Hogy milyen jelentősége volt Jean Todt zandvoorti látogatásának, azt jól mutatja, hogy a paddockban már órákkal korábban suttogták, hogy az összes műanyag palackot el kell tüntetni onnan, ahol az elnök úr majd megfordul. Buzgó környezetvédőről van szó, épp ezért a csoportos interjú helyszínén csak üveges üdítők lehettek az asztalokon. Az FIA óriási szervezeténél dolgozók mindegyike hatalmas tisztelettel beszélt Jean Todtról, ő pedig ugyanilyen tisztelettel bánt kollégáival, versenyzőkkel, csapatokkal és az újságírókkal is.
Elsőre nem is tudatosult benne, hogy egy nő is lehet a kerekasztal-beszélgetésen, mert automatikusan a férfi kollégák bemutatkozását várta, később viszont többször is hangsúlyozta a nők motorsportban betöltött fontos szerepét. Habár a Forma-1-ben és a formaautózásban általánosságban egyre több nő dolgozik, a további szakágakban még mindig elenyésző a női versenyzők és a női munkatársak aránya. Jean Todt is úgy látja, hogy ez egy olyan terület, amelyen egyértelműen fejlődnie kell a sportágnak.
„Csak hab lenne a tortán, ha még több nő dolgozna a motorsportban, valamint az azzal kapcsolatos médiában. Sokkal szívesebben látnék nőket a motorsport-újságírók között, mint férfiakat. Ez egy lassú folyamat, ami azért szépen halad, és láthatjuk, hogy most is van köztünk egy nő, ami annak a bizonyítéka, hogy a nők is képviseltetik magukat. Emellett a Nők a Motorsportban bizottságunkkal (Women in Motorsport Commission)
nagy erőkkel dolgozunk azon, hogy még több nőt vonjunk be a sportágba. Nagy érdeklődéssel követem a kifejezetten nők számára létrehozott W Seriest, még akkor is, ha szívesebben látnám ugyanabban a mezőnyben, egymással versenyezni a nőket és a férfiakat.
De szívből remélem, hogy a sorozat kinevel majd olyan női pilótákat, akik később majd a férfiakkal együtt versenyezhetnek, ugyanabban a szériában.”
Ennek a kijelentésének némileg ellentmond, hogy a W Seriesben elért eredmények után nem jár superlicence pont, míg az alacsonyabb kategóriájú formaautós sorozatokban szerzett helyezések után igen. Ahhoz, hogy valaki a Forma-1-ben indulhasson, meghatározott számú pontokat kell összegyűjtenie más géposztályokban, a W Series azonban nem tartozik ezek közé. Vagyis hiába lesz valaki a női Forma-1 bajnoka, azzal hivatalosan nem kerül közelebb az F1-es indulás jogához. Az FIA elnöke arról nem beszélt, hogy ezzel kapcsolatban terveznek-e változtatást a szabályokban, így egyelőre nem tudni, mennyire távlati és mennyire komoly célja a szervezetnek, hogy nők is a Forma-1-es mezőny tagjává váljanak.
Sokkal egyértelműbb viszont Jean Todt rövid távú terve, amivel még színesebbé és izgalmasabbá tenné a Forma-1-et.
Szeretnénk, ha lenne néhány ütőképes kínai és indiai versenyző a sorozatban, ahogyan kínai és indiai gyártókra lenne szüksége a túraautó-világkupának.
A Föld lakosságának 35 százaléka él ebben a két országban, lehetőséget kell adnunk az ott élőknek, hogy részt vehessenek a versenyzésben. Több országban is bebizonyosodott már, hogy egy-egy népszerű pilóta milyen őrületet tud teremteni az adott helyen. Elég csak szétnéznünk itt Zandvoortban: ötvenezer ember jött ki ide ma, hogy megnézze a pályán köröző Max Verstappent és a WTCR versenyeit. Vannak helyszínek, ahol sokszor a Forma-1-es futamokra nem lehet ennyi nézőt kicsábítani, de egy sikeres, népszerű pilóta megmozdítja az embereket.”
És ha már a beszélgetés helyszínét, Zandvoortot említette, arról is beszélt Jean Todt, hogy mit gondol az ilyen régi vágású pályák versenynaptárba illesztéséről. A kritikák és félelmek szerint ugyanis a holland helyszínnek semmi keresnivalója a sorozatban, egyrészt azért, mert előzések nélkül csak unalmas vonatozás várható a vonalvezetésen, másrészt azért, mert a tengerparti város infrastruktúrája jelenleg nem bírná el a várható több száz ezres tömeget. Az FIA elnöke azonban nem aggódik.
„Persze, hogy jó ötlet legendás pályákra vinnünk a sorozatot.
Hogy nem lehet előzni?! Nemcsak a Forma-1-ben, hanem minden szériában nehéz előzni.
De tudniuk kell, hogy amióta megérkeztem Zandvoortba, pont ez az egyik legfontosabb téma. A szervezők változtatni fognak a vonalvezetésen, másképp nem is kaphatnak pályaliszenszet, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy lesznek előzési pontok is.”
Más sorozatoknál tartva beszélt a túraautó-világkupáról is, ami hivatalosan látogatása célja volt. A másfél éve életre keltett WTCR pillanatnyilag nem tartozik az FIA felügyelete alá, hivatalosan nem világbajnokság, hanem világkupa a sorozat besorolása. A promóter indoklása szerint azért – ezt később maga Jean Todt is megerősítette –, mert csak így, világkupaként tudják garantálni a gyári csapatok távol maradását, ezzel egyszerre pedig az árak elszabadulását is megakadályozzák. A WTCR és a többi TCR-széria alapját adó ügyfélalapú versenyzéssel (a pilóta gyakorlatilag bérli a csapatoktól a versenyautót, valamint fizet az egyéb költségekért) Jean Todt elégedett, az Origo kérdésére azt mondta, pontosan ezt tartja a sorozat sikerének.
„Végső soron, így vagy úgy mindenki gyári versenyző, hiszen végül a gyártók fejlesztik az autókat, az már más kérdés, hogy eladják a kisebb csapatoknak.
Sok a gyári támogatott, ahogy az ülésért fizető versenyző is, ez jó kombinációnak tűnik.
Rengeteg szponzort és sok tehetséges pilótát vonz ez a rendszer, ami segít garantálni a kiélezett küzdelmet. Öt-hat gyártó van jelen, természetes, hogy teljesítmény-kiegyenlítő rendszer (BoP) nem mindenki számára kedvező, de pillanatnyilag ezzel tudunk leghatékonyabban valamiféle egyensúlyt teremteni.”
Amikor a BoP vitatottságát említi Jean Todt, akkor éppen a zandvoorti hétvégén történtekhez hasonló botrányra gondol. A teljesítmény-kiegyenlítő rendszer az alapja a WTCR-nek, ez garantálja – ahogy a neve is mutatja –, hogy kiegyenlítettek legyenek az erőviszonyok a mezőnyben. A szezon előtt ugyanazon a pályán, ugyanaz a versenyző teszteli a világkupában induló gyártók modelljeit, és az eredmények alapján szabályozzák az autók hasmagasságát, motorerejét, valamint pluszsúlyokat is kioszthatnak. A szezon harmadik, szlovákiai hétvégéje után hozzányúltak az adatokhoz, és a kínai Lynk & Co autóinak visszaadták a százszázalékos motorerőt, tíz kilogrammnyi pluszsúlyért cserébe. A változtatások után a kínai kocsik csúnyán elverték az egész mezőnyt a zandvoorti első időmérőn, erre a szabályalkotók úgy reagáltak, hogy újra visszaállították a BoP-t a szlovákiai hétvégén érvényes értékekre. A történtek miatt hatalmas volt a feszültség a mezőnyben, a kínaiak jelentős fölényét látva több csapat is a bojkotton gondolkodott, később pedig – újra hátrányba kerülve – a Lynk & Co fogadta rossz szájízzel a döntést.
Az elmúlt másfél évben több magyar versenyzőt – Michelisz Norbert, Tassi Attila, Nagy Norbert, Szabó Zsolt – is láthattunk a WTCR versenyein, és ha Jean Todton múlik, akkor még sokáig nézhetjük az utcai autókból továbbfejlesztett túraautók küzdelmeit, sőt, talán az is lehet, hogy egy, a formaautózáshoz hasonló szisztémában. „Imádom a túraautózást. Ez egy olyan kategória, amelyik mindig fontos lesz nekem. A TCR-szabályrendszer életképesnek tűnik, hiszen majdnem 900 TCR-homologizált autó versenyez az egész világon a különböző regionális bajnokságokban.
Ez jó alap lehet ahhoz, hogy az együléses kategóriában kiépített piramisrendszerhez hasonlót (melynek csúcsa a Forma-1 – a szerk.) hozzunk létre a túraautózásban és a raliban is.
Ennek megvalósítása hatalmas siker lenne” – fogalmazott az elnök.
Erre való törekvések voltak már a szakágban: a Class One elnevezésű szabályrendszer alatt tervezték összefogni a különböző túraautós sorozatokat – hivatalosan a német túraautó-bajnokság, a DTM is ide tartozik annak ellenére, hogy ott nem utcai autók felturbózott változataival, hanem prototípusokkal vannak jelen a gyártók. Úgy tervezték, hogy nagyjából ötszáz lóerős, egyedileg épített túraautók – amik valójában formaautók lettek volna karbonkasztnival – alkották volna a mezőnyt, de a szériaegyesítésből végül nem lett semmi. Jean Todt a zandvoorti sajtófélórán utalt rá, hogy
egyetlen top túraautó-bajnokságot, lehetőleg világbajnokságot szeretne,
ehhez azonban valószínűleg sokszor és hosszasan kell még egyeztetnie a TCR jogtulajdonosával, aki a fentebb említett népszerű ügyfélversenyzési elv miatt szépen kaszál a világszerte versenyző 900 autóból, és bizonyára csak ideális feltételek mellett adná át az irányítást vagy annak egy részét az FIA-nak.
Hogy létrejöttekor beszállna-e a top túraautós szériába vagy más sorozatba a pályafutását ralinavigátorként kezdő Jean Todt, akinek saját bevallása szerint tevékenysége mindössze 10 százalékában van lehetősége versenyzéssel foglalkozni, az Origónak azt mondta: „Hogy én?! Ó (nevet). Annyi mindent kaptam a motorsporttól, mindegyik szakágtól, nem tudnék választani. A túraautózás, a formaautózás, a rali, a ralikrossz ugyanolyan szenvedélyem, igyekszem a legjobb tudásommal és minél jobb munkával meghálálni a különböző szériáknak azokat a fantasztikus élményeket, amiket az évek alatt adtak nekem.
Meg egyébként is túlságosan elfoglalt vagyok ahhoz, hogy vasárnaponként versenyautóba üljek”
– válaszolt mosolyogva Jean Todt, az FIA 73 éves elnöke.