa az állami kézben lévő Orosz Vasutak, ami szerepel az Európai Unió szankciós listáján. Így az a 14 millió euró, amit a fiatal védőért Moszkvába utaltak, úgyis tekinthető, mint, amivel Oroszország Ukrajna elleni háborúját finanszírozták. Az INEOS a The Athletic megkeresésére csak annyit közölt, hogy ők mindenben szabályosan, a hatályos törvényeknek megfelelően jártak el.
Alexis Beka Beka egyébként másról is híres: ő az a futballista, aki idén nyáron szerelmi bánattól hajtva órákat állt egy 100 méter magas viadukt szélén öngyilkosságot tervezve.
Mint már láttuk, Jim Ratcliffe szeret pénzből pénzt csinálni, így szívesen vesz részt olyan társulásokban, amelyek emelik saját cége piaci értékét, vagy éppen annak a társaságnak az értékét, amelybe pénzt fektetett a majdani haszon reményében. Ilyen az új-zélandi rögbiválogatott, amelyik az októberben véget ért világbajnokságon egy drámai döntőben maradt alul Dél-Afrikával szemben, de a szövetség már tavaly is rekorbevételt ért el, amit idén alighanem túlszárnyal majd. Ez pedig biztos, hogy nem rossz hír a főtámogatónak sem.
Ahogy az sem, volt rossz döntés, amikor beálltak a kenyai legenda, Eliud Kipchoge maratonfutó rekordkísérlete mögé, az atlétika szupersztárja pedig 2019. október 12-én első emberként futotta le két órán belül a 42,192 km-es távot. A rekordhoz Kipchoge páratlan tehetsége mellett kellett a Nike szupercipője és az INEOS tudományos potenciálja és a bécsi futást megelőző tengernyi teszt elvégzésének finanszírozása. De minden pennyt megért!
A 71 éves milliárdos Manchester közelében született (Failsworth-ben) egy asztalos apa és egy irodista anya fiaként. Mindig ambiciózus volt, gimnázium után egyetemre ment, előbb vegyész szakon szerzett diplomát Birminghamben, majd üzleti tanulmányokból Londonban. Első munkahelye az Esso olajipari óriás volt, ahol gyorsan felmérte, hogy a további tanulás fogja előre vinni a ranglétrán. A '90-es évek közepén Inspec nevű cégével bevásárolta magát a BP Chemicals antwerpeni egységébe, amit 1999-ben már az időközben megalapított INEOS-szal vett meg. Az üzlethez jelzálogot vett fel a házára teljesen eladósítva magát.
De a terv bejött, a cég szépen fialt, Ratcliffe pedig sorra vette meg nagyvállalatok olyan kisebb egységeit, amit azok fölöslegesnek gondoltak. 2006-ban már a BP teljes finomító és petrolkémiai ágazatát megvette, az INEOS központját pedig évi 100 millió font adómegtakarításért cserébe Svájcba költöztette. Ratcliffe állítása szerint gyerekkora óta MU-drukker, de nem tagadja, hogy amikor Londonban élt bérletes volt a Stamford Bridge-en. Ahogy az is közismert, hogy Roman Abramovics távozása után ajánlatot tett a Chelsea megvételére, de 4,25 milliárdos ajánlatát elutasították a részvényesek.
Sir Jim Ratcliffe, az asztalos és a titkárnő fia 20,7 milliárd dollárra becsült vagyonával ma a világ 86. leggazdagabb embere, egyben a leggazdagabb brit. Hogy ebből mennyit fog profitálni a Manchester United, azt senki nem tudja, viszont, ha átveri a tervét, hogy kisebbségi tulajdonosként is az övé legyen a döntő szó sportügyekben, akkor legalább a teljesen inkompetens Glazer családtól részben megszabadul a klub és megszabadulnak a szurkoló. Már ez sem lenne kis nyereség.