Michelisz Norbert az év elején azt mondta, az nyeri idén a túrautó-világbajnokságot, aki a szezonban a legegyenletesebb teljesítményt nyújtja. Igaza lett: hiába volt három győzelemmel, számos dobogóval és három pole pozícióval a magyar pilóta a mezőny leggyorsabbja, végül riválisa, a svéd Thed Björk hódította el a trófeát Katarban.
Ez számára nagy csalódás volt. Most már valamivel jobban érzi magát, de még eltart egy ideig, mire helyre teszi magában a történteket.
Fel tudja idézni, mi történt Katarban azok után, hogy befejeződött a szezon utolsó versenye?
A második katari futam után megtartottuk az értékelést a csapattal, ami év vége lévén a szokásosnál tovább húzódott.
Hajnali kettőkor hagytam el a pályát, négykor már indultunk a feleségemmel ki, a repülőtérre.
Ő repült haza a kislányunkhoz, én meg Japánba, ahol a Honda évzáró rendezvényét tartották. Most először kaptam erre meghívást, de jó élmény volt. Egy társaságban voltam a Honda többi pilótájával, Jenson Buttonnal, Stoffel Vandoorne-nal és a MotoGP-világbajnok Marc Márquezzel. Most is megkaptam a szokásos ölelésemet Jamamoto-szantól (Jamamoto Maszasi, a Honda Motorsport igazgatója), de ezúttal egy bocsánatkérés is járt mellé.
Jól értjük, hogy a Honda egyik igazgatója bocsánatot kért a katari technikai hibákért, a kínai kizárásért, az elfecsérelt pontokért?
Igen, és ez jólesett. Főleg, mert nagyon csalódott voltam a vb-cím elvesztése miatt.
Ha valaki tizenegy éve autóversenyző, idővel megtanulja feldolgozni a kudarcokat. De a csalódottság érzése azóta is munkál bennem, még mindig nem dolgoztam fel teljesen.
Úgy utazott el Katarba, hogy nagyon nyerni akart, de reálisan látta a helyzetet. Tudta, hogy a losaili pálya adottságai miatt a Volvók sokkal esélyesebbek lesznek?
A szabadedzésen pályacsúcsot futottam, és a verseny előtti éjszaka – idén először – úgy feküdtem le, hogy azt mondtam a feleségemnek: most én vagyok az esélyes. Kirobbanó formában éreztem magam.
Aztán másnap, az időmérőn minden félrecsúszott. Fékhiba miatt nem tudtam befejezni a gyors körömet, pedig ha sikerült volna, akkor enyém a pole pozíció, és szinte biztos, hogy az egyik futamgyőzelem is.
A csalódott autóversenyzők ritkán tudják türtőztetni magukat. Öntől viszont még egy szitokszót sem hallottunk. Tudatosan fogta vissza magát?
Alapvetően nyugodt ember vagyok, de Matics Zsolttal, a személyi edzőmmel nagyon sokat dolgoztunk a pszichológiai felkészítésemen.
Felfogásom szerint a feldúltság a gyengeség jele, és egy jó versenyző nem adhat alkalmat arra, hogy az ellenfelei gyengének lássák.
Bevallom, olykor nehezemre esik türtőztetni magam, de hiszek abban, hogy az ilyen apróságok, mint a fegyelmezettség a végén hozzájárulnak a sikerhez.
Ha a tényeket nézzük, a világbajnoki cím mégiscsak azon ment el, hogy a két kínai futamról kizárták a Hondákat egy műszaki szabálytalanság miatt, ezzel 27,5 pontot veszített. Ez több, mint egy győzelemnyi előny. Vajon egy picit sem neheztel a Honda gyári versenyautóit felkészítő JAS Motorsportra?
A kínai kizárás csalódás volt, de a katari fékhiba még rosszabbul érintett. Kína után rögtön jött Japán, ahol az egyik futamot megnyertem, másfél pontra felzárkóztam Björk mögé, aztán elvették a kínai pontjaimat.
Tudtam, hogy két hétvége még hátra van. Magamnak is meg akartam mutatni, hogy vert helyzetből is vissza tudok kapaszkodni.
Persze, azon is elgondolkoztam, hogy ha mindez nem történik, 25-30 pont előnnyel érkeztem volna a katari fináléra, és akkor a volvósoknak kellett volna futniuk a pénzük után.
Év közben a mélypontok után mindig jött egy reményt keltő eredmény. A csapnivaló hungaroringi hétvégét követően pole pozíció és dobogó a Nürburgringen, majd győzelem Portugáliában. A kizárás után edzéselsőség és győzelem Japánban. De az utolsó hónapban minden tartalékot kiadtam magamból, nagyon elfáradtam.
Ha tudni szeretné, szíve szerint kihez repült volna Michelisz Norbert egyenesen Katarból, lapozzon!