"Max Verstappen valójában belga születésű, de erről nem szeretünk beszélni. Ő a mi a versenyzőnk, a mi pilótánk, a mi büszkeségünk. Megérdemli, hogy végre igazi versenyt futhasson a saját közönsége előtt.
Így is több tízezren jönnek ki, hogy megnézzék a bemutató köreit, de azért ez mégsem ugyanolyan, mintha a Forma-1 mezőnyét látnánk a pályán"
- magyarázza Coo Dijkman autós újságíró.
Nem is kell keresni a bizonyítékot szavaira, hiszen a már hagyományosnak mondható májusi rendezvényen, a Jumbo Racedagen-en tízezrek ülnek a lelátókon és a pályaszéli dombokon csak azért, hogy láthassák, ahogy kedvencük - aktuális csapattársával együtt - fut néhány bemutató kört a legendás pályán. 2018-ban Daniel Ricciardóval, idén Pierre Gasly-val adták meg a holland nézőknek a show-t, amire minden évben annyira várnak. Egy éve a helyi specialitásnak számító lakókocsi-versenyzéssel kötötték össze a programot, Ricciardo és Verstappen szépen össze is törtek egy-egy utánfutót. Idén ahhoz hasonló törés-zúzás nem, de őrület ugyanúgy volt.
A két-három éves gyerekektől kezdve a szülőkön át a nagyszülőkig mindenki Red Bull-csapatruhában,
kempingszékkel, hálózsákkal a hóna alatt már a kora reggeli ködben kereste a legjobb helyet a pálya mentén.
"Ez az év egyik legnagyobb eseménye itt, hónapokkal előre készülnek rá a családok. Az ország minden részéből jönnek, de legtöbben nyugatról. Imádják Maxot, és imádják, hogy visszakapják a Forma-1-et.
Sokan még a szüleikkel, nagyszüleikkel voltak kint az utolsó Forma-1-es futamokon, a kimaradt években pedig megnéztek, amit csak tudtak.
Szeretik a túraautózást is. A WTCC-ben és a WTCR-ben is induló Tom Coronel legalább akkora sztár Hollandiában, mint Max. De imádják a lakókocsiversenyeket és a kisebb márkakupákat is. Ez a nép valahogy készen kapta az autóversenyzés szeretetét" - meséli tovább a tapasztalt holland kolléga.
Szavait alátámasztja az egyik tengerparti étterem fiatal felszolgálójának beszámolója is. Paulien kért egy szabadnapot hétvégére azért, hogy barátaival kimehessen a pályára. "Mondanám, hogy az időjárástól függ, hogy mekkora a tömeg, de minket hollandokat nem igazán érdekel, hogy milyen idő van. Megszoktuk az állandó szelet, a párát, nekünk fel se tűnik, ha a más számára átlagosnál rosszabb az idő.
Ha Racedagen van, akkor nekünk ott a helyünk, mindegy, hogy mennyire van hideg.
Szeretnék majd jövőre a Forma-1-re is kimenni, de szinte biztos, hogy dolgoznom kell majd, mert tele leszünk. Meglátjuk."
A zsúfoltság egy évre előre garantálható, ezt már egy másik helyi vendéglátóstól tudjuk meg. A helyi olasz étterem egyiptomi tulajdonosa, Ramzi egyenesen őrületre számít 2020-ban Zandvoortban. "Látja szemben azokat a kis apartmanokat?
Az összesben lefoglalták a szobákat jövő május-júniusra, pedig még nem is tudni, hogy mikor lesz pontosan a futam.
Nálunk is van már néhány asztalfoglalás 2020 májusára, mert azt beszélik, hogy akkor rendezik majd a Forma-1-t. A hollandok odavannak az autóversenyzésért, ahogy a fociért is, imádnak szurkolni. Bárki, aki ide érkezik, láthatja, hogy itt minden a versenyzésről szól."
A házigazdánk, az apartmantulajdonos Gert is készül a következő évre. "Nincs túl sok lehetőségünk, mert nem tudjuk bővíteni a házat, de a garázst biztosan átalakítjuk, így lesz egy plusz apartmanunk.
Erősebb wifit is szeretnénk, hogy mindenben ki tudjuk elégíteni a vendégeink igényeit. Nagy dolog ez nekünk, 35 évet várt rá a város, hogy itt újra Forma-1 legyen.
Amint megszületett a hivatalos döntés, mindenhol kiraktuk a kockás zászlókat, így mutatjuk ki, mennyire szeretjük a versenyzést."
A Forma-1 jogtulajdonosának döntésével a Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA elnöke is egyetért. Jean Todt el is utazott Zandvoortba, habár hivatalosan a túraautó-világkupa miatt érkezett a pályára, néhány szóban azért elmondta véleményét arról, hogy visszatér a sorozat a legendás helyszínre.
"Boldog vagyok, hogy itt lehetek, lenyűgöz az hangulat itt Zandvoortban. A Verstappen-jelenség a garancia számunkra, hogy nagy lesz az érdeklődés a Forma-1-es futam iránt. Több országban is bebizonyosodott már, hogy egy-egy népszerű pilóta milyen őrületet tud teremteni az adott helyen. Nézzék meg. Ötvenezer ember jött ki ide ma, hogy lássa a WTCR versenyeit és azt, ahogy a Forma-1-es versenyző Max Verstappen köröz a pályán. Vannak helyszínek, ahol sokszor a Forma-1-es futamokra nem lehet ennyi nézőt kicsábítani. Persze, hogy jó ötlet legendás pályákra vinnünk a sorozatot.
Az pedig, hogy nem lehet előzni?! Előzni nemcsak a Forma-1-ben, hanem minden sorozatban nehéz.
Amióta megérkeztem ide Zandvoortba, ez az egyik legfontosabb téma. A szervezők megígérték, hogy változtatnak a vonalvezetésen annak érdekében, hogy megkapja a hely a Forma-1-es futam rendezéséhez szükséges pályaliszenszet, és biztos vagyok benne, hogy lesznek előzési pontok is" - és ha a francia sportdiplomata biztos valamiben, arra nem is kell több garancia.
A Forma-1 rajongói és az autóversenyt szeretők számára kicsit még mindig összekapcsolódik Zandvoort a tragédiákkal. A már korábban idézett holland szakíró, Coo Dijkman szerint azonban ezzel már egyáltalán nem kellene foglalkozni. "Az már a múlt. A pályát azóta átépítették, és megint fognak változtatni rajta. A paddockot is kibővítik kicsit, nagyobbak lesznek a garázsok, így az egész főépület hosszabbá válik. Fantasztikus hangulatú verseny lesz itt jövőre, csak ezzel kell foglalkozni."
Egy év múlva meglátjuk, igaza volt-e a holland újságírónak.