2018 a magyar autósport egyik legsikeresebb éve volt. Kiváló versenyzőink szinte minden szakágban megmutatták, milyen fantasztikus teljesítményre képesek.
Nem volt olyan hétvége, amikor ne lettünk volna érdekeltek a túraautó-világkupában, a rali-Eb-n, a kamion-Eb-n, vagy a ralikrosszban.
Ez az év megmutatta azt is, hogy a magyar autósport elitjében - kis túlzással - mindenki vagy Nagy, vagy Kiss, vagy Norbert, vagy ezek valamilyen kombinációja.
Összeszedtük azt a tíz plusz egy magyar vonatkozású autósportos eseményt, ami vagy drámaisága vagy emelkedettsége miatt emlékezetes, és
amiket az Origo olvasói legtöbben kattintottak idén.
A szubjektív összeállításban nem rangsorolva, hanem csak összesítve szerepelnek a történések, cikkünk végén azonban a kedves olvasó szavazhat a számára legkedvesebb, legdurvább, legdühítőbb vagy egyszerűen csak a legfelejthetetlenebb momentumra.
A túraautózás történetének talán, a 2018-ban bemutatkozó WTCR-nek biztosan a legnagyobb tömegbalesete volt a portugáliai hétvége nyitófutamán történt karambol. Az első vila reali verseny rajtja után nem sokkal a Sébastian Loeb Racing élről induló két autója, Mehdi Bennani és Rob Huff olyan szerencsétlenül próbálta megelőzni egymást, hogy a szűk utcai pályán egymásnak, majd a szalagkorlátnak ütközve gyakorlatilag az egész mezőny a két Volkswagen Golfba ütközött.
A Zengő Motorsportnál versenyző Szabó Zsolt autója kigyulladt, versenyzőtársai segítettek kimászni a fiatal magyarnak a Cuprából. Egyedül Michelisz Norbert úszta meg a tömegbalesetet, de autója - és mint később kiderült - keze is megsérült, ezért a több óra múlva újraindított futamon nem állt rajthoz.
Ki merjük jelenteni, hogy a túraautó-világkupa idei évadában nem volt szürreálisabb látvány Yvan Muller szalagkorlátra rakott Hyundai i30 N TCR-énél. Az Yvan Muller Racing hófehér autóját a hollandiai Zandvoortban a WTCR nyitófutamán. Az agyonsúlyozott Hyundaiok a mezőny végéről indultak, és még az első körökben összeakadt az egyik balosban Michelisz és Muller. A francia külső íven került a magyar mellé, összeért a két autó, amiből az egyik végül a szalagkorláton állt meg.
A különös baleset után nem volt annyira különös Yvan Muller reakciója, aki a csapatrádióban az egész világ füle hallatára szidta magyar vetélytársát.
Nem a Vila Realban kaszkadőröst játszó Szabó Zsolt volt az egyetlen magyar, akinek kijutott lángoló autóból idén a túraautó-világkupában. Michelisz Norbert új szezonja új kocsival, új csapattal meglehetősen balszerencsésen kezdődött Marokkóban. A marrakeshi nyitó hétvégén az olasz BRC Racing Team Hyunai i30 N TCR-ével csak a következők estek meg - a csakot pedig akkora idézőjelbe képzelje az olvasó, amekkorába tudja: kiesett a kereke, műszaki hiba miatt megállt, és még ki is gyulladt.
És hogy ne csak drámáról, katasztrófáról, ütközésről és vészhelyzetről legyen szó: volt egy hétvége július közepén, amikor három Norbert is a dobogóra állhatott a Dunaszerdahelyhez közeli Szlovákiaringen. Egyszerre rendezték ugyanis július 14-15-én a túraautó-világkupa, valamint a kamion Európa-bajnokság aktuális fordulóját,
ennek köszönhetően nem volt olyan esemény a pályán, amiben ne lett volna magyar versenyző.
A kamionversenyzés legmagasabb szintű sorozatában ugyanis (itt nincs világbajnokság, az Eb-nél nagyobb bajnokság nincs a kategóriában) Kiss Norbert évek óta fantasztikus teljesítménnyel és eredményekkel képviseli Magyarországot, idei élményeiről rendszeresen beszámolt az Origón vezetett blogjában.
Ő volt az egyik, aki azon a hétvégén futamot nyert az ETRC-ben, valamint egykori magyarországi márkakupás ellenfele, Michelisz Norbert, aki a győztese lett a WTCR szlovákiai főfutamának. A trió Nagy Norberttel együtt lett teljes, a Zengő Motorsport versenyzője a fordított rajtrácsos világkupafutamon második lett.
A négyszeres magyar bajnok raliversenyző Herczig Norbert 2018-ban nemzetközi szinten, a rali Európa-bajnokság mezőnyében indult navigátorával, Ferencz Ramónnal. Az ismeretlen pályák, az új közeg azonban nem fogott ki a pároson, habár voltak izzasztó helyzeteik a Skoda Fabia R5-tel, ahogyan arról az Origón vezetett blogukban is folyamatosan beszámoltak.
A hat versenyhétvégéből kettőn pódiumra állhattak, összetettben pedig a hatodik helyen fejezték be debütáló szezonjukat. Jövőre új autóval és még nagyobb lelkesedéssel, valamint értékes pályaismerettel indulnak neki ismét az ERC-nek.
Ugyancsak a rali-Eb-n, de másik kategóriában, az ERC2-ben magyar bajnokot avathattak. Ifj. Érdi Tibor és Papp György címvédőként indult a 2018-as FIA Rali-Eb-n, és meg is nyerték géposztályukat. Pedig nem indult túl szerencsésen az év a párosnak: az Azori-ralit az első szakasz után feladták, de a Kanári-ralin gyorsan futamgyőzelemmel javítottak, most hétvégén pedig a Barum-rali megnyerésével szerezték meg az újabb Európa-bajnoki címet.
Míg a nagy öregek halmozzák és megvédik a bajnoki címeket, addig a trónkövetelők öldöklő csatát folytatnak minden komolyabb sikerért. A WTCR kistestvérének tekinthető TCR Európa-kupában
az asseni hétvége felejthetetlen volt magyar szempontból: mindkét futam eredményhirdetésén magyar himnusz szólt.
Előbb a Michelisz Norbert tulajdonában lévő M1RA versenyzője, Nagy Dániel győzött, majd egy nappal később a Hell Energy Racing with KCMG pilótája, Tassi Attila is a dobogó legtetejére állhatott. A dolog érdekessége, hogy a két versenyző együtt mindössze 39 éves.
Az előbb említett Nagy Dániel volt az, aki a túraautó-világkupa hungaroringi hétvégéjén szabadkártyás beugróként nemcsak jól szerepelt, de
mindössze 20 évesen második lett, megelőzve a négyszeres világbajnok Yvan Mullert,
meg szinte a teljes mezőnyt. Az elképesztő diadal azért is értékelendő, mert a M1RA és Nagy Dániel első közös versenyhétvégéje volt, ami ennél nem igazán sikerülhetett volna eredményesebben.
Van még egy szakág, amiben parádéztunk idén: a ralikrossz Európa-bajnokságon Szabó Krisztiánnak köszönhetően húzhatta ki magát a paddockban sétáló minden magyar. A kétszeres Super 1600-as Európa-bajnok versenyző bemutatkozó hétvégéjén, a franciaországi Loheacban második lett az Audi S1 Supercarral, ráadásul a legendás Mattias Ekström csapatában.
A fantasztikus teljesítménynek köszönhetően a jelek szerint szoros lesz a magyar pilóta és a svéd versenyző/csapattulajdonos együttműködése.
Nem egy személyhez, hanem egy bátor és magabiztos kezdeményezéshez köthető az egyik olyan 2018-as esemény, aminek valódi eredményét csak 2019-ben láthatjuk majd: idén vált biztossá, hogy
Magyarország jövőre rali Európa-bajnoki futamot rendezhet.
A Nyíregyháza-rali lesz a bajnokság évadzárója, vagyis könnyen lehet, hogy magyar közönség és magyar szervezők előtt avathat bajnokot az ERC mezőnye a Zemplénben jövő november közepén.