Huszonhat pilóta, tíz versenyhétvége, összesen harminc futam - számokban nagyjából így foglalható össze a túraautó-világbajnokság (WTCC) és a TCR International Series összeolvadásából létrehozott sorozat lényege. Lesz itt minden, mint a búcsúban: első időmérő, második időmérő, rajtsorrend, fordított rajtsorrend, mindez két nap alatt. A WTCR azonban jóval több, mint számok halmaza:
ha tényleg olyan fordulatos, előzésekkel, csatákkal teli lesz a bajnokság, amilyennek mondják, akkor ez lehet az elmúlt évek legizgalmasabb szezonja.
Sok a változás, sok az újdonság, ezért most egy helyen összefoglaljuk a kupával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
A túraautó-világbajnokság szabályzatával ellentétben a WTCR-ben csak pilóták és csapatok szerepelnek, a gyári jelenlét nem engedélyezett. Az már más kérdés, hogy szinte valamennyi csapat gyári támogatással versenyez, de az összetettbeli legjobb az év végén nem világbajnoki címet, hanem világkupa-győzelmet tudhat majd a neve mellett. 2018-ban a TCR szabályrendszer lesz érvényes, ezt korábban több túraautó-sorozatban is alkalmazták.
A WTCC-ben futott autókhoz képest strapabíróbbak, robusztusabbak, többet bírnak, így valószínű, jobban is nyúzzák majd őket a versenyzők, vagyis több lesz az előzés, több lesz az akció.
Elsőkerék-meghajtású, utcai autók továbbfejlesztett változatairól van szó, melyekben 1750 és 2000 köbcentis közötti turbó motor lehet, maximális 350 lóerős teljesítménnyel.
Az Alfa Romeo, az Audi, a Cupra, a Honda, a Hyundai, a Peugeot és a Volkswagen TCR programjának köszönhetően ezekkel a márkákkal találkozhatunk majd a WTCR rajtrácsán.
Az autók teljesítmény-kiegyenlítéséért az úgynevezett Balance of Performance (BoP) rendszer felel, aminek a lényege, hogy súlyozással hozzák közelebb egymáshoz a mezőny tagjait.
A WTCR idén tíz versenyhétvégéből áll, íme a naptár:
Április 7-8.: Marakesh, Marokkó
Április 28-29.: Hungaroring, Magyarország
Május 10-12.: Nürburgring, Németország
Május 19-20.: Zandvoort, Hollandia
Június 23-24.: Vila Real, Portugália
Augusztus 4-5.: Termas de Rio Hondo, Argentína
Szeptember 29-30.: Ningbo, Kína
Október 5-7.: Wuhan, Kína
Október 26-28.: Suzuka, Japán
November 15-18.: Makaó
Változás, hogy idén a hétvégi programok - szinte mindenhol - szombaton és vasárnap zajlanak, pénteken nem lesz esemény.
Vagyis két napba sűrítenek bele két szabadedzést, két időmérőt és három versenyt.
A szabadedzések, egy időmérő és egy verseny szombaton lesz, vasárnap egy újabb kvalifikációval és két futammal zárul a program. A szombati menetrend egyszerű: aki a leggyorsabb az időmérőn, az indulhat az aznapi versenyen az első rajtkockából, és így tovább. A vasárnapi kvalifikáció végeredménye adja majd a vasárnapi második verseny rajtsorrendjét, az első versenyen pedig az időeredmények alapján a tíz leggyorsabb fordul (fordított rajtrács), vagyis az időmérőn tizedik helyezett rajtolhat a mezőny legelejéről.
Alaposan megbonyolították a pontozási rendszert, mindhárom futamon különböző értékük van a helyezéseknek az első tízben:
1. verseny: 27-20-17-14-12-10-8-6-4-2
2. verseny: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
3. verseny: 30-23-19-16-13-10-7-4-2-1
Emellett a vasárnapi időmérőn is pontozzák az első ötöt: 5-4-3-2-1.
A FIA WTCR jogtulajdonosa, az Eurosport Events kisebb fajta médiaforradalomként a közösségi oldalakat is bevonja a versenyek közvetítésébe. A hivatalos indoklás szerint azért, mert így szeretné elérni a Facebook-generációt, melynek tagjai inkább az internetről, mintsem a tévéből tájékozódnak.
Emiatt a szombati időmérőt és a futamot az Eurosport nem közvetíti, Magyarországon az M4 is csak akkor adja majd élőben, ha nem ütközik más sporteseménnyel.
A FIA WTCR Facebook-oldalán és Twitterén azonban élő adást ígérnek. A vasárnapi időmérők és versenyek az Eurosporton és az M4-en is láthatók lesznek.
És persze a főszereplők: a FIA WTCR versenyzői, csapatuk és autójuk.
CSAPAT | AUTÓ | VERSENYZŐ |
ALL-INKL.COM Münnich Motorsport | Honda Civic Type R TCR | James Thompson |
ALL-INKL.COM Münnich Motorsport | Honda Civic Type R TCR | Yann Ehrlacher |
ALL-INKL.COM Münnich Motorsport | Honda Civic Type R TCR | Esteban Guerrieri |
Audi Sport Leopard Lukoil Team | Audi RS 3 LMS | Jean-Karl Vernay |
Audi Sport Leopard Lukoil Team | Audi RS 3 LMS | Gordon Shedden |
BRC Racing Team | Hyundai i30 N TCR | Michelisz Norbert |
BRC Racing Team | Hyundai i30 N TCR | Gabriele Tarquini |
Boutsen Ginion Racing | Honda Civic Type R TCR | Tiago Monteiro |
Boutsen Ginion Racing | Honda Civic Type R TCR | Tom Coronel |
Boutsen Ginion Racing | Honda Civic Type R TCR | Benjamin Lessenes (Tiago Monteirót helyettesíti) |
Campos Racing | Cupra TCR | John Filippi |
Campos Racing | Cupra TCR | Pepe Oriola |
Comtoyou Racing | Audi RS 3 LMS | Nathanael Berthon |
Comtoyou Racing | Audi RS 3 LMS | Frédéric Vervisch |
Comtoyou Racing | Audi RS 3 LMS | Aurélien Panis |
DG Sport Compétition | Peugeot 308TCR | Mato Homola |
DG Sport Compétition | Peugeot 308TCR | Aurélien Comte |
Sébastien Loeb Racing | Volkswagen Golf GTI TCR | Rob Huff |
Sébastien Loeb Racing | Volkswagen Golf GTI TCR | Mehdi Bennani |
Team Mulsanne | Alfa Romeo Giulietta TCR | Fabrizio Giovanardi |
Team Mulsanne | Alfa Romeo Giulietta TCR | Gianni Morbidelli |
Yvan Muller Racing | Hyundai i30 N TCR | Thed Björk |
Yvan Muller Racing | Hyundai i30 N TCR | Yvan Muller |
Zengő Motorsport | Cupra TCR | Szabó Zsolt Dávid |
Zengő Motorsport | Cupra TCR | Nagy Norbert |
Szombat
10.00: első szabadedzés (30')
12.00: második szabadedzés (30')
14.00: első időmérő (40')
18.00: első futam (18 kör)
Vasárnap
11.30: második időmérő (20'+10'+Q3)
17.45: második futam (18 kör)
19.10: harmadik futam (21 kör)
Az Origo az időmérő edzéseket és a futamokat percről percre közvetíti.