Szabad Nép:
Hatvan éve építették, tíz éve újjáépítették
Az idén lenne 60 éves a Dimitrov teret és a Gellért teret összekötő, szép dunai hidunk, a Szabadság-híd. Az annak idején Ferenc-Józsefről elnevezett hidat 1896-ban adták át a forgalomnak. A külső vonásaiban a Lánchídra hasonlító, gyönyörű építményt a magyar mérnöki kar egyik büszkesége, Feketeházy János tervezete. Külön nevezetessége, hogy ez volt Magyarországon az első folytvasból készült hídszerkezet, előtte csak úgynevezett hegesztett vasból készült hidakat építettek nálunk. A húsz méter széles híd három nyílásúnak épült, és különleges, merész megoldásával vonta magára a szakemberek figyelmét. Érdekessége még, hogy a főtartók mindkét végén 600-600 tonna nyersvas-tömeget helyeztek el, amelyek úgy tartják egyensúlyban a híd szerkezetét, mintha egy pontos mérleg két serpenyőjébe egyforma súlyt helyeznénk.
A szép hidat Budapest ostromakor 28 helyen tüzérségi lövegek találták, súlyosan megsérült, majd a légitámadások során újabb találatok érték. 1945. január 17-én pedig a német parancsnokság a híd vasszerkezetének középső részét - mintegy 140 méteres szakaszt - felrobbantotta.
Az ostrom után a szovjet hadsereg műszaki alakulatai azonnal hozzáláttak a Duna két partja közötti összeköttetés megteremtéséhez. A magyar dolgozók segítségével a felrobbantott híd helyén uszályokra, faoszlopokra építve hidat emeltek. Igen sok nehézséget leküzdve, nagyon érdekes műszaki megoldással, mindössze 25 nap alatt készült el a híd és tízhónapos fennállása alatt a legnehezebb hadi és polgári forgalmat is kifogástalanul bonyolította le. Csaknem a Kossuth-híd avatásáig sikerült fenntartani a hidat - akkor a hatalmas jégzajlás tönkretette.
A Kossuth-híd elkészülte után láttak hozzá a Szabadság-híd újjáépítéséhez. Bizonyos átalakításokat, korszerű megoldásokat alkalmaztak ugyan, de a régi tervek alapján, eredeti formájában alkották meg az új dunahidat. Nagyszerű hídépítőnk első nagy próbálkozása volt ez. Fa-, vas- és egyéb anyaghiánnyal küzdöttek, de mégis kitűnő hidat építettek. A szerelést szinte faanyag felhasználása nélkül sikerült megoldani. A lemezeket, vasszerkezeteket a két parton állították össze, majd a József Attila és az Ady Endre darukkal emelték helyükre. 1946. augusztus 20-án felavatták az új hidat.
A hidakon általában minden tíz évben időszakos vizsgálatokat végeznek, ellenőrzik, hogy az alkatrészek rendben vannak-e, alkalmas-e a híd a további forgalom lebonyolítására. A Szabadság-hídról megállapították, hogy jelenleg is kitűnő állapotban van, zavartalanul bonyolódhat rajta a nagy közúti és gyalogos forgalom - tíz évvel ezelőtt nagyszerű munkát végeztek a híd építői.