Születési idő, hely: 1981. május 28., Budapest
Magasság: 164 cm
Súly: 59 kg
Rajtszáma: 1
Pályafutás kezdete: 1986
Motor: Aprilia
Jelenlegi csapata: Bancaja Aspar
Korábbi csapatai: Racing Service, Italjet Racing Team, PEV ADAC Sachsen Honda, Exalt Cycle Aprilia Racing, Semprucci Malaguti Racing, RedBull KTM, Humangest Honda
A MotoGP-ben
Első futama: Cseh Nagydíj, 2000
Első pole pozíciója: Japán Nagydíj, 2005
Első leggyorsabb köre: Malajziai Nagydíj, 2005
Első dobogós helyezése: Kínai Nagydíj, 2005
Első gyorsasági motos vb futamgyőzelem: Olasz Nagydíj, 2005
Legjobb eredményei összetettben: világbajnok (2007), harmadik (2005, 2008)
Futamgyőzelmek: 9
Dobogós helyezések: 25
Pole pozíciók: 10
Versenyben futott leggyorsabb körök: 9
Karrierje során gyűjtött pontjai: 1000
A kezdet
Talmácsi Gábor 1981. május 28-án született, négy évre rá pedig már az édesapja által készített kismotorral járt-kelt. "A motorozás nekem játék volt 10-12 éves koromig" - mondta erről később. Aztán két meghatározó mozzanat végleg pályára állította a fiatalembert: a tévében látott vb-futamok, melyek után saját bevallása szerint "komollyá vált a dolog" és - néhány kitünő magyar bajnoki eredmény után - a 16 évesen, egy hungaroringi Eb-futamon elért negyedik helyezés. Innentől állandó résztvevője az Eb-sorozatnak, melyben két nehezebb év után 2000-ben összetettbeli ötödik helyet ér el, miközben többször is dobogón találja magát leintés után.
MotoGP
Szintén az ezredforduló évében mutatkozhat be a gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentiseinél, egyetlen nagydíjon, a később hazai pályájává avanzsáló brnói versenyen. A rijekai Eb-futamon aztán ajánlatot tesz neki a Racing Service, 2001-ben tehát már teljes szezont tölt a MotoGP-ben, melynek során hatszor ér be pontszerző helyen, összesen 34 egységet gyűjt, végelszámoláskor 18. a mezőnyben. Már ekkor is nagyon megbízható, mindössze két futamot nem fejez be, azokat is műszaki hiba miatt. Talmácsi Gábor személyében húsz évvel Drapál János szereplése után ismét van magyar versenyző az elitben - méghozzá egy kétségtelenül tehetséges versenyző.
A következő években Talmácsi többször csapatot vált, lépked előre, karrierje folyamatosan felfelé ível, egészen 2005-ig. Már 2002-ben közel kerül a dobogóhoz (Brazíliában negyedik egy Honda nyergében), egy évvel később 70 pontot szerez összetettben a korábbi világbajok csapat, az Exalt Cycle Aprilia színeiben, miközben a mezőnyben egyetlenként minden futamot befejez, 2004-ben rengeteget fejlődik segítségével a Malaguti-csapat, Talma pedig 17. helyen fejezi be a szezont.
És jön 2005. Számos ajánlat közül a Red Bull KTM-ére esik Talma és menedzsere, Stefano Favaro választása. Gyári csapat, komoly ambíciókkal. Sosem látott sikerek jönnek: öt dobogós helyezés, köztük három futamgyőzelem, 198 pont összetettben, ami világbajnoki bronzérmet jelent Talmácsinak. A három győzelem egyike azonban kisebb törést hoz Talma pályafutásában. Négy futammal a bajnokság vége előtt célfotóval veri meg csapattársát, Mika Kalliót Katarban, a katarzis azonban elmarad. Kalliónak ugyanis nagyobb az esélye vb-t nyerni (végül öt ponttal marad el Thomas Luthitől és a vb-aranytól), bár matematikailag Talmácsi is versenyben van a címért. A magyar motoros csapaton belüli helyzete meginog, év végén pedig távozni kényszerül.
2006 visszaesést hoz, némi vigaszt jelent Talma számára, hogy egyetlen dobogós helyezését éppen Brnóban szerzi, húszezer szurkolója előtt. És a megbízhatóság ekkor is jelen van: a Francia Nagydíj kivételével mindenhol pontokat szerez, végül legjobb hondásként hetedik helyen zárja a világbajnokságot.
Világbajnoki győzelem idegenben
A 2007-es évet alighanem mindannyian ismerjük: szerződés a spanyol Bancaja Aspar-csapattal, futamgyőzelem Jerezben, a Sachsenringen és Szepangban, hét egyéb dobogós helyezés, továbbá egy csapattárs, akivel felváltva vezetik a pontversenyt, hogy a szezon végén egymás között döntsenek a világbajnoki címről. Idény közben több helyzet is feszültséget gerjeszt csapaton belül, de Talmácsinak soha egy rossz szava, Hector Faubel, a nagy rivális ellenben rendre munkát ad a bulvársajtónak.
A jó szereplésnek köszönhetően a "brnói fesztiválra" immár negyvenezer magyar zarándokol, majd Japánban Jorge Martinez csapatfőnök boldogan kürtöli világgá, hogy két évvel meghosszabbította Talmácsi szerződését. 2008-ban ugyanitt, első számú versenyzőként indul Talma, egy évre rá viszont újabb álma teljesül majd, feljebb lép a 250 kcm-esek közé. A nagyobb motor jobban megy a testalkatához, szakértők szerint ott teljesedhet ki pályafutása.
A vb utolsó két futamára azonban érdemes külön is kitérni: Talmácsi Gábor egy pontos előnnyel vágott ezeknek a viadaloknak. Elvileg sem a két hosszú egyenest felvonultató malajziai, sem a Faubel hazai pályájának számító valenciai ring sem neki kedvezett. Szepangban azonban rendkívül magabiztos győzelmet aratott, míg riválisa csak harmadik lett, így Talma tízpontosra növelte összetettbeli előnyét.
Az utolsó versenyt Spanyolországban kellett vívnia egy spanyol csapatban, spanyol csapattárssal. Az első két hely valamelyikére volt szüksége Valenciában, ahol magabiztosan vezetett a táv első harmadában, ám akkor megérkezett mögé a rosszul startoló Faubel. Onnantól a spanyol próbálta hibára kényszeríteni (ehhez képes egy ízben pont ő maga rontott), a hatalmas küzdelemben Faubel a sportszerűség határáig merészkedett, oda-vissza előzgették egymást, volt, hogy a motorjuk is összeért. Közben apránként érkeztek meg ellenfeleik, az utolsó körben már egészen éles volt a helyzet, a Bancaja Aspar harmadik motorosa, Sergio Gadea teljesen beérte Talmáékat. Az utolsó kanyarban Faubel élre tört, Talma maga mögött tartotta Gadeát, másodikként ért célba, ezzel öt pont előnnyel megnyerte a világbajnokságot.
Új motorral, tévúton
2008-ra övé lett az első számú motor, mezőnnyel szembeni fölény helyett azonban kiforratlan technológia várt Talmára, a szezon első két versenyét feladta és a harmadikon is csak szenvedett világbajnokunk. Később produkált ugyan szép eredményeket a vb-címvédő, de Mike di Meglio tartani tudta összetettbeli előnyét, ráadásul az utolsó öt versenyt törött kézzel teljesítette Talmácsi. Mindennek következtében be kellett érnie a vb-harmadik pozícióval, de a Hollandiában, San Marinóban és Malajziában aratott győzelme így is emlékezetes marad ebből az esztendőből.
Két kategóriával feljebb
Talma 2009-ben egy kategóriával feljebb - a 250 köbcentiseknél - motorozhatott, ám május 25-én szakított a Balatonring Team csapattal. A magyar világbajnok 2009. június 12-től még egy osztállyal feljebb lépett: a Scot Racing Team MotoGP-versenyzőjeként a gyorsasági motorsport csúcskategóriájában, a MotoGP-ben folytatta pályafutását.
Debütál a Moto2
Talmácsi az idei, 2010-es szezont a most debütáló új kategóriában, a Moto2-ben kezdi, ahol 600 köbcentis, négyütemű motorokkal indulhatnak a versenyzők. A szabályok értelmében a motorblokkok, a gumik és az elektronika is egyforma lesz ezeken a gépeken, így óriási versenyek alakulhatnak ki.
Az géposztály iránt, ahol igazi 25 csapat 40 versenyzője vívhat látványos csatákat a 15 pontszerző helyért, nagy az érdeklődés. A MOL büszke rá, hogy a 2010-es versenyidényben is a vállalat lesz Talmácsi Gábor főtámogatója és a Fimmco Speedup csapatszponzora is.
Ebben az évben immár ötödik szezonját kezdheti a világbajnok motorversenyző a társaság támogatásával. Talmácsi mindenesetre jól kezdte az idényt, a Katari Nagydíjon a hét pontot érő kilencedik helyen futott be.