A darab története könnyen közhellyé válhat, ha túloznak a színészek vagy a rendező. Ugyanis a darab egy vak fiúról szól, aki különköltözik piócaként rátapadó anyjától. Két hónap szabadságot jelent ez Donnak, akinek egész New York a mosodától a boltig terjed, és ez is csak lépésekben, szagokban és hangokban.
Minden megváltozik, amikor a szomszédba egy fiatal, locsi-fecsi lány érkezik. Don áthívja őt kávézni, a lány pedig elmeséli az egész életét. A néző és a lány egyszerre döbben meg, mikor kiderül a fiúról, hogy vak. Addig csak egy merengő, ábrándos szemű fiatal srácot látunk, aki egy kicsit szögletesen veszi a kanyarokat. Mindent megtudunk a fiú anyjáról, kapcsolatairól, érzéseiről, és ők nem csak megosztják, de részesei is lesznek egymás életének, egy ölelésekkel eltöltött délután után. Ekkor toppan be "mami", és az egész kezd egy kicsit kínossá válni, hiszen a lány bájos teremtés, de végtelenül egyszerű is - nem csak a mama szemében. Nem az a típus, amelyet a mamik elképzelnek a fiuknak: tizenhat évesen házasságot kötött, de hat napra rá elvált, azóta szabadon éli az életét fűvel-fával; most éppen Dont szemelte ki magának.
Az előadás bepillantást nyújt a vakok életébe, ami a darab szerint semmivel sem szánalmasabb vagy természetellenesebb, mint a miénk, sőt. Az anya hallani sem akar a lányról, a fiú pedig lassan megfullad anyja szeretetétől, ami sokkal inkább saját magára vonatkozik, semmint Donra. Úgy tűnik, a helyzet egyre bonyolultabb, hiszen sem Don, sem az anyja nem hajlandó kompromisszumot kötni, a lányban pedig külön harc dúl, szabadsága és Don között. De szerencsére a darab amerikai, ezért nem marad el a happy end.
Mivel Gershe úgy írta meg a darabot, hogy az nem enged túl sok szabad teret a rendezőnek - főleg tömör szövegre, dialógusokra épül, a szövegből pedig adott a szituáció -, ezért Garas Dezső azzal tudta ezt a számunkra idegen világot közel hozni, ha olyan színészeket választ, akikben "vakon megbízhat".
Viczián Ottó és Haumann Petra kettőse a Madách Színház stílusjegyeit tükrözi, Piros Ildikó ledöntve saját korlátait, meglepően sok új és felszabadult arcjátékot mer belevinni a játékba, ami groteszkké és szeretetre méltóvá teszi a figuráját. Crespo Rodrigo pedig a mai ún. bunkót alakítja - hitelesen.
-doda-
Előadások: május 14., 15., 20., 19.00
A pillangók szabadok
Írta: Leonard Gershe
Rendezte: Garas Dezső
Szereplők: Viczián Ottó, Haumann Petra, Piros Ildikó, Crespo Rodrigo