Kis túlzással mondhatjuk, hogy a tankpool24-et a magyar versenyző hozta vissza a semmiből. Amióta Kiss a csapatnál versenyez, hétvégéről hétvégére halmozzák a jó teljesítményeket,
összetettben a negyedik helyen állnak, Kiss pedig a második a pilóták között.
Elég egy kör a Hungaroringen, hogy az ember saját szemével meggyőződjön róla, minek köszönhető mindez: Kiss Norbert tényleg őstehetség.
Annyira érzi a technikát, a pályát, a sebességet, hogy arra egy idő után elfogynak a szavak.
Nem véletlen, hogy elméletben is úgy megy körül a pályán, hogy tizedmásodpercig nem kell gondolkodnia a dolgok sorrendjén.
Annyira nem bonyolult, eleve két sebességi fokozatot használunk csak: kanyar, meg egyenes”
- kezdi nevetve a számára már rutinszerű magyarázatot.
„160-nal érkezünk a célegyenesbe, körülbelül a 100 méteres táblánál kell fékezni. Az egyes kanyarnál visszaváltok hét hosszúba, utána rögtön, gyorsan felváltás, kigyorsítás, a kettes kanyarban megint elérjük a 160-at. Ott nagyon későn, nagyjából 70 méternél fékezünk, nem váltok vissza, alacsony fordulaton lesz meg nyolc hosszúban az autó, nehezen jön vissza az erő, de azért megjön.
Nagyon nehéz a kettes-hármas kombináció a kamionnal, mert ha nagyon nyomom a gázt, akkor keresztbe áll, ha nem nyomom, akkor tolja az orrát és nehéz bevenni a kanyart, nem is igazán megy át padlógázon.
Felérünk a Mansellhez, az egyik leggyorsabb kanyar a pályán.
Az elmúlt években mindig máshová tették ki a bójákat, ami megakadályozza, hogy levágjuk a pályát, kíváncsi vagyok, idén hova kerülnek.
Negyven-ötven métert kell fékezni, 160-ról 115-re lassulunk nagyjából. Az ötös kanyarban is marad a nyolc hosszú, felérünk a sikánhoz, ott vissza kell váltani hét hosszúba. Általában elég jól lehet használni a kerékvetőket, utána nyolc hosszú a sikán utáni bal-jobban is.”
A pálya hátsó részéhez érkezve Kiss Norbert elmondja azt is, hogy a versenykamionnal ugyanazokat az íveket használják, mint amiket a túraautók autóznak, a ritmusban sincs különbség. Eltérés viszont, hogy a versenykamion jóval alacsonyabb fordulaton fut, főleg a kanyarokban, az egyenesekben aztán felgyorsul.
Lassan reagál, mégiscsak egy mamutról van szó, finoman és türelmesen kell kezelni”
- indokolja az eltéréseket. „Fordítva van, mint a benzinmotoros versenyautóknál. Azokat ki kell forgatni tiltásig, a lehető legkésőbb felváltani, itt viszont a lehető legkorábban kell feljebb kapcsolni, hogy az egyenes kigyorsítási szakaszban ne legyen váltás. Ha ugyanis hajtáskimaradás van, sok időt veszítünk” - majd folytatja a pályaismertetőt.
„Az Alesi előtti bal törés átmegy padlógázon, majd jön a pálya egyik leggyorsabb kanyarja, az Alesi, ott csak egy kicsit kell fékezni, a kigyorsításra kell koncentrálni, mert a lejtőn lefelé éppen elérjük a 160-at. A lejtő alján nagy egyenes féktáv, erőset kell fékezni, vissza kell váltani hetesbe megint, aztán az utolsó két nagyon hosszú kanyart meg lehet csinálni elvileg nyolc hosszúban, a gumik állapotától függ.”
Kiss Norbert Mercedes versenykamionját a tankpool24, a motort az MB Tech építi. „Nagyon sok utcai alkatrész van benne, de minden át van alakítva versenyzésre,
ezer lóerős és ötezer newtonméter a nyomatéka. 5300 kiló az egész szerkezet, ez a minimum súly a szabályok szerint.
Alacsonyan van a súlypontja, hiszen a fülke 330 kiló körüli, a maradék súly a kerekek magasságában oszlik el. Hátul hajt, ami a vezetési élmény szempontjából kulcskérdés, jól lehet vele menni, örülnék neki, ha farnehezebb lenne.”
Hogy hogyan néz ki mindez a gyakorlatban? Tökéletesen elmondja ez a 2.22 perces videó. Érdemes figyelni, mennyi mindennel foglalkozik menet közben a versenyző.
Kiss Norbert közben megszerezte a pole-pozíciót a hungaroringi első versenyre.