Vágólapra másolva!

Forrás: Arany-Média

"Ez olyasfajta érzés, amiért az ember éveken át csiszol egy korcsolyát"- mondja Koltay Gusztáv versenyző, a Magyar DN Szövetség elnöke. Életforma, mert aki nyáron vitorlázik, azzal valószínűleg télen is lehet találkozni a tavakon kialakított pályákon.

Beszélgetőtársam rutinos, a sportágat közel húsz éve kitartóan űző Kovács Miklós, akitől nagyon sok hasznos információt tudhat meg a jégvitorlázást egyelőre csak a partról szemlélő érdeklődő.

- Miben hasonlít a jégvitorlázás az egyéb évszakokban folytatott vitorlázáshoz?
- Kizárólag a meghajtóerő tekintetében. Mindkét esetben a szél erejét használja fel a versenyző. A szabályok sok hasonlóságról árulkodnak, de vannak eltérő vonások, amelyek a sebességkülönbözetből adódnak. Ez természetes is, mivel egy vízi vitorlás 10-15 km/h sebességgel megy, addig ez a DN típusú hajó könnyedén elérheti a 100-120 km/h-s sebességet. Egy kicsit hasonlít az autósporthoz, mert az indítás itt is kockás zászlóval történik. Nem úgy indulnak, mint egy síkvízi versenyen, hanem két oldalról (jobb-bal) történik a rajtolás. A legfőbb cél a sérülésveszély csökkentése. Komolyabb szabályai vannak, itt nem lehet leszorítani a társat, mint a vízen. Nem véletlenül kötelező a bukósisak használata, de ettől függetlenül nincsenek sérülések, inkább csak technikai problémák adódhatnak. Egyszerre meghatározott számú hajót indítanak. Két szárny hosszúságot kell hagyni egy-egy vitorlás között. A vízen furakodás van, ez itt nem megengedett. Összefoglalva a fő szabályok nem térnek el.

- Mennyire különböznek a jégvitorlások nyári rokonaiktól?

Forrás: Arany-Média

- Mennyire nehéz megtanulni a sportágat?
- Egyik pontból eljutni a másikba sokkal így könnyebb, mint egy vízi járművel. Versenyezni természetesen ugyanolyan nehéz. Fizikálisan egyszerűbb megállni, haladni.

- A versenyzők a vízi életből kerülnek ki?
- Egytől egyig. A múlt hét végi magyar bajnokságon indulók közül a többségnek volt vizes előélete. Természetesen mindenkinek adva van a lehetőség, hogy készítsen, készíttessen magának hajót. Meg kell ismerkedni a szabályokkal, és 5-6 órás edzés után el lehet indulni versenyen. Rendelkezni kell azonban a hajó biztosításával, valamint egy bármilyen klubhoz leigazolt minősítési könyv is szükséges a nevezéshez.

Forrás: Arany-Média
Milyen anyagi vonzatai vannak a sportágnak?

- Milyen jégvastagságnál biztonságos a versenyzés?
- A hozzáértők már 3-4 centiméteres jégen minden veszély nélkül tudnak vitorlázni. A fizika törvénye szerint a jeget a víz tartja... Az egy négyzetcentiméterre tartó nyomás nem nagyobb, mintha korcsolyával rámenne bárki a jégre. A Velence-taviak a nádvágók után eresztik ki a vitorlákat, ez biztos pont. Erről a meteorológia nem beszél, de ezek az emberek évtizedek óta tudják, mikor alkalmas terhelni a jeget...

- Lehet-e tömegsport a jégvitorlázásból?
- Az előző versenyen tapasztalt érdeklődést figyelembe véve - legalább húszan jelentkeztek, hogy ki szeretnék próbálni -, teljes szívvel mondhatom: igen.

Ajánlat:

A Hajó magazin honlapja

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!