Nem túlzás: Otl Aicher nélkül
másképp nézne ki a Telesport, Raymond Loewy
nélkül a cigarettánk, Ettore Sottsass
nélkül a munkahelyünk, a Bauhaus nélkül
pedig Európa. Tekintve, hogy
fogyasztói döntéseinket jelentős
részben a látvány alapján hozzuk,
óriási a jelentősége környezetünk
alakításában a designnak. A látvány
alapján döntjük el, hogy valamit coolnak vagy
gagyinak titulálunk, tradicionális értékeket,
állandóságot vagy éppen újító
szellemet tulajdonítunk neki. Ami pedig harminc éve
őrült megoldásnak, életidegen tárgynak
tűnt, az ma teljesen természetesen szerepel az Ikea
és a Vasedény kínálatában.
Charlotte és Peter Fiell "Design a 20. században" című ismeretterjesztő albuma a laikus fogyasztóknak - többségünknek - szól. A lehető legélvezetesebben mutatja be, hogyan vezet az út a század eleji Art Decótól az iMac vagy a legújabb mobilok most éppen nagyon coolnak számító hiperdesignjáig. Alapos és tömör, nagyon gazdagon illusztrált történeti áttekintést nyújt.
![]() |
Az emberiség legnagyobb találmánya kétségtelenül a jel volt: annak a felismerése, hogy bonyolult, összetett gondolataink, mondanivalónk átadható tömör fizikai elemekkel helyettesítve. A nagy designerek ennek voltak a mesterei: komplett életérzést, világszemléletet közvetítettek és közvetítenek anyaggal, színnel és hajlásszöggel. Az igazán nagyok pedig közben pedig arra is törekednek, hogy az általuk kreált tárgyak ergonomikusak, szépek és olcsók is lehessenek.