Jelenleg is a raktárban van Erdély Miklós, a neves avantgárd képzőművész híres Kálvin téri Fabulon reklámmozaikja, amelyet az Elefántcsonttorony Irodaház építkezése miatt kellett eltávolítani - nyilatkozta az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ restaurátor-igazgatóhelyettese, M. Nagy Éva.
Erdély 1982-ben fiával együtt helyezte el a mozaikot a Kálvin téri ház tűzfalán. Ez egy különleges technikával készült kerámiaalkotás, amely a fotó és a mozaik különleges ötvözete. A művész a kép minden kerámiadarabkáját egyenként válogatta ki, s ezeket a "sejteket" illesztette egymás mellé a falon. A kép fagyálló, tisztítható és soha nem kell "újrafesteni". A fotómozaik eszmei értéke 30 millió forint.
Az Országos Műemlékvédelmi Hivatal (OMVH), valamint az irodaház beruházója és kivitelezője megegyezése nyomán az új épület kivitelezői a hivatal restaurátorának felügyelete mellett szakszerűen eltávolították a mozaik darabjait, és 2000. július 4-én átszállították azokat az OMVH-hoz tartozó Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ III. kerületi Dugovits téri raktárába. Úgy tűnik, senkit nem érdekel a 68 négyzetméteres kép sorsa.
M. Nagy Éva szerint nem a központ feladata, hogy eldöntse, mi legyen az ipartörténeti, magas művészi értékkel bíró műalkotással. A szakember megerősítette, hogy a mozaik jobb sorsot érdemelne annál, mint hogy a raktárban heverjen. De azt is hozzátette, nem lehet tudni kinél kellene előbbre lépni az ügyben. A hányatott sorsú alkotásnak jelenleg nincs gazdája. A központ egyetlen dolga, hogy megőrizze azt, egyébként nem nyúltak hozzá és nem is fognak. M. Nagy Éva szerint egyetlen dolguk csupán az volt, hogy a darabokat szakszerűen leválasszák a Kálvin téri tűzfal vakolatáról.
Jelenleg a legnagyobb gond, hogy a mozaik akár évtizedeken át porosodhat a raktárban, ha nem derül ki rövidesen, igazán kinek kellene foglalkoznia az üggyel. Kevesen tudják, hogy a központ Dugovics téri raktárában több elfeledett műalkotás várja sorsának rendeződését, ám kérdésünkre M. Nagy Éva nem volt hajlandó elárulni, milyen alkotásokról van szó, honnét, honnan, mikor kerültek oda és miért nem foglalkozik velük senki.
Az bizonyos, mondta az igazgatóhelyettes-restaurátor, hogy a mozaik helyreállítása és újbóli felállítása tetemes költségbe kerülne. Azt a szakember is megerősítette, hogy a mozaik fantasztikus értéket képvisel, mindenképpen meg kellene menteni, ehhez azonban támogatásra volna szükség. És egyáltalán nem biztos, hogy akad valaki, hivatal, múzeum - magánember bizonyosan nem -, aki áldozna a célra.