A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Utcák, házak, járókelők (III.)

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Magyar Nemzet:

Útijegyzetek a Szovjetunióból - 3. rész

Moszkvában hatalmas az autóforgalom. A széles utcákon hármas, négyes, sőt helyenként ötös sorokban haladnak egy irányba a járművek. A közlekedés fegyelmezett, higgadt, s ha a moszkvai sofőrök nem is hajtanak olyan sebesen, mint budapesti kollégáik, viszonylag gyors a közlekedés, s ami a fő: igen alacsony a közlekedési balesetek arányszáma.

Pedig a közlekedés rendje "liberálisabb", mint nálunk. A piros-, sárga-, zöld-jelzés csak a járműveknek szól, a gyalogosok bármikor átkelhetnek az úttesten. Mindez nyugodtan, idegesség nélkül zajlik, három hét alatt alig láttam olyan embert, aki futva tért volna ki autó vagy trolibusz elől. Viszont a gépkocsivezetők figyelmesek a járókelők iránt, nem ijesztgetik őket, nem dudálgatnak idegesen, nem kiabálnak ki a kocsiajtón.

Külföldi számára azonnal feltűnik a moszkvai vagy leningrádi utcákon, hogy nemcsak üzletek előtt gyakori a sorbanállás. Akárhány riportban olvastam már a szovjet emberek fegyelmezettségéről, arról a számunkra szokatlan türelemről, mellyel az autóbusz és trolibusz megállóhelyeken sorban állva várják, míg felléphetnek a kocsikra. Három hét alatt sokat jártam gyalogosan különböző városok utcáin, de soha sehol nem tapasztaltam zavart, szóváltást, tülekedést, vagy akárcsak a várakozók sorrendjének megkerülését a trolibusz állomásokon. Ezek a sorok néha hosszúak, harminc-harmincöt méterig is nőnek, de aki ötvenediknek érkezik a megállóhelyre, éppen olyan fegyelmezetten áll be a sorba, mint ahogy a második vagy harmadik utazni akaró odaállott a sor elejére.

A metrónál is ez a helyzet. A földalatti vasút főleg Moszkvában hatalmas forgalmat bonyolít le. Az egyik állomáson megszámoltam: öt pénztár és két automata (illetve csak egy, mert a másik éppen elromlott) osztja a jegyeket, de forgalmasabb napszakokban még így is elkerülhetetlen a torlódás.

Moszkvában kedvelik a mozgólépcsőt, amely nagy tömegek szállítására igen alkalmas. A moszkvai és leningrádi metró-állomásokon hatalmas, Moszkvában 60-70, Leningrádban 70-80 méter hosszú mozgólépcső-szalag szállítja le s fel az embereket. Három szalag helyezkedik el egymás mellett: a középső le, a két szélső felfelé viszi az utast. Látványnak is impozáns, ahogy a bolthajtásos, rézsutosan futó hatalmas csarnokok-alagutakban egyszerre több száz embert mozgat a futólépcső.

Egy jele a közlekedők fegyelmezettsége iránti bizalomnak: a várakozókat nem választja el vaskorlát a földalatti vasút pályájától, mint nálunk. Pedig a moszkvai földalatti gyorsabb, mint a pesti, s egy járat hat kocsiból áll, s a hat kocsinak legalább tizennyolc ajtaja van. Nincs rendelet arra, hogy melyikben lehet csak be- és csak kiszállani; a fegyelmezett tömeg maga találja meg maga számára a közlekedés leggyorsabb, tehát legpraktikusabb módozatait. Fegyelmezettek az utasok - fegyelmezett és figyelmes a közlekedési eszközök személyzete is. A hangos szóváltásoknak, kalauzi parancsoknak és szidalmaknak az az özöne, amely még idegesebbé teszi az amúgy is nyugtalan pesti közlekedést, Moszkvában és Leningrádban szinte ismeretlen.

Pándi Pál

I. rész
II. rész

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!