Vágólapra másolva!
Milyen messzire esett Newton almája? - A fizikai gondolkodás és a természettudományok
Vágólapra másolva!

Több nagy szakmai szervezet javaslatára a 2005-ös évet - Einstein "nagy évének" századik évfordulóját - az ENSZ közgyűlése 2004 nyarán a Fizika Nemzetközi Évévé nyilvánította. A Fizika Évének egyik fő célja az, hogy hozzájáruljon a fizika és szélesebb értelemben a természettudományok társadalmi elfogadottságának, illetve presztízsének javításához. Ezzel összhangban az előadás megvizsgálja azt, hogy hogyan hatott a fizika a társadalom és kultúra fejlődésére. Ez a hatás két területen követhető nyomon. A kevésbé megfogható, ugyanakkor talán fontosabb hatás az, hogy a fizika alapvető szerepet játszott gondolkodásunk fejlődésében. Ennek bemutatására áttekintjük, hogy melyek a fizikai gondolkodás alapvető jellemzői, és példákkal szemléltetjük azt, hogy ezek hogyan jelennek meg a fizikától távoli tudományterületeken. A fizika hatása jóval közvetlenebb módon jelenik meg hétköznapi eszközeinkben. Néhány kiragadott példán keresztül bemutatjuk, hogy a fizika milyen meglepően sok helyen bukkan fel körülöttünk, milyen sokféle módon járul hozzá életminőségünk javításához.

I. Bevezetés
A fizika nemcsak más tudományterületek gondolkodásmódján hagyott nyomot, de mindennapi életünk tapasztalataihoz, feltételeihez és eszközeihez is szorosan kötődik. Társadalmi elfogadottsága mégis meglehetősen ingatag. Vajon csak a tudósok kárára van ez, vagy a laikusokéra is?

II. A fizikai mennyiségek
Galileit az érdekelte, hogy meg tudja-e tartani saját súlyát a pokol teteje, a 19. században Brunel egy Atlanti-óceánt átszelő gőzhajón gazdagodott meg, egy mai állatgondozó legfőbb gondja pedig, hogy mekkora kerítést építsen a gazellarezervátum köré. De a sok évszázadnyi különbség és az eltérő problémák ellenére egyikőjük sem kerülhette vagy kerülheti meg a fizikai gondolkodás első alapelemét: a jellemző mennyiségek megtalálását.

III. Modellalkotás
A modellalkotás a fizika művészete. Galilei zsenialitása egyebek mellett abban állt, hogy egy kétezer éves modell elégtelenségét ismerte fel, és cserélte le újra. A felmérések azt mutatják, hogy hiába telt el 400 év, a mai átlagdiáknak csak bizonytalan ismeretei vannak arról, amit Galilei tudott. De mi köze a modellalkotásnak a ruhadivathoz?

IV. Mérés a fizikában
A fizikai modelleket tapasztalatilag is ellenőrizni kell. A kísérletek sarkköve a mérési módszerek pontossága - ezen a területen produkált kiemelkedő eredményt Eötvös Loránd torziós ingájával. A mérések pontosságának fejlődése a mindennapi életet is átalakítja: már néhány éven belül megjelenhetnek az atomórák hétköznapi változatai.

V. Fizika a mindennapi eszközökben
Amikor autóba ülünk vagy repülőre szállunk természetesen nem is gondoljuk, hogy mennyi fizikai eredményre volt szükség ezekhez a leghétköznapibb kényelmi eszközökhöz, pedig még felsorolásuk is lehetetlen volna.

VI. A fizika tanulása, tanítása
Végül a magyar kultúra egyik nagyjának gyermekkori visszaemlékezését idézzük emlékeztetőül, hogy a gyerekekben ott van környezetük megismerésének és az iskolában tanultak gyakorlati kipróbálásának olthatatlan vágya. Ami néha költséges mulatságnak bizonyul, de elengedhetetlen ahhoz, hogy magabiztos, tájékozott, felelősen gondolkodó felnőttekké váljanak.

Tovább

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!